كارگردان سينما گفت: بسيار متاسف هستم كه امسال هيئت هاي انتخاب در سطح جهان فيلم "سرگيجه" از هيچكاك را به عنوان بهترين فيلم انتخاب كردند.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران حاضر در محل خانه هنرمندان آيين افتتاحيه سينما تك با حضور هنرمنداني همچون "عباس كيارستمي"، "خسرو سينايي"، "محمدرضا اصلاني"، "سيف الله صمديان"، "مجيد سرسنگي"، "محمد متوسلاني"، "محمدرضا درويشي" برگزار شد. در اين مراسم "خسرو سينايي" كارگردان برجسته كشورمان گفت: از حضور در اين مراسم بسيار خوشحال هستم و شروع اين افتتاحيه را تبريك مي‌گويم. 
وي افزود: من هنگام تماشاي حضور جوانان در خانه هنرمندان بسيار خوشحال مي‌شوم زيرا اين مكان امكان فعاليت جوانان بااستعداد را فراهم مي‌آورد و من با ديدن فعاليت آنها احساس سرزندگي و پويايي مي‌كنم. 

"سينايي" تصريح كرد: چندي پيش تئاتري در تماشاخانه ايرانشهر ديدم كه از تماشاي آن بسيار لذت بردم، اين در حاليست كه بسياري از افراد تنها از پيشرفت جوامع غربي در اين عرصه صحبت مي‌كنم در حاليكه به شخصه انحطاط هاي بسياري در كار آنها ديده‌ام. 

وي عنوان كرد: جوانان ما در سينما، تئاتر و هنرهاي تجسمي بسيار بااستعداد هستند و خانه هنرمندان فضاي مناسبي را براي فعاليت آنها فراهم آورده است. 

"سينايي" اظهار داشت: بسياري از افراد تمام سينما را "هيچكاك" مي‌نامند در حاليكه او يك نفر در دوران خود بود كه كسي شبيه او در زمانه‌اش وجود نداشت. 

وي عنوان كرد: بارها و بارها "هيچكاك" را شناختيم و خواستيم از او تقليد كنيم در حاليكه سينما ابزاري براي ذهن خلاق فيلمساز است و در هر هنري انسان بايد خود را بيابد.  

اين كارگردان بيان كرد: با توجه به كمبود بودجه در دوره‌هايي يك هنرمند حتي در صورت برخورداري از خلاقيت هم قادر به انجام كاري نبود. 

وي ادامه داد: معدود استعدادهاي درخشان فيلمسازي داشتيم اما افراديكه فرهنگ مشابه فيلمسازي داشته باشند را نداشتيم اما خوشبختانه امروزه ابزار سينما در دست افراد است و به راحتي مي‌توان فيلم ساخت. 

"سينايي" بيان كرد: در يكي از جشنواره‌ها در كشورهاي خارجي حدود 100 فيلم از جواناني را كه با استفاده از دوربين موبايل فيلم ساخته بودند را ديدم و به مسئولان برگزار كننده آن گفتم اين كار امر بسيار خوبي است اما بايد به اين جوانان چگونگي ساخت فيلم را نيز آموزش داد.  

وي ادامه داد: اكنون به جايي رسيده‌ايم كه سينما مي‌تواند به عنوان پديده‌ي هنري مطرح باشد، ما اكنون در سينما تك هستيم يعني جايي كه مي‌توان نوع ديگري از سينما را ديد. 

اين كارگردان اظهار داشت: چندي پيش فيلمي از يك كارگردان بسيار معروف كه كانديداي اسكار نيز شد را ديدم و بسيار متأسف شدم زيرا تكنولوژي سه بعدي به طور چشمگيري در ساختار و محتواي درون فيلم غلبه كرده بود و ما بايد در سينما تك جرأت بحث كردن در خصوص اين مسايل را داشته‌ باشيم. 

وي عنوان كرد: بسيار متأسف هستم كه امسال هيئت‌هاي انتخاب در سطح جهان فيلم "سرگيجه" از "هيچكاك" را به عنوان بهترين فيلم انتخاب كردم. 

"سينايي" تصريح كرد: چند سال پيش از يك دانشكده سينمايي از من براي صحبت كردن در خصوص يكي از فيلم‌هاي "هيچكاك" دعوت شد و من به آنها گفتم در صورتي كه اين فيلم تكه تكه نشده باشد آن را مورد قضاوت قرار مي‌دهم. 

وي ادامه داد: من از مسئولان سينما تك خواهش مي‌كنم كه به دوستان جوان ما آموزش دهند كه يك اثر محترم است و آن را نبايد به صورت قيچي قيچي شده مورد ارزيابي قرار دهند. 

اين كارگردان بيان كرد: توقع من از سينما تك اين است كه اذهان بينندگان را به چالش بكشانم، زيرا در دوران دانشجويي‌ام به تماشاي فيلمي پرداختم كه هيچ چيز از آن را متوجه نشده‌ام اما سالها بعد فهميدم كه كارگردان اين اثر مولتي ميلياردر شده زيرا بسياري از دانشگاه‌هاي آمريكا ضمن كرايه اين آثار آنها را به دانشجويان خود مي‌آموختند. 

وي عنوان كرد: سينما تك براي اين در آنجا وجود دارد كه زاويه ديد افراد با تماشاي آثار باز و بازتر شود و اميدوارم اين كار در كشور ما هم با موفقيت انجام شود. 

در ادامه "درويشي" ضمن اشاره به سابقه هنري و فرهنگي "فرخ غفاري" گفت: "فرخ غفاري" از شخصيت‌هاي برجسته و يك روشن‌فكر به تمام معنا بود كه مدرنيته را به جامعه فرهنگي ما شناساند و سنت‌هاي عميق ايران را هم در كنار مدرنيته غرب آورد و عرضه كرد. 

گفتني است؛ در اين مراسم "محمدرضا اصلاني" كارگردان كشورمان به تشريح تاريخچه سينما تك پرداخت. 

يادآور مي‌شود؛ در پايان اين مراسم فيلمي از "عباس كيارستمي" با عنوان "جاده‌ها" به نمايش گذاشته شد./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار