سرانجام "ميانجي‌گري" نمايشي آمريكا براي برقراري صلح ميان فلسطين و رژيم صهيونيستي، چهارشنبه 14 آگوست در شهر بيت‌المقدس، طرف سازشكار فلسطين را پاي ميز مذاكره كشاند.

سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران گزارش مي‌دهد؛

*** چهارشنبه 14 آگوست، استارت مذاكرات

سرانجام "ميانجي‌گري" نمايشي آمريكا براي برقراري صلح ميان فلسطين و رژيم صهيونيستي، "محمود عباس" رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين را حاضر به نشستن در پاي ميز مذاكره كرد. زمان و مكان آغاز اين مذاكرات، چهارشنبه 14 آگوست در بيت‌المقدس است.

*** مقدمات متناقض براي آغاز سازش: شهرك‌سازي، آزادي زندانيان فلسطيني، بمباران

شهرك‌سازي غيرقانوني:

اسرائيل در حدود سه سال پيش (2010) با شروع شهرك‌سازي‌ها، مانع از سرگيري مذاكرات مستقيم صلح با فلسطين شده و در عين حال، برخي مناطق سودآور اقتصادي در كرانه باختري رود اردن را از آن خود كرد. اكنون نيز در اقدامي مشابه، روز يكشنبه 11 آگوست 2013 مجوز ساخت بيش از 1187 واحد مسكوني جديد در بيت‌المقدس را صادر نمود و با اين اقدام، عملاً پيام ادامه اشغالگري و كوتاه نيامدن از سياست‌هاي خصمانه‌اش را براي دولت خودگردان فلسطين تجديد كرد و نشان داد كه كوچكترين امتيازي به طرف فلسطيني نخواهد داد.

اكنون در 250 شهرك اسرائيلي واقع در كرانه غربي، حدود ششصد هزار اسرائيلي زندگي مي‌كنند.

"اوري آريل" (Uri Ariel) وزير راه و شهرسازي اسرائيل گفت: «هيچ كشوري در جهان، به كشورهاي ديگر اجازه نمي‌دهد برايش تصميم بگيرند كه در كجا حق احداث دارد و كجا ندارد!»

از شواهد پيداست كه دولت تل‌آويو قصد دارد مناطق يهودي‌نشين را روزبه‌روز گسترش داده و برعكس، از بحث و گفتگو درباره بازگشت آوارگان فلسطيني خودداري كند. حتي صهيونيست‌ها وقيحانه از كشورهاي همجوار فلسطين درخواست كرده‌اند كه حدود 4 ميليون آواره فلسطيني را به عنوان اتباع مقيم در كشورهايشان بپذيرند.

در سويي ديگر، از آنجا كه دولت واشنگتن، براي برگزاري مذاكرات صلح، سناريوهاي متعددي را ترتيب داده (مانند سفرهاي اخير "جان كري" وزير خارجه آمريكا به منطقه خاورميانه)، بر اساس منافع خود ترجيح داد جامعه بين‌المللي را نسبت به اين مسئله آرام كند و از آن‌ها بخواهد كه به شهرك‌سازي‌ها واكنش منفي نشان ندهند. گفتني است اين شهرك‌سازي‌ها فراتر از محدوده موسوم به «حريم سبز» كرانه باختري، ناقض قوانين بين‌المللي بوده و حتي انتقاداتي را از سوي كشورهاي اتحاديه اروپا موجب شده است.

به گزارش وب‌سايت روزنامه "اشپيگل" در روز سه شنبه 10 آگوست 2013، آمريكا نسبت به اين شهرك‌سازي‌هاي بدهنگام ابراز نگراني كرد و آن را اقدامي نپذيرفتني خواند. سازمان ملل متحد نيز اين حركت را غيرمشروع دانست.

اهميت احداث شهرك‌هاي مسكوني جديد در اراضي اشغالي،‌ تا به اندازه‌اي است كه به حاشيه راندن آن در شلوغي خبر "مذاكرات صلح"، نفع بيشتري براي اسرائيل، با خود دارد تا اينكه بخواهند روشن و بي‌محابا به قوانين بين‌الملل بتازند.

- آزادي زندانيان فلسطيني:

26 اسير فلسطيني كه بيش از بيست سال در بند زندان‌هاي اسرائيل بودند، شب گذشته آزاد و وارد رام‌الله شدند. اين اقدام موجبات شادي مردم مظلوم اين كشور و خانواده اسرا شد. اما چگونه مي‌توان ادعاي فريبكارانه آمريكا در خصوص اينكه اين اقدام،‌ گامي در راستاي پيشرفت مذاكرات بوده را باور كرد، در حالي كه طي هفته گذشته حدود 200 فلسطيني ديگر بازداشت و به زندان‌هاي صهيونيستي منتقل شده‌اند؟

جنگنده‌هاي اسرائيل، بامداد روز چهارشنبه 11 آگوست 2013 يعني تنها ساعاتي قبل از شروع مذاكرات صلح، مناطقي از شهر غزه را بمباران كردند.

*** چشم‌اندازي بر نتيجه مذاكرات صلح

آرمان مقاومت فلسطين، جز در نابودي رژيم جعلي اسرائيل، توافق و سازش نخواهد كرد. از يك سو گروه‌هاي مقاومت اسلامي در فلسطين، همواره بر بي‌نتيجه بودن گفتگو و توافق با رژيمي جنگ‌طلب تأكيد كرده‌اند اما مقامات تشكيلات خودگردان، با شركت در نشست‌هاي پي در پي فعلاً با برنامه‌ريزي‌هايي كه آمريكا به عنوان واسطه انجام مي‌دهد، همراهي كرده‌اند.

سخنگوي جنبش حماس در كنفرانس خبري اخير خود با انتقاد شديد از مواضع جناح سازشكار "محمود عباس"، در صلاحيت وي براي حفظ خاك فلسطين و حقوق ملت اين كشور ترديد كرد. از سوي ديگر اسرائيل نيز ثابت نموده كه كوچكترين اعتقادي به مصالحه با فلسطينيان ندارد و حضورش در پاي ميز مذاكره،‌ تنها بهانه‌اي براي سرپوش گذاشتن بر ادامه اشغالگري است.

شخص نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي، نيز بارها صراحتاً اعلام كرده كه هرگز از گسترش شهرك‌سازي‌ها چشم‌پوشي نخواهد كرد. همچنين دولت تل‌آويو كه هر از گاهي حتي بر خلاف حاميان غربي و اروپايي خود عمل مي‌كند، قصد دارد با ابراز آمادگي خود در حل مناقشات منطقه، خود را از انزواي جهاني‌اش خارج سازد.

بنابراين در شرايط فعلي كه رژيم صهيونيستي، ژستي تحقيركننده به خود گرفته، هيچ طرحي براي توافق و هيچ نشانه‌اي مبني بر سازش بروز نمي‌دهد، قبول مذاكره از سوي طرف فلسطيني چندان عادلانه به نظر نمي‌رسد و مردم فلسطين نيز با اين حركت‌هاي خائنانه مخالفند. البته فشارهاي اعمال شده از جانب آمريكا نيز در اين پذيرش بي‌تأثير نبود و خود "جان كري" اذعان كرد كه اگر اين مذاكرات هم به شكست بيانجامد، مشروعيت اسرائيل در مجامع جهاني زيرسؤال خواهد رفت.

گزارش از: طاهري

منابع:

http://www.nzz.ch/aktuell/international/auslandnachrichten/vom-wegdraengen-einer-bevoelkerung-1.18121040

http://www.spiegel.de/politik/ausland/nahost-konflikt-usa-und-uno-verurteilen-israels-siedlungsplaene-a-916206.html

http://www.neues-deutschland.de/artikel/829887.siedlungen-statt-frieden-israel-kuendigt-neue-bauplaene-an.html

http://www.politaia.org/israel/israel-kundigt-ausbau-weiterer-siedlungen-an/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار