" دان دیبار" تاکید کرد ، امپریالیسم جهانی می خواهد با از بین بردن وحدت مردم مصر سلطه خود را بر این کشور گسترش دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی ؛" دان دیبار" در گفتگو با این شبکه درباره بحران مصر گفت : شکی نیست که آمریکا نقش مهمی در کودتای نظامی در مصر داشته است همانطور که این نقش را در بسیاری از کودتاها در کشورهای مختلف از جمله ونزوئلا ایفا کرده است.

در سال دوهزار و یازده پیش از انقلاب مصر دو نیروی بزرگ در مصر بود ، در یک طرف دولت مبارک و ارتش قرار داشت و در طرف دیگر مردم مصر بودند که علیه رژیم متحد شده بودند. علت اینکه در نهایت ارتش طرف مردم مصر را گرفت این نبود که می خواست کاری عقلانی یا صادقانه انجام دهد بلکه در آن زمان مردم مصر چنان متحد بودند که بدنه اصلی ارتش که از بطن جامعه بود نمی توانست در برابر مردم قرار بگیرد و ژنرالهای ارتش هم می دیدند اگر بخواهند در برابر مردم بایستند بدنه ارتش را از دست می دهند.

این مسئله آمریکا و اسرائیل و همه کسانی را که خون مردم مصر و دیگر ملتهای عرب و مسلمان را می مکیدند به وحشت انداخت زیرا مصر متحد و دموکراتیک که مردم بر سرنوشت خودشان حکومت کنند، الگویی می شد که می توانست در سراسر کشورهای عرب منتشر شود و در نتیجه آن رژیمهای عربستان سعودی، قطر و دیگر رژیمهای دیکتاتوری و پادشاهی منطقه سقوط کنند. بنابراین اولین کاری که آنها می بایست انجام دهند شکستن وحدت مردم مصر بود. علت دیگر برای کودتای نظامیان این بود که رئیس جمهور و پارلمان مصر که با رای مردم انتخاب شده بودند، در برابر امپریالیسم آمریکایی مقاومت می کردند و برای کمک به مردم فلسطین و شکستن حصر اسرائیل بر غزه گام بر می داشتند. همچنین دولت منتخب مردم در مصر همسو با تحولات سوریه در کنار مردم و دولت سوریه قرار گرفته بود.

 اما به تدریج به عللی که مشخص نیست، شاید مرسی واقعا عامل اسرائیل بود ، که البته معلوم نیست ، در هر حال او به تدریج فاصله خود را با مردم و پایگاه قدرت سیاسی که مردم بودند بیشتر کرد و بیشتر دنبال منافع سیاسی اخوان المسلمین در برابر خواسته های مردم گام برداشت. همین کارها و رویکرد او باعث بروز شکاف میان مردم مصر شد.

این دقیقا همان چیزی بود که آمریکا و ارتش مصر می خواستند. ارتش وقتی فرصت را مناسب دید به بهانه دفاع از خواست مردم ، مرسی را از قدرت کنار زد تا قبضه خود را بر قدرت بیشتر کند. در کل جدای از اینکه چه عاملی موجب تفرقه میان مردم مصر شده باشد، مردم مصر باید اختلافات را کنار بگذارند و دوباره با یکدیگر متحد شوند و بدانند که اولین دشمنشان در این شرایط ارتش است. شورای عالی نظامی در مصر باید برچیده شود. همچنین ژنرالهایی که اکنون ارتش را در کنترل خود دارند باید کنار گذاشته شوند و در دادگاه محاکمه شوند. در واقع باید مرکز قدرت در ارتش برچیده شود. بعد از آن باید مرسی مجددا به قدرت بازگردانده شود و اگر برنامه های او با خواسته های مردم همخوانی نداشته باشد، در آن صورت این مردم هستند که باید درباره سرنوشت او تصمیم بگیرند. بنابراین مهمترین عنصر در این مسئله وحدت در میان مردم است.

این فعال آمریکایی افزود : تحولاتی که هم اکنون در مصر شاهدیم نظیر آن را در لیبی و سوریه دیده ایم. واقعیت این است که امپریالیسم از این طریق کنترل کشورهای عرب را در دست می گیرد. آمریکا همین الگو را در ونزوئلا هم استفاده کرد و اکنون تلاش می کند از همان الگو برای برزیل استفاده کند و حکومت این کشور را سرنگون کند. در واقع امپریالیسم آمریکا در چارچوب این الگو وحدت مردم را در کشورها از بین می برد و آنها را به جان یکدیگر می اندازد. در مصر ما شاهد آتش زدن مساجد و کلیساها به دست افراد مسلحی هستیم که صورت خود را پوشانده اند و اینها همان عوامل امپریالیسم برای ایجاد تفرقه میان مردم هستند.

در واقع آنها به نمادهایی حمله می کنند که احساسات مردم را علیه یکدیگر تحریک کنند. مردم مصر باید بدانند که دولت نظامی دشمن آنهاست و همان نظامیانی که در زمان مبارک مردم را کشتار کردند اکنون همان نظامیان و نیروهای امنیتی دوباره مردم را می کشند.

 حکومت نظامی در مصر هیچ مشروعیتی ندارد و مستقیما از آمریکا پول می گیرند و مزدور آمریکا هستند. آنها از جانب آمریکا و اسرائیل حمایت می شوند. کسانی که در جرگه اخوان المسلمین نیستند یا در انتخابات به مرسی رای نداده اند باید بدانند کسانی که مدعی حمایت از آنها هستند عوامل امپریالیسم هستند و کسانی که در حمله نیروهای امنیتی و ارتش کشته می شوند دشمن مردم مصر نیستند زیرا آنها نیز از همین مردم هستند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار