این روزها چشم انداز شهر در محاصره آسمان خراشها است و ديگر خبري از معماري سنتي و راهروهای پیچ در پیچ و یک حوض و چند باغچه نیست سالها ست كه اين خانه هاي خاطره انگيز در برابر برج و باروهاي تازه‌ ساز نابود شده و دیوار شهر را بي هويتي و ساخت و سازهاي افسار گسيخته احاطه کرده است.




به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران در فراسوي چشم‌انداز مشهد ساختمان هاي بلند بدون هيچ ضابطه و قانوني سر به آسمان مي سايد و بر پهنه آثار گرانسنگ ومعماريهاي جاودانه سنتي، گرد اضمحلال و فراموشي پاشيده شده است.

اين روزها حال و احوال اين شهر را بايد از آجرهاي فروريخته و خانه هاي سنتي و تو در تو پرسيد، خانه هايي كه اين روزها تنها به دليل قدمت و استقامت تخريب مي شوند تا جاي خود را به ساختمان هاي بلند و مدرن بدهند و اين به معناي لطمه اي سنگين بر پيكره شهر است.

ساختمانهایی که تنها و تنها بلند قامت هستند

سالهاست هر ساختماني كه ساخته مي شود بدون هيچ الگو و شيوه اي خاص و تنها و تنها به صرف بلند قامت بودن به آسمان مي رسد و اين بلند‌ مرتبه‌سازی بدون هيچ ضابطه اي انجام مي شود و اين اقدام پس از تهران گریبان مشهد را نيز گرفته است.

هم اکنون با گذر از خیابان های شهر می توان جای خالی بناهای سنتی و قدیمی را همچون قطعه ای گمشده مشاهده کرد، موضوعی که به نظر می رسد با مدیریت صحیح مسئولان باید به گونه ای جدی باز اندیشی شود.

یک استاد معماری که سالها پیش در ساخت بناهای سنتی و قدیمی دست داشته معتقد است، خانه هایی که امروز ساخته می شود نه به لحاظ معماری و نه حتی استقامت در جایگاه مطلوبی قرار ندارد.

ساخت نماهای قدیم با عشق و زبردستی استاد بنا

حسین ملایی می افزاید: در خانه های سنتی استواری بنا و دلنشین بودن فضای خانه از اهمیت بالایی برخوردار بود طوری که با گذر از هر کوچه و محله ای نخستین موضوعی که چشم را خیره می کرد معماری پر و نقش نگار سنتی بود.

وی با تاکید بر اینکه در ساختمانهای سنتی برای چیدن پی وزن بارکش را محاسبه می کردند، می گوید: نماهای قدیم با عشق و زبردستی استاد بنا ساخته می شد و حتی در ساخت خانه به گونه ای عمل می کردند تا در فصل زمستان و تابستان هوای خانه مطبوع باشد.

این استاد معماری یادآور می شود: در گذشته تزئینات و کاشی کاری‌ها با رنگ‌بندی خاص انجام می گرفت و این امر موجب می شد تا کالبد درونی، فضایی رمزگون را در معماری تداعی کند.

ملایی تصریح می کند: یکی از ویژگی های خانه سنتی ایجاد آرامش و طراوت در انسان است چرا که امروزه در خانه‌های مرتفع و کوچک نمی توان دنبال آرامش بود و در چند سال اخیر ساخت و سازهای متعدد و بی قاعده تاثیر مطلوبی بر روند زیباسازی شهر نداشته است.

وی بیان می کند: در معماری سنتی خانه به صورت دلپسند ساخته می شود و در این راستا استفاده از رنگ كاشی های فیروزه ای، لاجوردی، سفید و سبز مهمترین اولویت در سبک معماری سنتی و اسلامی است.

وی عنوان می کند: هم اکنون نیازمند ترویج فرهنگ غنی معماری اسلامی و سنتی در ساخت و سازها هستیم و لازمه این امر توجه به عقاید و رسوم و آیین ها در شرایط جغرافیایی و اقلیمی است.

یک کارشناس معماری نیز در این رابطه می گوید: می توان با استفاده از توان و ظرفیت هنرمندان معماری، خانه ها و ساختمان هایی با ضابطه که روح معنویت و اصالت خانه های سنتی را در خود دارد ساخت و با این اقدام مانع تصمیمات مصلحت گرایانه مسئولان شد.

عدم بهره مندی از پتانسیل هنرمندان معماری

حبیب ناصری ادامه می دهد: در حال حاضر به دلیل عدم بهره مندی از پتانسیل هنرمندان معماری هویت این شهر نامعلوم است و بسیاری از طرحهای جوانان مستعد معماری در کنج خانه ها خاک می می خورد.

وی بیان می کند: این روزها بر فراز بام خانه ها روح و حال هوای خانه های سنتی جریان ندارد و شهر پر شده از نماهای عجیب و غریب و تکراری که مشخص نیست در حقیقت متعلق به چه سبکی است.

این کارشناس معماری تاکید می کند: غفلت مسئولان باعث شد تا انحطاط‌هایی در حوزه معماری کشور ایجاد شود که در این راستا باید با برگزاری سمینارها و مراسم هایی برای احیاء دوباره معماری سنتی فرهنگ سازیهای لازم انجام شود.

وی معتقد است، نباید به بهانه استفاده از تکنولوژی‌ نسبت به معماری سنتی بی توجهی کرد بنابراین ضروری است بناهایی که در این شهرساخته می‌شود سرشار از روح سنتی و معنویت باشد.

بهره گیری از تکنولوژی در ساختمان های مرتفع در خدمت معماری سنتی

وی با تاکید بر اینکه ساخت و سازها در این شهر باید به گونه ای باشد که مسافران و زائران به هنگام ورود متوجه معنویت مشهد شوند، افزود: بی تردید بهره گیری از تکنولوژی در ساختمان های مرتفع نیز باید در خدمت معماری ایرانی اسلامی و سنتی باشد./ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.