گردهمایی بیماران دیابت نوع یک از طرف بنیاد دیابت بوعلی سه‌شنبه هفته جاری در سالن‌های سینا و صدرا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران  به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مدیرعامل بنیاد دیابت بوعلی اظهار داشت: از آنجا که بیماری دیابت یک بیماری مزمن و شیوع آن رو به افزایش است و از سوی دیگر این بیماری با روش‌های درمانی موجود قابل کنترل است با همکاری تعدادی از بیماران، خیران و اساتید دانشگاه تصمیم گرفتیم یک سازمان مردم‌نهاد راه‌اندازی کنیم و بنیاد دیابت بوعلی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و مجمع خیران سلامت راه‌اندازی شد.

حسین مروج افزود: هدف از راه‌اندازی این بنیاد آموزش بیماران از نظر تغذیه و نحوه استفاده از دارو و نیز ورزش و فعالیت‌های مورد نیاز آنها و کمک به رفع مشکلات درمانی بیماران اعم از مشکلات جسمی و روحی و روانی آنان است.

وی گفت: تاکنون یک‌هزار بیمار ثبت نام شده‌اند و تعدادی کلاس آموزشی برای آنها برگزار و هماهنگی‌های لازم با نهادها و ادارات مختلف در مورد استفاده از امکانات آموزشی و ورزشی آنها انجام گرفته است.

مدیرعامل بنیاد دیابت بوعلی ابراز داشت: دیابت نوع یک در کودکان و نوجوان‌ها دیده می‌شود و با علائم بسیاری که دارد ( پرادراری و پرنوشی) اگر جدی گرفته نشود فرد با کاهش سطح هوشیاری به بیمارستان مراجعه می‌کند و به این دلیل طی مدت کوتاهی بعد از ابتلا تشخیص داده می‌شود. این مسئول ادامه داد: دیابت نوع دو در بزرگسالان دیده می‌شود و شایع‌تر است و علامتی ندارد و به صورت اتفاقی در آزمایش‌های افراد مشخص می‌شود و به همین دلیل بسیاری از بیماران شناخته شده نیستند و بعد از به وجود آمدن عوارض بیماری (عوارض چشمی، کلیوی، عصبی و قلبی و عروقی) مشخص می‌شود.

فوق تخصص غدد کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه بیان داشت: علت بیماری دیابت نوع یک ناشناخته و درمان آن با تزریق انسولین است و علت بیماری دیابت نوع دو روش ناصحیح زندگی مانند استفاده از غذاهای ناسالم و عدم تحرک است که منجر به افزایش وزن و درمان‌های خوراکی برای آن استفاده و در صورت پیشرفت بسیار بیماری از انسولین تزریقی استفاده می‌شود.

مروج اذعان کرد: به دلیل اینکه دیابت نوع یک در کودکان و نوجوان‌ها که آسیب‌پذیرتر هستند دیده می‌شود و درمان آنها به صورت تزریق انسولین است و به آموزش بیشتری نیاز دارند بنیاد دیابت بوعلی تصمیم گرفت تا سه‌شنبه 29 این ماه گردهمایی ویژه بیماران دیابتی نوع یک به همراه والدین آنها در سالن‌های سینا و صدرا برگزار کند.

وی ابراز کرد: هدف از این گردهمایی آشنایی بیشتر با بیماران، آشنایی آنها با فعالیت‌های بنیاد و نیز آموزش نکاتی که دانستن آن برای بیماران لازم بوده است.

مدیرعامل بنیاد دیابت بوعلی متذکر شد: این همایش با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی و تعدادی از مدیران دانشگاه، جمعی از مدیران این استان و خیرین سلامت فارس برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: تعدادی از هنرمندان برجسته کشوری نیز در این همایش حضور می‌یابند و به منظور شاد کردن فضای همایش نمایشنامه‌های متعدد و اهدای جوایز نیز در نظر گرفته شده است.

مروج با تأکید بر تغییر سبک زندگی مردم برای کاهش بیماری‌هایی مانند دیابت، یادآور شد: تمام دستگاه‌های ذیربط باید این نیاز را احساس کرده و برای فرهنگ‌سازی تصمیم جدی گرفته شود و بعد از اینکه مردم باور کردند که این روش زندگی اشتباه است، جایگزین‌های مناسبی برای آنها فراهم کنیم.
برچسب ها: فارس ، دیابت ، بوعلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.