رييس جمهور کشور در صحن علني مجلس شوراي اسلامي گفت: كابينه، كابينه فراجناحي است اما فراجناحي بودن به معناي نداشتن گرايش سياسي نيست، اعضاي كابينه چهره‌هاي شناخته شده هستند كه در مراحل مختلف انقلاب در دولت‌هاي مختلف و يا در مسئوليت‌هاي ديگر حضور موثر داشتند.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، "حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني" رييس جمهوري ايران عصر امروز در دفاع از وزراي پيشنهادي کابينه يازدهم در صحن علني مجلس شوراي اسلامي ضمن سلام به همه نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي و همه ملت ايران اظهار داشت: رياست مجلس شوراي اسلامي، هيئت رئيسه محترم كه در اين 4 روز كار سخت و طاقت فرسايي را داشتند البته شايد كمتر سابقه دارد كه بررسي كار هيئت وزيران به 4 روز به طول انجاميده باشد.

وي با بيان اين مطلب که اين هم من لطف ويژه نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي نسبت به دولت تدبير و اميد مي‌دانم، ادامه داد: نمايندگان با دقت و وسواس مسئله را مورد بررسي و رسيدگي قرار دادند لذا در آغاز لازم است از همه نمايندگان محترم مجلس چه کساني كه در موافقت و چه کساني که در مخالفت نسبت به برنامه و هم چنين نسبت به اعضاي كابينه صحبت کردند، سپاسگذاري و تشكر كنم بي ترديد همه به وظيفه قانوني، شرعي و ملي خود عمل كردند.  
 
رييس جمهور تصريح کرد: از مردم بزرگوار ايران هم كه چه در داخل چه در خارج از كشور در اين 4 روز از طريق رسانه‌ها موضوع را دنبال كردند خسته نباشيد عرض مي‌كنم و همين جا لازم است از همه رسانه‌ها به ويژه رسانه ملي بابت اطلاع رساني كامل و به هنگام از وزاري پيشنهادي سپاسگذاري مي‌كنم كه به عهد خود وفا كردند و در كمال حوصله صبوري رعايت ادب و اخلاق و اعتدال به نقدها، سوالات، مخالفت‌ها و حتي مخالفت‌هايي كه گاهي لحنش تند بود پاسخ منطقي و مناسب ارائه دادند.

حجت الاسلام والمسلمين روحاني با تاکيد بر اينکه برخي از لحن‌ها ممكن بود كه بهتر باشد اما در مجموع همه سخنان نمايندگان محترم در چارچوب آيين نامه انجام شده است، افزود: گرچه برخي از رسانه‌ها نسبت به نوع سوالات، نوع انتقادات، لحن انتقادانه‌اي داشتند و منتقد بودند و حتي گاهي از اصطلاح اعتراف گيري استفاده كردند ولي به نظر من همه مباحث‌، همه سخنان،‌ همه نقدها حق نمايندگان محترم بود.

رييس قوه مجريه خاطر نشان کرد: آنها بايد بدانند كه به چه كسي و با چه ديدگاهي راي سياسي مي‌دهند، راي نمايندگان راي قانوني حقوقي و سياسي است و حق آنها در چارچوب قانون اساسي است لذا اميدواريم اين خدمتگذار و همه اعضاي كابينه آينده مستظهر به حمايت مجلس محترم در طول خدمتگذاري باشند و همواره پشتيباني مجلس براي دولت پيش رو به عنوان يك هديه بزرگ براي استحكام كار دولت خواهد بود.  
 
حجت‌الاسلام روحاني تاکيد کرد: براي اين فرزند مجلس كه منادي گفتمان اعتدال و عقلانيت بوده و منتخب اعتدال خواهي مردم است گاهي برخي از تعبيرات در مجلس شوراي اسلامي كمي دلگير كننده بود اما چه بايد كرد اين شيوه مرسوم در مردم سالاري پارلماني است همه ما بايد عادت كنيم تحمل‌ها را بالا ببريم؛ هم نمايندگان محترم هم اعضاي دولت با بالا بردن آستانه تحمل بهتر مي‌توانيم با هم تعامل كنيم و به ياري هم بشتابيم.

رييس جمهور کشور ادامه داد: مجلس در مقام ايفاي وظيفه نمايندگي و اظهارنظر كاملا آزاد است در بيان و در راي خود حتي من مي‌خواهم به رسانه‌ها تذكر بدهم برخي از نقدها و سوالات نمايندگان براي آن بود كه شبهات در ذهن مردم و در كشور برطرف شود و به اعتقاد من اين كار به خوبي انجام گرفت اگر شبهه در رسانه‌اي در ذهن مردم مطرح باشد و نماينده محترم آن را مطرح كند اين كمك به دولت است چون كمك كرده است تا واقعيت بهتر براي افكار عمومي تبيين شود.

رييس قوه مجريه تصريح کرد: برخي از نقدها و سوالات گاهي سنگين بود اما ما همه انتقادات را به رسميت مي‌شناسيم، اين حق نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي است. البته نظر مجلس با سخنان برخي از نمايندگان گاهي متفاوت است مجلس يعني 290 نفر نماينده محترم نظر آنها در رای نهایی مشخص خواهد شد.

*هرچه رای مجلس باشد ما بدان احترام می‌کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمين تصريح کرد: ساعاتی باید صبر کنیم و آنگاه پس از شمارش آرا رای مجلس مشخص خواهد شد و هرچه رای مجلس باشد ما بدان احترام می‌‌گذاريم.

وي افزود: همه ما باید پیام انتخابات 24 خرداد که پیام ملت ایران بود مدنظر قرار دهیم یادمان باشد که هیچ کس چه رئیس جمهور چه هر فرد دیگری نمی‌تواند نظر شخصی خود را به جای اسلام یا انقلاب بنشاند،‌ همه ما باید تحمل آرای مخالف را داشته باشیم.  
 
رييس جمهور کشور با تاکيد بر اين مهم که من همانگونه که در برنامه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی اعلام کردم در اینجا به طور بسیار فشرده در پاسخ به نقدها و پرسش‌ها نکاتی را اشاره می‌کنم، ادامه داد: البته می‌دانم بعد از 4 روز بحث پیگیر و مداوم نمایندگان محترم کمی خسته هستند و من تلاش می‌کنم سخنانم را کوتاه کنم و از همه فرصتم استفاده نکنم.  
 
 
دکتر روحاني تصريح کرد: نکته اول آنکه طبق قانون اساسی اصل بر تفکیک قوا است اما این تفکیک قوا نسبی است؛ توزیع و کنترل قدرت و مسئولیت مشترک مبنای اصلی در قانون اساسی ماست به خصوص دو قوه مقننه و مجریه، به همین دلیل وزیران از دو طریق رای اعتماد ملت را در واقع می گیرند.  
 
رييس جمهور ادامه داد: از یک طریق رئیس‌جمهور که منتخب مردم است و از طریق دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی که آنان نیز منتخب مردم هستند و وزیران دربرابر هر دو مسئول خواهند بود، هم در برابر رئیس‌جمهور و هم در برابر نمایندگان مجلس شورای اسلامی. در واقع همه وزیران باید پشتیبانی رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس را به خوبی احساس کنند و این پشتیبانی دوگانه است که وزرا را با قدرت بیشتر برای اجرای مسئولیت سنگین بویژه در مقطع فعلی اماده می‌کند. 

*هیات وزیران منتخب رئیس جمهور و مورد اعتماد مجلس شورای اسلامی خواهند بود
 
دکتر روحاني بيان کرد: برخی از بحث‌ها و بگومگوها در گذشته بازگشت آن به آن بوده که در فهم و تفسیر قانون اساسی گاهی اختلاف نظر بوده اما در عین حال به اعتقاد من بیان قانون اساسی ما کاملا روشن است و هیات وزیران در واقع منتخب رئیس جمهور و  مورد اعتماد مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم خواهند بود.  
 
وي ادامه داد: کابینه‌ای که به محضر شما معرفی شدند یک منظومه یکپارچه منسجم و واحد هستند همه بخش‌های اقتصادی این کابینه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن با یکدیگر هماهنگ انتخاب شدند تا در کنار هم معنادار، موثر و کارآمد بتوانند خدمتگزار مردم باشند.  دولت مدیریت کل‌نگر،‌ جامع نگر، آینده‌نگر و پویا را در کنار هم قرار داده تا انسجام مدیریت فراهم شود و از بخشی‌نگری که همیشه آفت در نظام مدیریت کشور بوده اجتناب شود.  
 
حجت الاسلام والمسلمين روحاني ادامه داد: دستیابی به چنین مدیریتی نیازمند نگاه استراتژیک و انتخاب همکارانی متناسب با همین نگاه بوده است باید افرادی را برمی‌گزیدم که وقتی در بخش خود تصمیم می‌گیرند همه جوانب و لوازم و زمینه‌ها و آثار فرابخشی را نیز مدنظر قرار دهند که لازمه این کار انتخاب وزیرانی بود که از دانش تخصص و تجربه بالا برای مدیریت در شرایط پیچیده کنونی کشور برخوردار باشند. 

دکتر روحاني با اشاره به اينکه پيري، جواني و ميان سالي براي من فرع بر اين ضرورت‌هاي مهم بود، تاکيد کرد: شرايط كشور به گونه‌اي است كه نمي‌توانستيم آزمون و خطا را يكبار ديگر تجربه كنيم و فرصت‌هاي بسيار حساس را در اين مقطع از دست بدهيم، من در حقيقت به ملت براي پاسخ گفتن به مطالبات آنان و برنامه‌هايي كه در طول فعاليت انتخاباتي تبيين كردم متعهدم؛ اين دولت براي پاسخ‌گويي به همان مطالبات و پيشبرد همان برنامه‌ها و درچارچوب گفتمان اعتدال كه برآمده از آراي ملت است معرفي شده است. 

*كابينه بايد متناسب با ديدگاه‌ها، برنامه‌ها و تعهداتم به ملت ايران باشد
 
حجت‌الاسلام والمسلمين افزود: اين كابينه، كابينه فردي است كه با پشتوانه بيش از سه دهه خدمت و مسئوليت و تجربه در سطوح مختلف نظام و راي قاطع و معنادار مردم در مسئوليت رياست جمهوري قرار گرفته است. بديهي است كه كابينه بايد متناسب با ديدگاه‌ها، برنامه‌ها و تعهداتم به ملت ايران باشد. با حمايت مجلس شوراي اسلامي و ساير اركان نظام فرصت را براي خدمت به مردم بزرگ ايران در اين شرايط دشوار مغتنم مي‌شمارم.

رييس جمهور کشورمان تاکيد کرد: مطالبات مردم در شرايط فعلي در عرصه اقتصادي كاهش تورم، ثبات و آرامش در فضاي كسب و كار  نيز رونق اقتصادي كه منجر به افزايش سطح اشتغال و بهبود معيشت مردم گردد، است تا بتوانند زندگي آرامتر و راحتتر پيش رو داشته باشند.

وي افزود: در عرصه سياست داخلي مردم خواستار رعايت حقوق شهروندي، حقوق همه اقليت‌ها و همه خرده فرهنگ‌ها در اين كشور، آرامش و عقلانيت در رفتارهاي سياسي، حفظ آزادي‌هاي مشروع و قانوني شهروندان، احزاب و گروه‌ها و حفظ حريم خصوصي آحاد مردم و حاكم شدن فضاي نشاط اميد و اعتماد در جامعه هستند در عرصه سياست خارجي مردم به دنبال منزلت بيشتر ايران و ايرانيان در سراسر جهان و تكريم اين ملت هستند، حرمت و اقتداري كه در شان اين ملت بزرگ با فرهنگ بزرگ و تمدن چند هزار ساله هستند.

*مردم مايل هستند كه زيست بهتر همه ايرانيان را شاهد باشند
 
رييس جمهور تاکيد کرد: مردم مايل هستند كه زيست بهتر همه ايرانيان را شاهد باشند و نام ايران مترادف با ايستادگي در حقوق و منافع ملي و مترادف با صلح، دوستي، همزيستي و احترام متقابل باشد، در حوزه فرهنگ و اجتماع مردم خواستار فضايي فرهنگي‌تر، سرشار از محبت و دوستي و توجه به اخلاق ادب و كرامت انساني، چهره رحماني اسلام اخلاق محمدي و اعتدال علوي جهت سامان دهي فرهنگ عمومي جامعه‌اي كه در آن علم و فناوري و اخلاق تضمين كننده آينده‌اي بهتر برمبناي قدرت ملي باشد.

دکتر روحاني گفت:‌ جامعه‌ای که از گسترش آسیب‌های اجتماعی فاصله بگیرد و دغدغعه مردم و مسئولان را پاسخ دهد و سرمایه اجتماعی در این جامعه رو به افزایش باشد. همه ما می‌دانیم که دولت یازدهم در چه شرایطی آغاز به کار می‌کند، پاسخگویی به مطالبات مردم بدون توجه به وضعیتی که جامعه،‌ نظام و کشور در آن قرار دارد دور از واقع‌گرایی و ناممکن است.  
 
وی اظهار داشت: ‌وضع کشور در همه زمینه‌ها دشوار و پیچیده است در عرصه اقتصاد کشور با تورم بالا، نرخ سرمایه‌‌گذاری پایین،‌ نقدینگی بالا و دیگر مسائل اقتصادی مواجه است که خلاصه آنرا در سخنان و مباحثی که در هفته‌های گذشته در بخش‌هایی که قابل بازگویی عمومی بود کم و بیش برای مردم تشریح کرده‌ام و در آینده نیز توضیح خواهم داد.  
 
رئیس جمهور ادامه داد:‌ در عرصه سیاست خارجی با تحرمیم‌های ظالمانه،‌ چالش‌های منطقه‌ای و تنش‌های حاد سیاسی در خاورمیانه که در اینجا لازم می‌دانم به ملت بزرگ مصر تسلیت بگویم و در برابر بی‌رحمی‌هایی که در این روزها به مردم بزرگوار مصر شد با آنان اظهار همدردی کنم و به نظامیان مصر تذکر دهم که ملت بزرگ مصر ملتی بزرگ و آزادی‌خواه است او را سرکوب نکنید.  
 
دکتر روحانی گفت: راه مردم راه دموکراسی و اسلام است، همه جهانیان باید به خواست مردم مصر احترام بگذارند و ما نیز با مردم مصر در این شرایط اظهار‌ همدردی می‌کنیم.
 
رئیس جمهور افزود: امروز منطقه ما با تهدید قدرت‌های خارجی مواجه است، همچنین در عرصه فرهنگ و اجتماع با آسیب‌های اجتماعی و برخی از شکاف‌ها مواجه هستیم،‌ هرگونه قضاوتی درباره کابینه پیشنهادی باید بر مبنای لحاظ کردن توانایی وزرا برای پاسخگویی به مطالبات مردم و عبور از شرایط دشوار کنونی کشور صورت گیرد. 

*موفقیت دولت و انجام تعهدات در برابر مردم نیازمند اراده ملی است
 
وی اظهار داشت: با صراحت خدمت نمایندگان محترم و ملت عزیز عرض می‌کنم که تک تک اعضای کابینه را متناسب با اندازه و شدت چالش‌های پیش رو و انتظار مردم و نخبگان و شرایط وزارتخانه‌های مربوطه برگزیده‌ام و انتخاب کرده‌ام،‌ این را هم می‌گویم که موفقیت دولت و انجام تعهدات در برابر مردم نیازمند اراده ملی است، یعنی همه قوا با هدایت و حمایت مقام معظم رهبری مدظله‌ العالی باید به یاری دولت بشتابند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمين روحانی بیان داشت:‌ دولت خود را موظف می‌داند با برنامه‌ریزی منسجم، سخت‌کوشی، پایبندی به قانون در اولویت‌ قرار دادن منافع ملی و عملکرد فراجناحی و استواری بر مشی اعتدال تمام تلاش خویش را برای گذر از شرایط فعلی و حل مشکلات و دستیابی به آینده‌ای بهتر به کار گیرد.
 
رئیس قوه مجریه اظهار داشت: همکاری مجلس و دولت نخستین گام و پیشانی این عزم و اراده ملی است، مردم خواست خود را می‌دانند،‌ برنامه‌ها و وعده‌های دولت تدبیر و امید را نیز شنیده‌اند؛ در این چهار روز هم سخنان نمایندگان موافق و مخالف را که ضرورت تضارب آرا و آزادی نقد است دنبال کرده‌اند، قطعا برای آنها مهم است که میزان همسویی دولت و مجلس را با رای خویش بسنجند. 

*به دنبال هيچ مصلحت بيروني و سهم دهي به هيچ جناج و هيچ حزب و شخصيتي نبودم

رييس جمهور کشور تاکيد کرد: به صراحت در خدمت شما عرضه مي‌دارم يكايك وزراي پيشنهادي براساس ضرورت‌هاي پيش گفته مشورت نخبگان و مطالعه ظرفيت‌هاي كشور برگزيده‌ام، نگاه من در انتخاب همكارانم نگاهي حرفه‌اي و تخصصي بوده است، به دنبال هيچ مصلحت بيروني و سهم دهي به هيچ جناج و هيچ حزب و شخصيتي نبودم، حدس و گمان درباره سهم دادن به گروه‌ها، جناح‌ها حتي شخصيت‌هاي سياسي بدانيد از واقعيت دور است وزيران اين كابينه هم هيچ كدام حرص و ولعي براي وزارت نداشتند من از تك تك انها دعوت كردم درخواست كردم و چه بسا برخي از آنان با اصرار من زير بار مسئوليت وزرات رفتند.  
 
دکتر روحاني افزود: كابينه، كابينه فراجناحي است اما فراجناحي بودن به معناي نداشتن گرايش سياسي نيست، اعضاي كابينه چهره‌هاي شناخته شده هستند كه در مراحل مختلف انقلاب در دولت‌هاي مختلف و يا در مسئوليت‌هاي ديگر حضور موثر داشتند بديهي است كه اين افراد تفكرات مشخص سياسي و يا حتي متفاوت با يكديگر داشته باشند مهم آن است كه در كار دولت در دعوت افراد به همكاري فراجناحي عمل كنيم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين روحاني ادامه داد: من با اصطلاحات مشكلي ندارم ولي وزير بايد كل ملت را ببيند، نه منافع يك جناح وفادار به خاص ملت باشد و هماهنگ با برنامه‌هاي رئيس جمهور همكاران من در دولت از نسل انقلاب، متدين، متخصص و پاكدستند همه اونا رو به اين نيت انتخاب كردم كه ان شالله از راي اعتماد شما برخوردار شوم و مرا در عمل به تعهدي كه با خداوند و مردم بسته‌ام كمك كنند. لازم مي‌دانم به اين نكته اشاره كنم چند سال پيش حوادث تلخي رخ داد عده‌اي اردوكشي خياباني كردند و عده‌اي ديگر كهريزك درست كردند همه مي‌دانيم كارهاي بسيار ناپسندي صورت گرفت اما همه بايد تلاش كنيم آتش‌ها با تدبير خاموش شود. 

*بعد از چهار سال باز بايد از كوچه‌هاي باريك دنبال اهدافي بگرديم كه منافع آن براي كشور نامشخص است
 
حجت‌الاسلام روحاني تصريح کرد: ما به دستگاه قضايي اعتماد داريم، عده‌اي احضار شدند، عده‌اي متهم بودند، عده‌اي محكوم شدند كه همه آن‌ها مشخص است اما بعد از چهار سال باز هم بايد از كوچه‌هاي باريك دنبال اهدافي بگرديم كه منافع آن براي كشور نامشخص است. خود مي‌گويد من نبودم و نيستم ديگري اصرار دارد كه بگويد تو بوده‌اي. دستگاه‌هاي قضايي و امنيتي مي‌گويند نبوده است آن يكي مي‌گويد بايد ثابت كني كه نبودي من مي‌پرسم آيا اين به نفع كشور است؟ يادمان نرود يك بار من مسئله‌اي را پيگيري و دنبال مي‌كنيم به خاطر منافع ملي امنيت ملي و گاهي براي منافع جناحي و حزبي اين دو با هم متفاوت است اما آن چه مهم است همه بايد تلاش كنيم جلوي تكرار تخلفات را بگيريم و نگذاريم ديگر تكرار شود. 

*آن چه كه فتنه‌ها را خاموش و از تكرار آن جلوگيري مي‌كند همين حماسه حضور مردم در انتخابات است
 
رييس جمهور يادآور شد: همه بايد توجه داشته باشيم آن چه كه فتنه‌ها را خاموش و از تكرار آن جلوگيري مي‌كند همين حماسه حضور مردم در انتخابات است، بازگشت اعتماد همه مردم به صندوق آرا، اصلاح شيوه‌ها در اجرا و نظارت توازن در رسانه‌هاي خبري و صدا و سيما عقلانيت و اعتدال و بالاخره جاگيزيني فضاي اعتماد و نشاط به جاي فضاي ترديد و اختلاف است.

دکتر روحاني با تاکيد بر اين مهم که آنچه ما به دست آورده‌ایم یعنی ملت ایران بسیار ارزشمند است، گفت: باید آنچه به دست آمده است به خوبی حراست شود، به خوبی حفاظت شود،‌ خدمت شما نمایندگان محترم عرض می‌کنم افرادی را که برای همکاری دعوت مرا پذیرفته‌اند نیت و انگیزه‌ای جز خدمت صادقانه به مردم و نظام ندارند و عمل به تعهدات دینی و ملی خود را وظیفه می‌دانند. آنها متواضعانه پذیرفته‌اند که این خادم ملت یاری و همیاری کنند همه آنان وفادار به آرمان‌های انقلاب، اندیشه‌های امام راحل،‌ قانون اساسی و قانون هستند.
  
حجت‌الاسلام والمسلمين با اشاره به اينکه من به دستگاه امنیتی کشورم اعتماد دارم، ادامه داد: آنها هم به خود من و هم به نمایندگان ویژه من اطمینان داده‌اند که هیچ يک از وزیران پیشنهادی نه تنها از نظر امنیتی بلکه از نظر مالی هیچ مسئله خاصی ندارند. البته می‌دانید من نیز به دلیل مسئولیت‌هایی که در بالاترین سطوح کشور در حوزه امنیت ملی داشته‌ام حتی به این استعلام‌ها هم اکتفا نکردم و فراتر از روال معمول همه دولت های گذشته مشورت و رایزنی‌ را نسبت به همه وزیران در بالاترین سطح دنبال کردم و بعد از اطمینان کامل وزرا را به مجلس شورای اسلامی معرفی کردم.

*خواهش می‌کنم افرادی اگر از بیرون مجلس با اهدافی خاص مسائلی را دنبال می‌کنند به آنها توجه نکنیم
 
دکتر روحاني خطاب به نمايندگان اظهار داشت: خواهش می‌کنم افرادی اگر از بیرون مجلس با اهدافی خاص مسائل را دنبال می‌کنند، به آنها توجه نکنیم، به مصالح ملی و شرایط کشور در این مقطع حساس توجه داشته باشیم. این همکاران گرامی منشور اخلاقی دولت که مبنای آن عدالت است را از جان و دل قبول کرده‌اند و همگی بر اجرای آن همدل و متفق‌‌القولند. وزیران من شناخته شده هستند من با برخی از آنان در سالهای جنگ و جهاد و زیر بمباران‌های دشمن همرزم بوده‌ام و با برخی دیگر در مسئولیت‌های دیگر همکار بوده‌ام.  قدرعزیزان بویژه جانبازان‌ آنها، خانواده‌های شهدای آنها، را قدردان باشیم همچنین قدردان تخصص‌ها و تجربه‌های سال‌های طولانی.

*در بحث متوسط سنی کابینه نسبت به برخی گاهی تعبیرات نازیبایی هم به کار رفت 
 
وي در ادامه بيانات خود در صحن علني مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: به این نکته هم اشاره کنم در بحث متوسط سنی کابینه نسبت به برخی گاهی تعبیرات نازیبایی هم به کار رفت، من جوانگرایی را می‌پسندم ولی در مدیریت‌های کلان تجربه، تعهد،‌دانش و آمادگی برای ایثار و فداکاری مقدم بر مسئله سن می‌دانم. اگر شرایط فعلی کشور نبود و اگر دو فرد از همه نظر مشابه هم بودند جوان‌تر ترجیح داشت.  
 
*کابينه دهه 50 يعني دهه پختگي / از وزرا خواسته‌ام حتي الامكان از بانوان شايسته در معاونت‌ها بهره گيري كنند

دکتر روحاني با اشاره به اينکه توجه داشته باشید معدل کابینه من در دهه سنی 50 هستند و این دهه یعنی دهه پختگی افزود: آنچه برای من تعیین کننده بود، عشق به خدمت، توان مدیریت، دانش تجربه انضباط کاری و تجربه کار گروهی بود. من مدیر برای پروژه انتخاب نکرده‌ام من مدیران ارشد ستادی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده‌ام.  
 
وي افزود: همه ما مي‌دانيم فرماندهان كهنه كار اتاق فرماندهي جنگ را اداره مي‌كند و افسران جوان ميدان نبرد را البته به همه وزيران توصيه كرده‌ام كه در رده هاي بعدي از متخصصين جوان استفاده و بهره برداري كنند حتي الامكان در بحث بانوان قوميت‌ها و اقليت‌ها نيز بايد اشاره كنم اولا كابينه بزرگتر از هيئت وزيران است. بي‌ترديد بانوان محترم در كابينه حضور خواهند داشت؛ ثانيا از وزرا خواسته‌ام حتي الامكان از بانوان شايسته در معاونت‌ها و مديريت‌ها بهره گيري كنند. همه بايد در ارتقاي جايگاه بانوان در مشاغل كارشناسي و مديريتي بكوشيم و از اقليت‌هاي قومي، ديني و مذهبي نيز در سطوح مخالف مديريتي در سطوح مختلف مديريتي و ملي و حتي در مسئوليت‌هايي در نهاد رياست جمهوري دعوت به همكاري خواهد شد.  
 
رييس جمهور تصريح کرد: براي وزارت اقتصاد و دارايي آقاي دكتر طيب‌نيا معرفي شده است لذا با توجه به ابعاد علمي و تجربه كافي وي و هماهنگي در تيم اقتصادي دولت براي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات دكتر واعظي معرفي شد كه تخصص دانشگاهي و سابقه مديريتي در همين رشته را داشته و در شرايط فعلي كه نياز به ارتباطات وجود دارد توانايي بين‌المللي كافي دارد.  
 
وي تاکيد کرد: براي وزارت اطلاعات حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر علوي به محضر شما معرفي شده كه آشنايي من با وي در مجلس شوراي اسلامي و در دوره مجلس به عنوان رئيس كميسيون داخلي مجلس و در مجلس خبرگان عضو كميسيون سياسي اجتماعي و هم چنين داراي قدرت مديريت كافي آشنايي به بحث اطلاعات و توان هماهنگي و هم چنين مورد وثوق بنده و همه آنهايي است كه در اين امر مهم بايد بر او و اين مسئوليت وثوق كنند و انشالله مورد وثوق شما است. 

رييس جمهور يادآور شد: با اصرار دکتر هاشمی را دعوت کردیم به این کار، وي مسئولیت‌های بسیار سنگینی به عهده داشته و خدمات بسیار زیادی را به کشور در امر پزشکی مخصوصا چشم پزشکی داشته و دارند و سابقه طولانی جبهه و سابقه جهادی وی سبب شد که بعد از نشر نام وي مورد استقبال جامعه پزشکی و بزرگان قرار گرفتند.  
 
دکتر روحاني ادامه داد: در وزارت دادگستری حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی این مسئولیت را پذیرفتند؛ من خوشحال شدم از پذیرش وي نه به این دلیل که توانمندي برای این وزارت دارند و به خوبی می‌توانند هماهنگی قوه مجریه و مقننه را انجام دهند بلکه در زمینه‌های تعاملی عدالت و مبارزه با فساد مطمئن بودم کمک خوبی برای دولت خواهد بود.  
 
وي افزود: وزارت دفاع آقای دکتر دهقان معرفی شدند که سابقه آشنایی من با وي از زمان جبهه و جنگ بود و آشنایی با این بخش و تجربه وي در وزارت دفاع در این بخش حائز اهمیت بود.
 
دکتر روحاني در ادامه دفاعيات خود تاکيد کرد: برای وزارت صنعت، معدن و تجارت آقای نعمت‌زاده انتخاب شدند که به حق فردی شایسته و  جزء افراد کم نظیر در بخش صنعت هستند. وی ‌می‌توانند در این بخش نشاط جدیدی را به وجود بیاورند و نه تنها بخش صنعت، بلکه معدن و تجارت را هم بر عهده بگیرند و ما شاهد شکوفایی این وزارتخانه خواهیم بود.  
 
رييس جمهور بيان کرد: در بخش فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای جنتی مد نظر قرار گرفتند که وي از فعالان در انقلاب بودند و بعد در مسئولیت‌های فراوان بعد از انقلاب کاملا به فرهنگ اسلامی و ایرانی اشراف دارند و به ابعاد مهم فرهنگ از لحاظ بین‌المللی هم توجه کامل دارند.  
 
دکتر روحاني افزود: برای وزارت کشور آقای دکتر رحمانی فضلی که نیاز به معرفی بیشتر وی نیست و شما با آن آشنایی کامل دارید وی هم سابقه مدیریتی استانی و وزارت کشور را دارند.

دکتر روحاني با اشاره به اينکه رحمانی فضلی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مدتی فعال بودند و هم به فرهنگ آشنا هستند، ادامه داد: من می‌‌خواستم در شرایط فعلی وی با دید اقتصادی به استان‌ها توجه کنند که این چنین خواهد بود و آشنایی عمیق وی با اقوام مختلف ایرانی می‌دانید که وی وزیری است که به خوبی به کردی و آذری سخن می‌گوید فارسی آن هم خوب است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني تاکيد کرد: جناب مهندس چیت‌چیان معرف حضور هستند و در مجلس شورای اسلامی خدمت وی بودیم برای وزارت نیرو انتخاب شدند که هم دارای تخصص و هم تجارب بسیار زیادی هستند و ابتکاراتی هم در زمینه انرژی‌‌های نوین دارند و همچنین توجه ویژه‌ای هم به مسئله آب در شرایط فعلی کشور مدنظر وی است.  
 
وي يادآور شد: برای وزارت امور خارجه بهترین شخصیتی که می‌تواند این مسئولیت را به خوبی به عهده بگیرد یعنی آقای دکتر ظریف انتخاب شدند، من سالیان دراز با وی آشنایی دارم و در دفاع مقدس از زمانی که قطعنامه 598 مطرح بود و بعد در مسئولیت‌هایی که وی داشتند و من هم در مجلس شورای اسلامی یا در دبیرخانه بودم مهارت وی را در مذاکرات بین‌المللی و آشنایی وی به مسائل مختلف جهانی و همچنین اطاعت وی از خط رهبر معظم انقلاب که وی در مقاطع مختلف این چنین بودند.
 
رييس قوه مجريه بيان کرد: برای وزارت جهاد کشاورزی جناب آقای مهندس حجتی انتخاب شدند، البته وی متواضعانه از همان لحظه اول فرد یا افراد دیگری را معرفی کردند که اینها بیایند مسئولیت و بپذیرند، من می‌روم کنار آنها و خدمت می‌کنم و در جمع‌بندی‌ با اشخاصی که وی معرفی کرده بود و بخش جهاد سابق،‌ کشاورزی سابق همه اتفاق نظر داشتند که وی این مسئولیت را بپذیرد و همه آن عزیزان به حجتی کمک کنند.  
 
رييس جمهور کشورمان تصريح کرد: برای وزارت آموزش و پرورش شخصیتی اجرایی، علمی و برنامه‌ریز یعنی آقای دکتر نجفی مدنظر هست وی دارای نظرات راهبردی نسبت به مسئله آموزش و پرورش هستند، دارای محبوبیت بالا در میان فرهنگیان هستند، درک عمیقی از آموزش و پرورش و همچنین از مسائل عمومی کشور دارند،‌دغدغه فرهنگیان را به خوبی می‌دانند و می‌دانند که معلم دل‌خسته نمی‌تواند آینده‌سازان با نشاطی را تحول جامعه دهد و فرزندان این مرز و بوم در سایه مدیریت این وزیر دانشمند برجسته، من مطمئن هستم می‌توانند نشاط علمی و اخلاقی و فرهنگی  بهتری پیدا کنند. وی تجربه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان کشور را داشته کاملا متعهد به انقلاب، نظام و رهبر معظم انقلاب هستند، نیاز به تاکید مجدد ندارد همه وزیران شرط اولیه آنها تعهد، تخصص، قانون‌گرایی و اطاعت از ولایت امر بوده است. 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی ادامه داد: در زمینه وزارت علوم تحقیقات و فناوری دغدغه خود من این بود که ضمن اینکه در دانشگاه‌ها فضای علمی و فرهنگی با نشاط تری را شاهد باشیم و مطالبات به حقی که دانشجویان دارند مدنظر قرار دهیم فردی باشد که مورد احترام دانشگاهیان باشد، دارای سوابق علمی و مدیریتی باشد و کاملا معتدل باشد و فضای آرام دانشگاه ها در شرایط حساس فعلی کشور را مدنظر قرار دهد.

رئیس جمهور منتخب ادامه داد: وی شخصیتی معتدل است، من در همان سالهای دهه 70 که مسائلی در دانشگاه‌ها بود و بنده هم در شورای عالی امنیت ملی مسئولیت‌هایی برعهده داشتم، وی در وزارت علوم بود و جزو افراد معتدلی که همان زمان ما به عنوان یک شخصیت معتدل وی را شناختیم.

حجت‌الاسلام والمسلمين ادامه داد: وزیر پیشنهادی علوم جزو افرادی است که درست است تفکر اصلاح طلبانه دارد اما در اجرا همیشه مستقل و فراجناحی عمل کرده و همواره چارچوب‌های مربوط به نظام و دستورات ولی فقیه را مدنظر قرار داده است.

* با اصولگرا یا اصلاح طلب بودن فردی مشکل ندارم هردوی اینها باید در دولت آینده اعتدالگرا باشند

رييس قوه مجريه در ادامه اظهار داشت: من قبلا هم به صراحت گفته ام که با اصولگرا یا اصلاح طلب بودن فردی مشکل ندارم هردوی اینها باید در دولت آینده اعتدالگرا باشند و وی اینچنین خواهد بود.

رئیس جمهور منتخب در ادامه اظهار داشت: برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم لازم بود فردی انتخاب شود که هم اقتصاد دان باشد، هم جامعه شناس باشد و هم مسائل کارگری را به خوبی بشناسد و هم خود فقر را با گوشت و پوست خود لمس کرده باشد و هم سالها امنیت ملی را پاس داشته باشد و پیوند اقتصاد و سیاست و مسائل اجتماعی را به خوبی درک کند که دکتر ربیعی دارای این ویژگی است.

رئیس جمهور منتخب در ادامه تصریح کرد: اینجا وزارتخانه‌ای است که هم مسائل اقتصادی و هم مسائل اجتماعی و هم مسائل کارگری مطرح است، بنابراین ما هرگز در این زمینه مصالح کشور را به دور نداشتیم و مدنظر داشتیم لذا با توجه به ویژگی‌های این وزارتخانه و شناختی که نسبت به وی داشتیم وی را برای این مسئولیت انتخاب کردیم که بی تردید می تواند این وزارتخانه را در چارچوب برنامه‌های دولت به خوبی اداره کند.

*مسئله تمركززدايي و پايتخت سالاري كه بايد از آن فاصله گرفت و دوري كرد اهميت به سزايي دارد

وي در ارتباط با وزارت مسكن و شهرسازي اظهار داشت: مسئله تمركززدايي و پايتخت سالاري كه بايد از آن فاصله گرفت و دوري كرد اهميت به سزايي داشته و اين مسئله مورد توجه وزير پيشنهادي بنده بوده است.  
 
حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر روحاني ادامه داد: وزارت راه و شهرسازي يك ماموريت استراتژيك در تامين زيرساخت‌هاي ملي ما دارد و وزير پيشنهادي با انجمن‌هاي ملي و تخصصي هماهنگ است و جهادگري كه قائل به حقوق شهروندي و سابقه جهاد و رزمندگي دارد.  
 
رئيس‌جمهور افزود: وزير پيشنهادي راه و شهرسازي در همان سال‌هاي حساس در حضور مقام معظم رهبري گفت که در انتخابات ايران امكان تقلب وجود ندارد و وي جزو افرادي است كه به انقلاب و نظام وفادار است.  
 
حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر روحاني در ارتباط با وزير پيشنهادي وزارت نفت اظهار داشت: وزارت نفت از يك حساسيت بسيار بالايي برخوردار است لذا با توجه به شرايط كشور ما و يا به تعبير رساتر زندگي ما، منابع مالي و شرايط سياسي ما با اين وزارتخانه ارتباط دارد چرا كه دشمن توطئه و تحريم‌هاي خود را براين وزارتخانه گسترش مي‌دهد.

* جايگاه وزارت نفت جايگاه يگانه‌اي است و تنها به عنوان پخش كننده انرژي در داخل كشور نيست
 
وي بيان كرد: جايگاه وزارت نفت جايگاه يگانه‌اي است و تنها به عنوان پخش كننده انرژي در داخل كشور نيست بلكه بخش اقتصاد و سياست خارجي ما به اين وزارت خانه وابسته است و من در اين زمينه در انتخاب وزير اين وزارتخانه وسواس به خرج داده‌ام بنابراين مهندس زنگنه در شرايط فعلي بهترين گزينه براي اين وزارتخانه است.  
 
رئيس دولت تصريح كرد: در انتخاب وزير پيشنهادي مهندس زنگنه با همه متخصصين صنعت نفت صلاحيت ايشان را بررسي كرده‌ايم بنابراين وي شايسته‌ترين فرد براي تصدي اين وزارتخانه است. 

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر روحانی گفت: من زمانی خوشحال خواهم شد که تمام وزرایم از مجلس رای اعتماد بگیرند.

رئیس جمهور افزود: ما در شرایط فعلی شما وضعیت پارس جنوبی دوران زنگنه را با پارس جنوبی امروز مقایسه کنید اصلا دیگر احتیاجی به بیان موضوع دیگر نیست ببینید پارس جنوبی از زمانی که زنگنه از این وزارتخانه رفته است تا به امروز چقدر پیشرفت داشته است البته من می‌دانم که شرایط ما دراین سال‌ها بسیار سخت بوده و می پذیرم اما در عین حال کار زنگنه ارزشمند بوده.

وی افزود: من به صراحت به ملت ایران عرض می کنم بنده به عنوان منتخب شما فرد بهتری را برای این وزارتخانه نمی شناسم و سراغ ندارم و این وزارتخانه وزارتخانه حساسی است که اگر بخواهد دو هفته ای سرپرست اداره شود برایمان بسیار سخت است و برای منافع کشور مضر خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی تصریح کرد: آقای زنگنه شخصیتی است که بنده در جبهه جنگ با وی آشنا شدم وی جهادگری است که در جبهه های رزم با وی بوده ام.

رئیس جمهور افزود: پرونده زنگنه را به دقت در بخش‌های مختلف مطالعه کرده ام وی فرد پاکدستی است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی اظهار داشت: اگر مسئله کرسنت مطرح می شود در این زمینه مولف محترم همینجاست در بحث قرارداد کرسنت اولین کسی که اشکال را به این قرارداد گرفت بنده به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم که در تمام مراحلش در جریان امور هستم.

وی افزود: زنگنه فردی است متخصص پاکدست و مفید و در شرایط فعلی بهترین فرد برای اداره کردن این وزارتخانه مهم و استراتژیک است.

رئیس جمهور اظهار داشت: بنده برای وزارت ورزش و جوانان آقای سلطانی‌فر را انتخاب کرده ام وی سابقه مدیریتی طولانی در مسئولیت‌های مختلف دارد و در استانداری های مختلف حضور داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی ادامه داد: سلطانی فر به عنوان رئیس شواری ورزشی فعال بوده و مدتی به عنوان جانشین مسئول ورزش فعالیت کرده و امروز فرد شایسته ای است که این مسئولیت را برعهده بگیرد.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: این وزارتخانه از لحاظ غرور ملی و دیپلماسی ورزش برای ما مهم است از این رو سلطانی فر کسی است که به بخش ساختاری و سیاست گذاری این وزارتخانه کاملا آشنا است و بنده طی چند جلسه صحبتی که با وی در بحث ورزش داشته ام به طور شفاف باید بگویم که وی به زوایای این کار مسلط است و به خوبی می تواند این مسئولیت را به عهده بگیرد.


*خوشحال می‌شوم که تمام وزرایم رای اعتماد بگیرند

روحانی اظهار داشت: من در محضر شما نمایندگان و خداوند بزرگ خود را موظف می دانستم و می دانم آنچه می دانستم از دانسته هایم را از وزرا و کابینه با صراحت و صداقت و قبول مسئولیت در روز قیامت در محضر شما اعلام کنم.

وی افزود: هرچه گفتم یک شهادت شرعی بوده و به تمام الزامات این شهادت جمعی متعهد هستم.

رئیس جمهور اظهار داشت: خداوندا تو شاهد باش که من جز حقیقت و راستی نگفتم و نخواهم گفت تو خود شاهد باش من آنچه گفتم برای ارتقای آگاهی کسانی بود که در معرض مسئولیت داوری مهمی قرار دارند تو شاهد باش که تمام تلاشم را به کار بسته ام تا بهترین افراد را برای کابینه با بالاترین درجات کارآمدی به نمایندگان ملت معرفی کنم.

وی اظهارداشت: در انتخاب این همکاران دقت مشورت و همچنین رسیدگی و ارزیابی کامل انجام دادم تا شایستگی و تعهد آنها برای مسئولیت ها روشن باشد و حتی یک روز و یک ساعت در معرفی این وزیران وقت تلف نکرده ام.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی خاطر نشان کرد: من به دلیل حساسیت شرایط کشور و تاکید مقام معظم رهبری که به من فرمودند هرچه سریعتر دولت را معرفی کنید پس از تحلیف در اولین فرصت ممکن دولت ر ا معرفی کردم.

وی گفت: امروز خوشحالم که به نقطه ای رسیده ایم که با رای شما نمایندگان حماسه سیاسی ان شاالله کامل خواهد شد و همانطور که مردم در 24 خرداد حماسه سیاسی آفریدند شما نمایندگان نیز در 24 مرداد آن را تکمیل کنید.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: نماینگان محترم این شمایید و این خدای ناظر و حاضر بر اعمال همه ما این شمایید وچشم منتظر بزرگوار ملت ایران که نگاه آنها به آرای شماست و این شمایید و این طمع دشمنان و همیشه خواسته اند بین دولت و مجلس فاصله باشند و هرگز آنها خوشحال نباشند و نخواهند بود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی تصریح کرد: بعضی ها گفته اند فلانی خوشحال می شود اگر چند نفر از وزرایش رای نیاورند ولی من در خدمت شما عرض می کنم من خوشحال می شوم همه وزاریم رای بیاروند.

وی افزود: بی تردید با رای شما به همه وزرا کار دولت و خدمت به مردم در همه بخش ها سریعتر آغاز خواهد شد که این خواست و انتظار مردم از ماست و هم شادی رهبر بزرگوار ما را به ارمغان خواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی تصریح کرد: ان شالله حماسه سیاسی ملت با رای امروز مجلس تکمیل می شود.

وی خاطر نشان کرد: خط قرمز من و شما قاعدتا با همه وزرای آینده امانت داری در بیت المال، رعایت رهنمودهای مقام معظم رهبری، حراست از عزت کشور در صحنه های بین المللی و صیانت از حقوق ملت ایران و پاسداری از احکام نورانی اسلام است هرکس رعایت کند خدمتش مقبول است و هرکس از این خط قرمز خدای ناکرده عبور کند جایی در حلقه خدمت گذاران این دولت نخواهد داشت.

رئیس جمهور کشورمان در پایان اظهار داشت: بارلهی ما تنها به تو دل بسته ایم تعدادمان در جهان اندک و دشمنانمان بسیار زیاد است تدبیر ما در تدبیر توست و امید به رحمت بیکرانه تو و ما خود را وامدار تو می‌دانیم؛ قل کفی بالله شهیدا بینی و بینکم انه کان بعباده خبیرا و بصیرا.

دانلود فایل صوتی با عنوان سخنان حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در صحن علنی مجلس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار