پایتخت معنوی این روزها شاهد برپایی المپیاد ورزشی بانوان محلات است و در مسیر توسعه ورزش برای زنان و دختران مشهدی گام بر می دارد این در حالی است هنوز کمبود امکانات فضاهای ورزشی و عدم فرهنگ سازی در این زمینه موانعی را در مسیر پیسرفت ورزشی بانوان این خطه قرار داده و گذر از آنها تنها با تغییر نگرش فرهنگی و حمایت متولیان این امر ممکن خواهد بود.



 به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران مشکلات اساسی در عدم گسترش ورزش های همگانی در بین بانوان ناشی از کمبود فضاهای ورزشی ویژه بانوان، عدم فرهنگ سازی مناسب در این زمینه از سوی مسؤولان و رسانه های گروهی، کمبود نیروهای کارآزموده و با تجربه در زمینه آموزش رشته های مختلف ورزش های همگانی به بانوان، دسترسی نداشتن به فضاهای ورزشی عمومی و گران بودن آنهاست.

شهرداری مشهد چند سالی است که در راستای توسعه سالن ورزشی و ایجاد فضاهای ورزشی حرکتی رو به جلو دارد اما ضرورت توجه به ارتقای سلامت زنان می طلبد تا فضاهای اختصاصی ورزش بانوان در این شهر افزایش داشته باشد.

ورزش تضمین سلامت بانوان

کارشناس مامایی در خصوص ضرورت ورزش بانوان  اینگونه اظهار می کند: با توجه به اين که زنان نيمي از جامعه را تشکيل مي دهند و فعالیت های آنان در برنامه ريزي هاي گوناگون بايد در نظر گرفته شود و این حضور فعال در گرو سلامت زنان است.

فاطمه حبیب اللهی می گوید : ورزش تضمین کننده سلامت بانوان است و امروزه با آگاهی از این موضوع زنان زيادي در جهان به ورزشهاي مختلف اشتغال دارند.

وی می افزاید: صاحبنظران ورزشی نیز بر اين عقيده اند که تمرينهاي حرکتي و ورزشي براي همه بویژه بانوان و دختران اهمیت فراوانی دارد.

حبیب اللهی با بیان اینکه زنان در سنين مختلف به حرکات مختلف ورزشي و متناسب با همان سن نياز دارند می افزاید: يکي از مزاياي عمده تمرينهاي ورزشي براي زنان بهبود کارايي عملکرد سيستم ارگانيک بدن است.

وی می گوید: شخصي که از لحاظ بدني تربيت يافته است در مقايسه با فردي که فعاليتها و تمرينات ورزشي نداشته روزانه انرژي کمتري مصرف مي کند و فشار کمتري بر بدنش وارد می شود.

وی با اشاره به اینکه تمرينهاي منظم کمک به رشد و تکامل اجزاي مختلف بدن می کند توضیح می دهد: تمرينات منظم براي زنان سبب بهبود تنفس، سيستم هاضمه، سيستم تخليه بدن و بهبود ماهيچه ها و قوي تر شدن آنها مي شود.

این کارشناس بهداشت تاکید می کند: ورزش به زنان و دختران اجازه مي دهد خود را از عواطف انباشته شده در درون رها کنند؛ همچنين قدرت تحمل و مبارزه با مشکلات در زندگي و توانایی ایستادن در برابر ناملایمات زندگی را در آنها افزایش می دهد.

وی در خصوص تاثیرات اجتماعی ورزش بر زندگی می گوید: از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است ارتبتط های ایجاد شده در محیط های ورزشی و انجام کارهای گروهی در این عرصه ارزش های اجتماعی مانند وفاداری و روحیه ورزشکاری را در فرد تقویت می کند.

حبیب اللهی تصریح می کند: محيط صميمانه ورزشي بای دختران و بانوان  فرصتي است براي ايجاد روابط انساني و شکل گيري روحيات مناسب و سالم و در این میان می توانند قدرت سازگاری را در روابط اجتماعی خود افزایش دهند.

ورزش و خانواده

این کارشناس بهداشت با تاکید بر اینکه سلامت هر يک از اعضاي خانواده به ويژه زن مستقيما بر سلامت خانواده تاثيرگذار است می افزاید: نگرش کلي زن نسبت به جسم و عملکرد فيزيکي بدنش در نگرش هاي کلي او تاثير مستقيم دارد زيرا سلامت جسم و روان او، روابط اجتماعي وي با ديگران را شکل مي دهد.

وی یادآور می شود: امنيت عاطفي مادران به معنای  امنيت خانواده است و بهترين نشانه رشد عاطفي آنها بر هوش و توانايي سازگاري با موفقيت هاي جديد، هنگام مواجه با فشارها و ناراحتي ها با حداقل آسيب پذيري فرد و گروهي است.

همچنین وی تامين بهداشت جسم و روان براي زنان که در دوره ها و مراحل مختلف زندگي مراحلي چون بارداري، زايمان و از همه مهمتر پرورش و تربيت فرزندان را برعهده دارند تاکید می کند

وی عنوان می کند: بدون تردید مادری که سلامتی روحی و روانی و جسمی را در خود حفظ می کند می تواند الگویی مناسب از همه جهات برای فرزندانش و آموزش دهنده سبک زندگی صحیح به آنها باشد.

این کارشناس مامایی تاکید می کند: شخصيت کودک با نگرش هاي مادر در دوران بارداري آغاز و از آن پس در آغوش و در کنار او از نظر جسماني، رواني، اخلاقي، اجتماعي و معنوي رشد و تکامل مي يابد.

وی ادامه می دهد: زنان با ورزش کردن مي توانند خصوصيات رفتاري، اخلاقي و شخصيتي مطلوب براي يک زندگي سالم و شاداب را کسب کنند.

حبیب اللهی تصریح می کند: تامین بهداشت جسم و روان برای زنان که در دوره ها و مراحل مختلف زندگی پر مسوولیت خوش، مراحلی چون بارداری، زایمان و از همه مهم تر، پرورش و تربیت فرزندان را پشت سر می گذارند، از اهمیتی بالایی  برخوردار است.

وی به تحقیقات انجام شده در این زمینه اشاره می کند و می گوید: شروع عادت ماهانه در دختران و زنان ورزشی کار، دیرتر از غیرورزشکار است و این تأخیر به نوبه خود تأثیرات مثبتی را برای دختران در بردارد، چنان که رشد بیشتر اندام ها را در جهت طبیعی، بیش تر خواهد نمود.

کارشناس بهداشت یادآور می شود: تحقیقات نشان داده که  در دختران ورزشکار ورزیده و تمرین دیده، مقدار مطلق و نسبی جرم عضلانشان از دختران هم سن تمرین نکرده، بیشتر بوده است.

ورزش بانوان و ارتقای سلامت جامعه

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد می گوید : توجه به ورزش بانوان یکی از راه‌کارهایی است که می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای سلامت جامعه باشد.

حسین شادکام با اشاره به اینکه در حوزه ورزش بانوان اقدامات زیادی انجام داده است، می افزاید: یکی از وظایف شهرداری‌ها در مدیریت شهر افزایش سلامت شهروندان است که شامل دو وجه سلامتی روحی و جسمی افراد است.

وی تصریح می کند: نهادینه شدن ورزش در هر دو زمینه می‌تواند راهکاری مناسب برای نیل به این هدف باشد و اهمیت این مقوله در میان بانوان با توجه به تاثیرگذاری فراوان این بخش در خانواده‌ها دوچندان می‌شود.

معاون شهردار مشهد ادامه می دهد: وقتی در خانواده، بانوان ورزش را جزو امور اصلی بدانند، خود به خود این مقوله در خانواده نیز اهمیت پیدا می‌کند و میزان سلامت جسمی و روحی افراد خانواده افزایش پیدا می‌کند.

ترویج ورزش همگانی در شهر مشهد

شادکام با بیان اینکه در سال‌های اخیر در زمینه نهادینه کردن فرهنگ ورزش عمومی اتفاقات فرخنده‌ای رخ داده است، بیان می کند: یکی از اهدافی که شهرداری با توجه به ورزش همگانی به آن دست پیدا کرده است، افزایش نشاط عمومی بوده که توانسته مشهد را به آرمان‌های حوزه فرهنگ در این زمینه، نزدیک کند.

او تاکید می کند: شهرداری وظیفه ای در ترویج فرهنگ ورزش قهرمانی ندارد بلکه وظیفه این نهاد ترویج فرهنگ ورزش همگانی در راستای ارتقای سطح سلامت جسمی و روانی شهروندان است که به نظر می‌رسد تا حدود زیادی در این زمینه موفق بوده است.

ورزش پدیده ای موثر در تامین سلامت شهروندان است و بررسی روان پزشکان نیز نشان می دهد روزانه ۳۰ تا ۳۵ دقیقه ورزش می تواند تاثیر فوق العاده ای بر سلامت روان افراد بگذارد و این همان نیاز شهرنشینان است که باید مسئولان شهری برای کاهش تبعات زندگی شهری و ایجاد سبک زندگی سالم به آن توجه کنند و با ایجاد فضاهای مناسب ورزشی خصوصا برای بانوان در مسیر توسعه آن حرکت کنند/ش


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.