مبارزه بیولوژیک با افت کرم گلوگاه انار در 328 هکتار از انارستان های استان چهارمحال و بختیاری پایان یافت.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: در این طرح ضمن اینکه داخل تاجهای انارهای مرغوب گل اول پس از خشک شدن پرچم با دستگاه پرچم زدا تمیز شد انارهای آلوده شده در طول فصل داشت بویژه در نسل اول آفت جمع آوری و معدوم گشت.

 وی، رهاسازی زنبور تریکوگراما را از دیگر راههای مبارزه بیولوژیک با کرم گلوگاه انار برشمرد و گفت به همین منظور چهار هزار عدد زنبور تریکوگراما در باغهای استان چهار محال و بختیاری رهاسازی شد.

در این روش تا 40 درصد در مصرف سم جلوگیری می‌شود .
این زنبورها که به اندازه 3 تا 4 میلیمتر و به رنگ زرد خرمایی هستند با ایجاد سوراخ در تخم آفت کرم گلوگاه ،آن ها را از بین می‌برد.

کرم گلو گاه انار مهم ترین آفت انار است که منجر به کاهش کمی و کیفی این محصول می شود.بطور متوسط درصد خسارت کرم گلوگاه انار در سالهای مختلف حدود بیست و پنج تا سی درصد است. بررسی های جدید محل های دیگرمانند داخل برخی از سایر میوه ها مانند انجیر و زیر پوستک های درختان را نیز بعنوان محل های زمستان گذرانی لاروهای این آفت به اثبات رسانده است.

استان چهارمحال و بختیاری 140 هزار هکتار باغ دارد .

در حال حاضر سیصد و بیست و هشت هکتار از باغهای چهار محال و بختیاری زیر کشت انار است که بیشترین سطح به ترتیب در شهرستان های کیار، لردگان و اردل قرار دارد.

بیشتر ارقام انار تولیدی دراستان چهارمحال و بختیاری رقم ترش محلی است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه متوسط تولید انار در این استان نه تن در هکتار است، افزود: با کاشت ارقام پر محصول، تولید انار در استان به 25 تن در هکتار افزایش می‌یابد.

وی گفت: کشت آزمایشی رقم جدید انار با عنوان رباب هم که از شهرستان نی ریز فارس به استان چهارمحال و بختیاری انتقال یافته است از امسال در شهرستان اردل اغاز شده است./ز
برچسب ها: مبارزه ، آفت ، کرم گلوگاه ، انار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.