در راستای توسعه روابط اقتصادی استان خوزستان و کشور عراق نشست مشترکی با حضور مسئولین استانی و کشوری ایران و عراق در منطقه آزاد اروند تشکیل شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اهواز، سیدعلی موسوی، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند گفت: نخستین میز کشور عراق با سه هدف عمده در منطقه آزاد اروند پیگیری و بررسی شد.

وي افزود: بررسی معضلات، مشکلات و موانع پیش‌روی تجار و سرمایه‌گذاران فعال در استان خوزستان، خصوصاً منطقه آزاد اروند و ارایه راه‌کارهای اجرایی جهت حل این مشکلات و همچنین ارتقا سطح آگاهی و دانش تجار، بازرگانان و صادرکنندگان فعال در منطقه آزاد اروند جهت آشنایی بیشتر با پتانسیل‌های تجاری کشور عراق از مهمترین اهداف برگزاری این نشست بود.

موسوی با اشاره به رشد 73 درصدی صادرات نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته از مرز شلمچه به کشور عراق ادامه‌داد: در 4 ماهه نخست امسال بیش از 176 میلیون دلار صادرات از منطقه آزاد اروند به این کشور داشته‌ایم که این رقم در مدت مشابه سال پیش 102 میلیون دلار بوده است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند همچنین استقبال خوب مسئولان استانی و کشوری، تجار و بازرگانان و مسئولان عراقی را نوید اثرات مثبت در روابط اقتصادی بین دو کشور دوست و همسایه ایران و عراق دانست و گفت: در ادامه برگزاری این نشست دو کارگروه صنعتی و تجاری برگزار شد و مهمانان از سایت صنعتی و مرز تجاری شلمچه نيز بازديد كردند.

وي تصریح‌کرد: امیدواریم حضور در این نشست و نمایشگاه‌های بین‌المللی عراق و حضور تجار عراقی در استان خوزستان و تفاهم‌نامه‌های منعقد شده، منجر به افزایش حجم صادرات به میزان 600 میلیون دلار از منطقه آزاد اروند به بازار عراق شود.

گفتنی است محصولات کشاورزی، کاشی سرامیک، شیرآلات مواد شوینده، مواد غذایی و مصالح ساختمانی از جمله محصولات صادراتی از منطقه آزاد اروند به کشور عراق می باشد.

تسهیل صادرات و حضور در بازار عراق مهم‌ترین هدف اقتصادی منطقه آزاد اروند

موسوي در ادامه با تشریح مصوبات و نتایج برگزاری نخستین میز بررسی صادرات به کشور عراق در منطقه آزاد اروند، گفت: با بررسی‌های صورت گرفته و گفت‌وگوهای انجام شده توسط مسئولان ایرانی و عراقی در خصوص رفع موانع صادرات و فعالیت‌های اقتصادی دو کشور نتایج خوبی در این زمینه حاصل شد.

وي خواستار حضور فعال شرکت‌ها و صنعتگران در نمایشگاه‌های بین‌المللی عراق در شهرهای بغداد و بصره شد و از حمایت مالی سازمان منطقه آزاد اروند جهت حضور تجار و بازرگانان در این نمایشگاه‌ها خبرداد و افزود: جلسات حل مشکلات و معضلات بازرگانان فعال در شلمچه از این پس به صورت هفتگی توسط مسئولان شلمچه در ایران و عراق برگزار خواهد شد.

موسوی همچنین خواستار حضور فعال صنعتگران و تولیدکنندگان ایرانی در بازار "سوق الرضاء" در منطقه "عشار" بصره شد که در آن کالاهای ایرانی عرضه می‌شود.

وی با اشاره به افزایش قدرت خرید مردم بصره و همچنین افزایش اعتبارات این استان یکی از خواسته‌های دولت مرکزی عراق از تولیدکنندگان و تجار ایرانی را بالا بردن کیفیت محصولات صادراتی به این کشور دانست.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند با اشاره به توافقات صورت گرفته بین استاندار خوزستان و بصره از 24 ساعته شدن صدور کالا از مرز شلمچه خبر داد.

وی توان فنی و نیروی انسانی متخصص و همچنین توانایی انجام خدمات فنی و مهندسی استان خوزستان را یکی از نیازهای کشور عراق دانست و خواستار حضور فعال سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان ایرانی در مناقصه‌های دولتی و غیردولتی این کشور شد.

موسوی گفت: پیگیری‌های دوطرفه جهت یکسان‌سازی استانداردهای ورود کالا به کشور عراق توسط مسئولان منطقه آزاد اروند و دفتر تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت در جنوب و شمال عراق در حال انجام است.

حمایت عراق از تجار و بازرگانان ایرانی در راستای توسعه روابط اقتصادی با ایران

همچنين وسیم حاسم علی، معاون رایزن تجاری سفارت عراق در تهران در نخستین نشست بررسی موانع صادرات ایران به عراق در منطقه آزاد اروند از پیگیری ویژه در خصوص تجارت مرزی بین عراق و ایران خبر داد و گفت: استان خوزستان با توجه به پتانسیل‌های صنعتی، کشاورزی و غیره از اهمیت ویژه‌ای برای ما برخوردار است.

وي با اشاره به پیگیری‌های سفارت عراق برای رفع موانع فعالیت‌های اقتصادی دو کشور، تسهیل در روند صدور ویزا برای بازرگانان و تجار ایرانی، بازدید از مناطق مرزی و همچنین پیگیری راهکارهای تسهیل امور مرزی را برخی از حمایت‌ها در راستای رفع موانع و مشکلات صادرات به کشور عراق دانست.

حاسم علی ضمن استقبال از برگزاری این نشست گفت: منطقه آزاد اروند و استان خوزستان به دلیل برخورداری از مرز مشترک با کشور عراق باید به عنوان یکی از بزرگترین شرکای اقتصادی عراق تبدیل شوند.

وی با اشاره به تمایل زیاد عراق به توسعه روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران افزود: سفارت عراق در تهران تمام تلاش خود را در جهت حمایت از شرکت‌های ایرانی در عراق انجام می‌دهد و در این راستا گسترش موسسات و شرکت‌های تجاری ایرانی برای سرمایه‌گذاری و کار در عراق امری الزامی است.

وسیم حاسم علی ضمن قدردانی از منطقه آزاد اروند به منظور اعلام آمادگی برای حضور در نمایشگاه تجاری عراق گفت: افزایش و بهبود کیفیت کالای صادراتی ایران به عراق برای کسب اعتماد مردم از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی همچنین از انجام جلسات دوره‌ای بین دو کشور، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف برای عرضه کالاهایی که در مناطق آزاد ایران و عراق عرضه می‌شود و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی که در دو کشور برگزار می‌شود، به عنوان برخی از راهکارها برای تشویق و ترغیب تجار، بازرگانان و صنعتگران ایرانی در عراق نام برد.

رایزن تجاری سفارت عراق اظهارکرد: در زمان حاضر تمام مناقصاتی که در زمینه سرمایه‌گذاری در عراق به ما ابلاغ می‌شود سریعا به اداره بازرگانی عراق برای اعلام به تجار ایرانی و تشویق آنان به سرمایه‌گذاری و کار در عراق ارائه می‌شود. مهم شمردن موضوع تبلیغات از دیگر مسائل قابل توجه تجار و صنعتگران است.

حاسم علی یادآورشد: در تمام اجتماعات و میزگردهایی ایرانی که جنبه اقتصادی دارد و فرصتی برای آشنایی با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عراق را ایجاد می‌کند حضوری پررنگ داریم. سفارت عراق از تمام نمایشگاه‌های تخصصی که در ایران برگزار می‌شود دیدن می‌کند و گزارشات خود را به دستگاه‌های ذیربط در عراق ارائه می‌کند.

توسعه روابط اقتصادی منطقه آزاد اروند با عراق از طریق صادرات کالا

از سوي ديگر حمیدرضا مختص‌آبادی، سرکنسول ایران در بصره عراق در نشست بررسی توسعه صادرات به کشور عراق در منطقه آزاد اروند پتانسیل اقتصادی، تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی این کشور را بستر خوبی برای فعالیت‌های تجاری و بازرگانی دانست و گفت: با وجود صادرات 765 میلیون دلاری استان خوزستان طی سال اخیر به کشور عراق تا مرحله مطلوب فاصله داریم، این همه توان خوزستان نیست و لازم است تجار و شرکت‌های خوزستانی توجه بیشتری به فرصت‌های اقتصادی این کشور داشته باشند.

وي با اشاره به اهمیت اقتصادی استان بصره عراق افزود: قدرت خرید مردم عراق افزایش پیدا کرده و باعث ایجاد نیازهای جدید شده است. مردم جنوب عراق به کالاهای ایرانی علاقمند هستند و در این کشور استقبال خوبی از کالاهای ایرانی می‌شود.

سرکنسول ایران در بصره عراق گفت: اولویت ما فعالیت در پرونده اقتصادی و تجاری است. استان خوزستان و منطقه آزاد اروند با توجه به نیازهای استان بصره می‌تواند در روابط اقتصادی دو کشور ایران و عراق تاثیرگذار باشد و حرف اول را در صادرات به استان‌های جنوب عراق داشته باشد.

مختص‌آبادی با اشاره به تاسیس اتحادیه تجار و شرکت‌های ایرانی مقیم بصره تصریح‌کرد: این اتحادیه تلاش می‌کند ارتباط بین شرکت‌های و تجار عراقی و ایرانی را برقرار و ورود تجار را تسهیل نماید.

وی ضمن اشاره به شناخته شدن بصره به عنوان پایتخت اقتصادی عراق افزود: به همین دلیل ظرفیت زیادی برای استان خوزستان ایجاد شده است تا از این طریق سرمایه‌گذاران ایرانی بتوانند در این منطقه سرمایه‌گذاری و کالاهای تجاری خود را به بازار کشور عراق عرضه کنند.

مختص‌آبادی در پایان به نیازهای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های پل و جاده‌سازی، نفت و گاز، مسکن و آب و فاضلاب در عراق اشاره کرد و بازار این کشور را بازاری پررقیب دانست./ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.