به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشورمان به بازارهای جهانی را فراهم کرده است به طوری که جاده و ریلهای ارتباط با اروپا و به ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربایجان غربی قرار دارد.
اما متاسفانه اجرای طرح های توسعه ای در زمینه زیرساخت های راه نه تنها با کندی در حال اجرا بوده بلکه قدمت برخی از طرح های مهم به چندین سال می رسد از جمله جاده بین المللی ارومیه – سرو که از سال 73 آغاز شده ولی هنوز به نتیجه نرسیده است و کمبود اعتبار در این خصوص حرف اول را می زند کمبودی اعتباری که تنها عامل بلاتکلیف ماندن طرح های مهم راه سازی در استان و ارومیه به شمار می رود.
آذربايجان غربي به لحاظ طول معابر شهري و روستايي بين 10 استان اول كشور قرار دارد كه نيازمند اختصاص بودجه بالايي براي ساخت، ترميم، بهسازي و نگهداري راه هاست، اين استان از نظر رتبه بندي راه هاي اصلي و روستايي در سطح كشور جزو استانهاي با برخورداري متوسط است بنابراين با توجه به شرايط توپوگرافي و اقليمي استان در اقليم سرد كوهستاني ساخت و نگهداري راه ها همواره با مشكلات بيشتري نسبت به ساير مناطق كشور روبرو بوده و توجه ويژه اي در خصوص حمايت هاي مالي و اعتباري را نيازمند است.
بی توجهی برخی مسئولان به ضرورت توسعه راه های استان و نیز اتمام طرح های نیمه تمام این حوزه از سالهای گذشته تاکنون نه تنها موجب عقب ماندگی در اقتصاد استان می شود بلکه سبب مشكلات فراوانی برای شهروندان از جمله سلب آسایش و تصادفات و ... نیز می شود.
ارومیه تنها مرکز استانی است که کنارگذر ندارد
ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی با وجود ظرفیت ها و پتانسیل های بالا در حوزه راه و حمل و نقل و... متاسفانه تنها مرکز استانی است که کنارگذر ندارد.
از سه الی چهار سال گذشته طرح احداث کنارگذر شرقی ارومیه کلید خورد و مطالعات آن نیز به اتمام رسید اما با گذشت چندین سال این طرح پشت ایستگاه بی پولی و بی توجهی مسئولان به ضرورت اجرای آن بلاتکلیف رها شده است.
این طرح در ورودی شهر ارومیه قرار دارد و شمال استان را به جنوب استان متصل می کند، با احداث این مسیر مسافران برای تردد از جنوب به شمال استان و برعکس از داخل شهر ارومیه عبور نمی کنند و در این راستا شاهد کاهش ترافیک در داخل شهر ارومیه خواهیم بود.
یکی از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم آغاز اجرای طرح کنار گذر شرقی ارومیه با گذشت بیش از چهار سال اظهارداشت: متاسفانه ارومیه تنها مركز استانی است كه كنار گذر ندارد و به دلیل نبود كنار گذر در این شهر هماكنون شاهد تردد خودروهای سنگین از داخل شهر هستیم.
نادر قاضی پور در گفتگو با خبرنگار با بیان اینکه همین امر سبب مشكلات فراوانی برای شهروندان ارومیه شده است و آسایش و آرامش شهروندان را با مشكلا تی روبه رو كرده است افزود: روزانه شاهد تردد خودروهای سنگین و نیمه سنگین از جادههای ارومیه به استان و كشورهای مختلف هستیم، اما جادههای ما ظرفیت این حجم تردد را ندارد.
وی همچنین به رکود پروژه جاده ارومیه به میاندوآب نیز اشاره کرد و اظهارداشت: این جاده که حدود 145 كیلومتر است بیش از دودهه است که باید تعریض شود اما همچنان بلاتكلیف و نیمه كاره رها شده است.
قاضی پور تاكید كرد: همچنین جاده بین الملی ارومیه سرو نیز به طول 55 کیلومتر از سال 73 آغاز شده ولی هنوز به اتمام نرسیده است که جای تاسف دارد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از بی توجهی به زیر ساخت های راه و حمل و نقل در استان به ویژه ارومیه گلایه کرد و گفت: ضریب نفوذ شبکه ریلی در یک کشور، شاخص مهمی از توسعه اقتصادی بوده ولی با وجود قدمت 80 ساله راه آهن در کشورمان، این زیرساخت مهم توسعه اقتصادی و ترانزیتی در آذربایجان غربی از ضریب نفوذ کمتری برخوردار است.
آغاز عملیات اجرایی کنارگذر شرقی ارومیه در انتظار بودجه
مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در خصوص توسعه زیر ساخت های راه در استان به ویژه ارومیه گفت: در طی سالهای اخیر فعالیت های گسترده ای در این خصوص صورت گرفته و در حال حاضر طرح های مهمی از جمله راه آهن ارومیه – مراغه، بزرگراه و محورهای مواصلاتی مهمی در حال اجراست.
خلیل محبت خواه در خصوص عدم آغاز علمیات اجرایی کنار گذر شرقی ارومیه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: مطالعات این طرح به طول 88 کیلومتر از سه الی چهار سال گذشته آغاز و به اتمام رسیده اما هنوز اعتبارات مورد نیاز آن تخصیص داده نشده است.
وی با بیان اینکه کنار گذر شرقی ارومیه به صورت چهار بانده احداث خواهد شد افزود: این طرح نیازمند ردیف اعتباری است که در طول برنامه پنجم توسعه از آن به عنوان 215 یاد می شود هم اکنون این ردیف اعتباری اخذ شده ولی هنوز تخصیص نیافته است.
محبت خواه با بیان اینکه به محض تخصیص اعتبار عملیات اجرایی این طرح آغاز می شود عنوان کرد: به دلیل اجرای این طرح در طول شهر ارومیه نیازمند تملک اراضی زیادی هستیم که باید قبل از اجرا این مورد را اجرایی کنیم.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی اعتبار مورد نیاز این طرح را 2 هزار میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: این طرح در ورودی شهر ارومیه قرار دارد و شمال استان را به جنوب استان متصل می کند.
محبت خواه اظهارداشت: در صورت اجرای این طرح بزرگراه ارومیه – میاندوآب، آزاد راه شهید کلانتری ارومیه و نیز محورهای ارومیه – سلماس و ارومیه سرو به همدیگر متصل می شوند.
نباید فراموش کرد توسعه اقتصاد استان و منطقه حتی کشور را می توان با توجه به زیرساخت های راه و حمل و نقل شاهراه ارتباطی ایران به اروپا سرعت بخشید./ش