نمایشگاه تخصصی پارچه های دستبافت ایرانی با معرفی و عرضه بیش از 3۰ نوع پارچه دستبافت ایرانی و هنرهای سنتی مرتبط، 24 مرداد تا یکم شهریور در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران وبه نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران چهارمین دوره نمایشگاه تخصصی پارچه دستبافت ایرانی با عنوان "سی دار" با هدف معرفی و عرضه پارچه های دستبافت ایرانی که با هنر گلابتون دوزی، زری بافی، چاپ باتیک، قلمکار، شربافی و غیره خلق شده اند برپا شده است.
همچنین معرفی و عرضه هنرهای سنتی وابسته و معرفی و عرضه پوشاک دستبافت ایرانی که متعلق به اقوام مختلف کشورمان هستند از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

پخش فیلم مستند نساجی سنتی، کارگاه بافت پارچه برای تمامی سنین و آموزش نساجی به کودکان از جمله برنامه های جنبی این نمایشگاه است.

بسیاری از پیشه‌های سنتی که در گذشته از ارزش و شأن اجتماعی خاصی برخوردار بوده‌اند، امروزه با تغییراتی که در پیوند با رشد تکنولوژی در نوع زندگی بشر ایجاد شده است، جایگاه خود را از دست داده و کم بها شده‌اند. هرکدام از این پیشه‌ها دارای آداب، رسوم و فرهنگ‌هایی بوده و بخشی عظیمی از دانش بومی و مردمی را در بطن خود نهفته دارند. با کم‌رنگ شدن این پیشه‌ها، بخشی از دانش بومی بدون هیچ بررسی یا تلاشی برای ثبت و ضبط کردن آن‌ها در حال فراموشی است.

این نمایشگاه که با همکاری موسسه جام میراث جهان برگزار شده، در تلاش است تا با استفاده از دانش کارشناسان متخصص و تجربه استادکاران بومی، علاوه بر انتقال دانش آنان به نسل جدید، به حفظ و احیا این گنجینه‌های فاخر کمک کند.

علاقه مندان جهت بازدید از نمایشگاه یادشده می توانند تا یکم شهریور همه روزه از ساعت 10 تا 18 به نگارخانه جهان نمای مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند./ي2
برچسب ها: نمایشگاه ، پارچه ، دستباف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار