نخست وزیر ترکیه گفت : حکومت کودتا نمی تواند در برابر مردم مصر مقاومت کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه زمان چاپ ترکیه ؛ رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در بازگشت از ترکمنستان در گفتگو با خبرنگارانی که وی را در این سفر همراهی کردند ، گفت : من در مصر در کنار دمکراسی هستم. 

نخست وزیر ترکیه گفت : دمکراسی و اراده مردم در مصر به قتل رسیده است. باید اعتبار اراده مردم مصر به آنان بازگردانده شود. این نیز تنها از راه آزادی محمد مرسی و زندانیان سیاسی ممکن خواهد بود. 

اردوغان درباره اظهارات اخیر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا درباره مصر گفت : موضع گیری وی تغییر کرده است اما کاملا آنگونه که من می خواهم نیست.

رجب طیب اردوغان ، نخست وزیر ترکیه همچنين  ضمن منتفی دانستن هر گونه عفو عمومی ، شبه نظامیان پ.ک.ک. (حزب کارگران کردستان ترکیه) را متهم کرد که برخلاف توافق صورت گرفته ، خاک این کشور را ترک نکرده اند.رسانه های ترکیه روز شنبه به نقل از نخست وزیر این کشور اعلام کردند، هنوز وعده های حزب کارگران کردستان در مورد عقب نشینی از خاک ترکیه محقق نشده است و تنها 20 درصد از آنها به خصوص زنان و کودکان از ترکیه خارج شده اند.

در چارچوب مذاکرات دولت ترکیه و عبدالله اوجالان ، رهبر پ.ک.ک. که از اواخر 2012 آغاز شد ، شبه نظامیان این حزب در ماه مارس اعلام آتش بس کردند و از ماه مه عقب نشینی از خاک ترکیه را آغاز کردند و در عوض ، از دولت خواستند تدابیری در جهت منافع کردهای ترکیه اتخاذ کند.

در چنین شرایطی اردوغان « عفو عمومی » اعضای پ.ک.ک. را که ممکن است اوجالان را نیز در بر بگیرد ، کاملا منتفی دانست.دولت ترکیه در حال بررسی یک لایحه است که ممکن است در ماه سپتامبر به رأی گذاشته شود.اردوغان تأکید کرد مسئله عفو عمومی و خواسته کردها مبنی بر آموزش زبان کردی در مدارس دولتی یا موسسات خصوصی نیز فعلا در دستور کار نیست.

با این حال نخست وزیر ترکیه خاطرنشان کرد بسته اصلاحات شامل چند پیشنهاد غیرمنتظره است که محتوای آن را فعلا فاش نمی کند. پ.ک.ک. تا یکم سپتامبر به آنکارا مهلت داد تا اصلاحات دمکراتیک را پیش ببرد وگرنه دست به اسلحه خواهد شد. از آغاز مناقشه کردها در ترکیه از سال 1984 ، بیش از 40 هزار تن جان خود را از دست داده اند.
برچسب ها: کودتا ، اردوغان ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار