‌مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ضمن انتقاد از کمبود جدی بودجه و اعتبارات این مجموعه اظهارکرد: طرح ایجاد مرکز ساخت واکسن‌های بی هوازی دام در استان کرمان ارایه شده که برای اجرایی شدن این طرح، نیاز به حمایت مسئولین داریم.







به گزارش گروه استانهاباشگاه خبرنگاران منطقه کویر، بیژن دهقان در نشست مجمع نمایندگان استان کرمان با بیان این که صنعت و معدن باید پشتوانه‌ای برای بخش کشاورزی و دام استان کرمان باشد، گفت: مجموعه دامپزشکی در خصوص پیشگیری از بیماری‌های مختص دام، کمک به توسعه صنعت دامداری و همچنین صنایع وابسته به دام مثل کشتارگاه‌ها، صنایع لبنی، فرآورده‌های گوشتی و بسته‌ بندی کمک زیادی به استان کرمان می‌کند.

وی افزود: در بعد بهداشتی هم باید بگویم که نیمی از بیماری‌های انسان منشاء دامی دارد و در بحث دام آن‌چه را که در بحث بیماری های مشترک انجام می‌دهیم کار زیربنایی برای انجام خدمات بهداشتی در جامعه است.

وی با بیان این‌که تضمین کیفیت فرآورده‌های خام دامی یکی از مسایل مورد توجه ماست، اظهارکرد: به این منظور مباحث آموزش، تحقیقات و مسایل دیگری که وجود دارد نیز مورد توجه است.

دهقان تصریح کرد: در بحث کنترل بیماری‌ها دامپزشکی نقش مهمی را ایفا می‌کند که در کشورهای غربی و در حال پیشرفت این حوزه مورد اهمیت ویژه‌تری است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت بخش کشاورزی، سرمایه گذاری در بخش دام و طیور باید صورت گرفته و حفاظت شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: در استان کرمان بعد از ظرفیت‌های معدنی که در استان وجود دارد، بخش کشاورزی که شامل دامداری و باغات و زراعت است ظرفیت بسیار خوبی است.

وی اظهار کرد: باید در زیربناهای صنعت کشاورزی و دامداری در استان کار بیشتری انجام شود؛ درآمدهای معدنی باید پشتوانه استان شود برای سایر سرمایه‌ گذاری‌ها از جمله در صنعت دام و طیور.

دهقان ادامه داد: در بحش کشتارگاه‌های دام نیاز جدی به توسعه امکانات فعلی داریم و باید برای پنج شهرستان که شرایط و ضرورت ایجاد کشتارگاه صنعتی را دارند یک برنامه 5 ساله به منظور ایجاد این مراکز، در نظر بگیریم.

وی سرمایه گذاری برای ایجاد این کشتارگاه‌ها را حدود 60 میلیارد تومان ذکر و بیان کرد: صنایع کشتارگاه درست است که هزینه بر است اما در درازمدت حتماً جواب می‌دهد؛ به تامین کیفیت گوشت مردم و توسعه صعت دامپروری استان این مسئله کمک زیادی می کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: تسهیلات بلندمدت با بهره کم یکی از تقاضاهای جدی ما در این زمینه است.

دهقان اظهار کرد: موضوع دیگری که باید عنوان کنم افزایش توان خود در بخش دام است؛ برنامه‌ای هست برای ایجاد مرکز ساخت واکسن‌های بی هوازی دام که البته برای اجرایی شدن این طرح، نیاز به حمایت مسئولین داریم.

وی گفت: با این مرکز، آنفلوآنزای طیور و حتی انسانی را می‌توان پوشش داد؛ اما نیاز به بودجه ارزی و ریالی داریم.

وی به مشکلات بودجه‌ای پیش روی دامپزشکی استان کرمان نیز اشاره و بیان کرد: ما حتی ساختمان اداری در شهرستان‌ها نداریم؛ کل بودجه تملک ما اکنون به یک میلیارد نمی‌رسد. با این که بالاترین مدارک تخصصی را در اداره داریم اما حقوق و مزایا پایین است.

وی با بیان اینکه هر دام سالانه حداقل پنج واکسن مجانی نیاز دارد آن هم در شرایطی که زلزله و سیل و شرایط بحرانی پیش نیاید، افزود: ما تنها اداره‌ای هستیم که باید به تمام خانواده‌ها مراجعه کنیم به خصوص در روستاها و در بین عشایر که اکثریت اقشار محرومی هستند؛ این بودجه یک میلیاردی را واقعا نمی‌دانیم باید چه کار کنیم؟!

دهقان از فعال بودن هزار و 200 واحد طیور در استان کرمان خبرداد و گفت: اما فضای رقابتی بین این واحدها وجود ندارد.

وی اظهارکرد: ما نیاز به تقویت تشکل‌ها داریم؛ این واحدها چون کوچک هستند، اگر یک سیستم یکپارچه ایجاد شود بسیاری از مسایل حل می‌شود.

در پایان صحبت‌های مدیرکل دامپزشکی استان کرمان، زاهدی، رییس مجمع نمایندگان استان کرمان اظهار کرد که کلیه این مسایل در قالب نامه، به نمایندگان ارایه تا در اولین فرصت پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

نماینده مردم بافت در مجلس: کشتارگاه صنعتی دام در بزنجان معطل بودجه مانده است

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوییه در خانه ملت بر تامین اعتبار لازم برای ایجاد کشتارگاه صنعتی دام در بزنجان تاکید کرد.

به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران  منطقه کویر، علیرضا منظری توکلی در نشست مشترک مجمع نمایندگان استان کرمان با مسئولین دامپزشکی استان، ضمن قدردانی از زحمات مجموعه دامپزشکی اظهارکرد: با وجود کمبود امکاناتی که در این مجموعه وجود دارد، در این سه شهرستان تلاش فراوان شده و تلفات دامی به حداقل رسیده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌ها هم کنترل شد، افزود: کار با دست خالی سخت است اما اگر اراده‌ای وجود داشته باشد کار به خوبی انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: مسایل و مشکلاتی که وجود داشته را از طریق مسئولین دامپزشکی به اطلاع مسئولین مربوطه رسانده‌ایم و امیدواریم برای حل این مسایل هر چه زودتر اقدامات لازم صورت بگیرد.

منظری توکلی همچنین از ایجاد کشتارگاه صنعتی در بزنجان خبرداد و گفت: برای اجرای این طرح، برنامه ریزی شده اما متاسفانه معطل کمبود اعتبار است.

نمایندگان شهربابک و سیرجان و بردسیر در مجلس: محصولات دامی شهربابک به دلیل آلودگی مس خاتون‌آباد خریدار ندارد

نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی از خسارات وارده به دام‌ها به دلیل آلودگی مجتمع مس خاتون‌ آباد گلایه و اظهار کرد: ساکنان این منطقه به دلیل این وضع، با مشکل فروش فرآورده‌های خود مواجه شده و کسی محصولات آنها را نمی‌خرد.

به گزارش وي:  منطقه کویر، سردار غلامرضا فتاحی در نشست مشترک مجمع نمایندگان استان کرمان با مسئولین دامپزشکی استان کرمان گفت: آلودگی‌های ناشی از فعالیت مجتمع مس خاتون آباد و خساراتی که به دام‌ها وارد شد باعث شده که فرآورده‌های مردم این منظقه را عموماً کسی نخرد.

وی تاکید کرد که باید برای حل این مشکل، فکر اساسی شود.

دراین باره، مدیر کل دامپزشکی استان کرمان، گفت: فکر اساسی این است که علت آلودگی از بین برود.

دهقان افزود: کارخانه مس خاتون آباد سالانه 40، 50 تن مولیبدن تولید کرده و به دامداران مجانی می‌دهیم اما این فقط یک مُسکن است؛ تلفات را کاهش داده اما موقتی است.

وی بیان کرد: آلودگی‌ها اما در خاک هم نفوذ کرده و گیاهان را نیز از بین برده است.

وی اظهارکرد: من در تعجبم که آثار این کارخانه را بهداشت در جمعیت انسانی چگونه کنترل کرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: برای حل این مشکل به طور اساسی من فکر می‌کنم که باید مراتع از سکنه خالی شود.

سردار فتاحی اما گفت: افراد بومی با این راهکار، بیکار می‌شوند چه کنند؟

دهقان اظهارکرد: در صنایع آنها را به کار بگیرند. مرغداری راه بیاندازند.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در خانه ملت نیز گفت: مشکل جدی در تامین داروهای دامی در استان کرمان داریم.

شهباز حسن‌پور افزود: بسیاری از تلفات ما هم به این دلیل است.

وی گفت: اعلام آمادگی شده است که یک واحد تولید داروی دام در استان ایجاد شود؛ باید با حمایت از این طرح، این مشکل را در استان رفع کنیم./ش


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.