اگرچه نقاشان ایرانی در سال های اخیر در بازارهای جهانی توانسته اند به معرفی هنر ایران بپردازند اما هنوز هم کمال الملک به عنوان یکی از مشهورترین هنرمندان در میان مردم شناخته می شود.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران به نقل از گروه هنر شبکه رادیویی فرهنگ، محمد غفاری معروف به کمال‌المُلک نقاش ایرانی یکی از مشهورترین و پر نفوذترین شخصیت‌های تاریخ هنر معاصر ایران به شمار می‌آید که برادرزاده صنیع‌الملک است.
 
او در یکی از خانواده‌های هنرمند و سرشناس در کاشان متولد شد که پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در کاشان به همراه برادر بزرگترش به تهران آمد و در دارالفنون در رشته نقاشی ادامه تحصیل داد و پس از گذشت سه سال تحصیل در دارالفنون، هنگامی که ناصر الدین شاه از این مدرسه بازدید می‌کرد، کار او را پسندید و او را به دربار فراخواند. او 27 مرداد درگذشت.
 
با توجه به شهرتی که کمال الملک در میان مردم دارد، موزه ای نیز به نام او در تهران تاسیس شد. در این موزه آثاری از کمال‌الملک و دو نسل از شاگردانش در معرض دید عموم قرار دارد. همچنین اسناد مدرسه صنایع مستظرفه که کمال الملک در این مدرسه توانست در اشاعه هنر خود کوشا باشد، به همراه احکام و دست نوشته های این مدرسه به نمایش درآمده است.
 
همچنین محمدحسین حامدی، طراح موزه کمال الملک و جمال کامیاب، معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان زیباسازی مهمانان هفت اقلیم هستند تا درباره موزه کمال الملک صحبت کنند.
 
برنامه هفت اقلیم کاری از گروه هنر شبکه رادیویی فرهنگ است که همه روزه از ساعت 19:30 الی 21 از موج اف ام ردیف 106 پخش می شود.
 
بهاره برهانی کارشناسی، ناصر قوام پور اجرا، امیرحسین محمودی سردبیری و مرتضی صداقت گو تهیه کنندگی برنامه هنرهای تجسمی هفت اقلیم را که روزهای یک شنبه پخش می شود، برعهده دارند./ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.