گرماي بوجود آمده باعث ذوب شدن يخ ها از زير اين يخها شده است.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از بخش علم و تکنولوژي خبرگزاري ANSA ايتاليا ، ورقه يخ گرينلند به حد زيادي ذوب شده است.
براساس اين گزارش، با توجه به اطلاعات وارد شده توسط گروه IceGeoHeat تحقيقات بين المللي، ذوب از پايين به دليل مقدار زيادي گرما است که از گوشه زمين و از اعماق اين سياره آزاد شده نقش مهمي را در انحلال ايفا مي کند .
مطالعه منتشر شده در مجله علوم طبيعت ، مي گويد اين امر مي تواند با توجه به ترکيب خاک کم عمق دامنه کوه ودشت که مرکب از سنگريزه وسنگهاي نيمه خاک شده ميباشد، لايه ضخيم سنگي زمين، به خصوص در آن منطقه را نازک کرده باشد .
ورقه يخ گرينلند در هر سال 227 ميليارد تن از يخ، تقريبا معادل 60 ميليون استخرهاي شنا المپيک را از دست داده وبه بالا بردن سطح اقيانوس ها تا 0.7 ميلي متر کمک کرده و در مجموع ساليانه در حدود 3 ميلي متر در حال افزايش است.
درک درستي تمام عناصر کليدي انحلال کلاهک يخي گرينلند يک گام اساسي براي توسعه سناريوهاي ممکن در آينده است.
 
بنابراين مدل هاي فعلي براي درک و پيش بيني ذوب اين يخچال هاي طبيعي که گرماي ساطع شده از زمين را ناديده گرفته اند، مورد استفاده قرار مي گيرند.
اما با توجه به مطالعه، زمين شناسي منحصر به فرد اين منطقه نقش کليدي در شکستن يخ را بازي خواهد کرد .
ترکيبي از فشار اعمال شده توسط لايه هاي يخ و لايه اي از خاک کم عمق دامنه کوه ودشت که مرکب از سنگريزه وسنگهاي نيمه خاک شده ميباشد بسيار نازک (حدود کيلومتر ) است و همچنين شرايط براي انحلال پايه از پوسته را مهيا مي کند./س
برچسب ها: ذوب ، یخ ، گرما ، گرینلند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار