جایگاه کارآفرینی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و اقتصاد مقاومتی از اهداف بلند مدت در نقشه راه پژوهشی، است.

سیدرضا حجازی، معاون پژوهشی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: جایگاه کارآفرینی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و اقتصاد مقاومتی از اهداف بلند مدت در نقشه راه پژوهشی که توسط معاونت پژوهشی طراحی شده و جشم انداز ، اهداف بلند،میان و کوتاه مدت در آن تعریف شده است. 

وی با اشاره به موضوعات پژوهشی دانشکده افزود: معضلات کارآفرینی در کشور ، عوامل موثر بر بهبود کارآفرینی در زمینه های مختلف جامعه، بازار و صنعت ،عوامل موثر بر موفقیت کارآفرینی، فرصت های کارآفرینی در صنایع نفت، راه و ساختمان،کشاورزی ، پزشکی و بیو فناوری ،در کنار آن شناسایی فرصت ها از پژوهش های بنیادی است. 

معاون پژوهشی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران ادامه داد: دانشکده کارآفرینی در سال ۱۳۸۶ توسط برخی از اعضای هیئت علمی گروه کارآفرینی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ،با اخذ مجوزهای لازم تاسیس شد که  این دانشکده دارای گروه های کسب و کار جدید،کارآفرینی فناورانه ،کارآفرینی سازمانی و توسعه ترویج است که زیرگروه کسب و کار جدید گرایش ،کشاورزی، گردشگری و زیر مجموعه گروه کارآفرینی سازمانی، گرایش کارآفرینی سازمانی و فناوری اطلاعات است. 

حجازی اضافه کرد: دانشجوها به صورت روزانه و مجازی پذیرفته می شوند که جلسات  دانشجویان مجازی در طول ترم حداکثر ۳ جلسه حضوری و بقیه بصورت آنلاین برگزار می شود که دانشجویان در زمان تعریف شده به کلاس می پیوندند و استاد  به صورت تصویر  اقدام به ارائه دروس می کند و هنگامی که دانشجویان سوالی داشتند با فعال کردن گزینه پرسش توسط استاد، دانشجو می 
تواند سوال خود را همراه با صدا یا نوشتاری بیان کند. 

وی با اشاره به ضرورت ایجاد دانشکده کارآفرینی و تربیت کارآفرینان اظهار داشت: نسل اول دانشگاه ها ، آموزش محور بود که با این هدف به آموزش دانشجویان می پرداخت که افراد پس از کسب دانش وارد صنعت شده و دانسته و تجاربشان را به صنعت منتقل کنند، درنسل دوم دانشگاه های پژوهش محور به صورت نظام مند و سیستماتیک و از طریق کانال های آموزش و انتشار، مجوز دهی ، برگزاری کارگاه ، کنفرانس و سمینارها نتایج تحقیقاتی را به صنعت و 
بازار منتقل می کردند اما نسل سوم دانشگاه های کارآفرین هستند که در یک فرآیند تعریف شده دانشجویان یک کسب و کار راه می اندازند به عبارت دیگر به عنوان یک کارآفرین شناخته می شوند. 

حجازی ابراز داشت: کارآفرینی در کشور کمتر توسعه یافته بود و هدف دانشکده کارآفرینی، راهنمایی فارغ التحصیلانی که انتظار استخدام در یک شرکت یا سازمان دولتی داردند، دانشکده کارآفرینی خواست که این فرهنگ به گونه ای عوض شود و افراد از مسیر دانشکده کارآفرینی در مقطع کارشناسی ارشد و به عنوان یک کارآفرین با صنعت همکاری کنند که دانشجوهای رشته های فنی، علوم و مهندسی برق، مکانیک، مواد، شیمی و در کل بدون در نظر گرفتن رشته تحصیلی ب راه اندازی کسب و کار، تجاری سازی نتایج تحقیقات و در کل تجاری سازی دانش و فناوری، نوآوری و خلاقیت، اقدام کنند که هدف دانشکده کارآفرینی آموختن توانمندی های مرتبط با سایر رشته ها  است که در زمان تحصیل  به دانشجویان آموزش داده نمی شود برای مثل دانشجوی رشته کامپیوتر در زمینه کسب و کارهای اینترنتی، با فرصت ها پیش روی یک فرد تحصیلکرده در یک رشته دیگر ابتدا فرصت ها را شناسایی سپس باید ایده کسب و کاری از این فرصت ها به دست آورد  که فرصت همان  نیاز های موجود در جامعه و مشکلات و مسئله هایی که حل نشده و ایده راه حلی برای حل یک مسئله هست، 

معاون پژوهشی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران تصریح کرد: ایده باید مورد آزمایش قرار بگیرد و باید دید  که آیا می شود این ایده را تبدیل به کسب و کار کرد،مدل کسب و کار به دانشجویان آموزش داده می شود، در مدل کسب و کار مسائل متعددی در این رابطه به دانشجو گفته می شود. وباید مشخص کرد ارزش از طریق چه کانالی انتقال پیدا می کند. که پس از کسب دانش کارآفرینی دیدگاه  دانشجو عوض شده و با انگیزه بیشتر و کسب داتش لازم با احتمال 
شکست  کمتر در بازار روبرو می شود. 

*کارآفرینی یک ضرورت است 
وی با اشاره به اهمیت کارآفرینی تاکید کرد: کارآفرینی در کشور یک انتخاب نیست یعنی نباید به آن به چشم یک کالای لوکس نگاه کرد بلکه یک ضرورت است همچنین یکی از اهداف این دانشکده تدریس واحد کارآفرینی در رشته های مختلف و دانشکده های مختلف جهت تشویق دانشجویان به کارآفرینی است 

حجازی یادآور شد: کارآفرینی سبب رشد و توسعه اقتصادی شده که در کارآفرینی سازمانی نوآوری و تحول در سازمانها و تغییر برای رسیدن به هدف و کارآفرینی اجتماعی حل معضلات اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد. معاون پژوهشی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: کارآفرین به عنوان یک عامل تغییر شناخته می شود که  باید از دانش و مهارت  لازم در کنار انگیزه بالا برخوردار باشد، همچنین اساتید دانشکده،  دانشجویان را در جهت راه اندازی کسب و کار راهنمایی می کنند. 

*ارتباط با صنعت از طریق کسب و کار دانشجویی انجام می شود 
وی با اشاره به واحد امور کسب و کار دانشجویی گفت: یک واحد مجازی است که هدف از تاسیس آن ایجاد کسب و کار برای دانشجویان فارغ التحصیل است و دانشجویان می توانندکسب و کار تاسیس شده را در کنار مستند سازی فرآیند راه اندازی کسب و کار  به عنوان پایان نامه ارائه دهند. 

حجازی اضافه کرد: خلاقیت و ایده یابی باعث تشویق دانشجویان به راه اندازی کسب وکار شده ،سپس  ایده آنها در کار گروهی، اقدام به ساخت مدل کسب و کارشده و در نهایت تبدیل به یک کسب وکار نوپامی شود.

معاون پژوهشی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت مراکز شتاب دهی افزود: هدف از  ایجاد چنین مکانی قرار گرفتن کسب و کار به صورت موقت در کنار سرمایه گذاری اسپانسره است و زمانی که دانشجو  فارغ التحصیل می شود می توانذ کسب و کارش را از مراکز شتاب دهی  به پارک علم وفناوری هدایت کرده  یا به صورت  مستقل وارد بازار شوند و در این زمینه یکی از فعالیت های دانشکده ارتباط با مراکز دولتی از طریق و اداره ارتباط  دولت – صنعت برای دریافت نیازهای پژوهشی که صنعت نیاز دارد و دانشکده کارآفرینی می تواند آنها را برطرف کند. 

وی درباره کارآفرین گفت:  باید نهادها و سازمان های در زمینه تقویت قوانین مالکیت فکری، ضعف تحقیق و توسعه شکل بگیرد ودر کل نیازمند یک عزم ملی وآموزش  در سطح فردی و آموزش های مختلف در مقاطع تحصیلی توسط مدارس، صداوسیما و خانواده ها توسعه یابد. 

حجازی با اشاره به مهمترین مطالبه از وزیر آینده علوم یادآور شد: یک همکاری ۳ جانبه توسط دولت که شامل وزارتخانه های علوم ،اقتصاد و صنعت و معدن  و دانشگاه که تولید کننده علم و فناوری هستند و صنعت در زمینه حمایت از کارآفرینی صورت بگیرد. 

معاون پژوهشی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران  خاطر نشان کرد: کارآفرینی حلقه اتصال بین دولت و صنعت است. /ح
برچسب ها: طراحی ، نقشه راه ، پژوهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.