انتشار بوی نا مطبوع فاضلاب در بخشی از شهر کرمان و به خصوص شهرک خواجو آنچنان مردم را تحت فشار قرار داده است که برخی از ساکنان این شهرک خانه های خود را خالی کرده و به سایر مناطق شهر رفته اند با این وجود و با پیگیریهای صورت گرفته هنوز اقدامی مثبت از سوی مسئولان برای حل این معضل صورت نگرفته است.




به گزارش گروه استانهاباشگاه خبرنگاران بوی نامطبوع ناشی از واحدهای صنعتی و آموزشی محدوده شهرک خواجو شاید یکی از صدها مشکل ساکنین این منطقه باشد، ولی به گفته اهالی شهرک خواجو این مشکل دیگر طاقت فرسا شده و با وجود پی گیری های فراوان برای رفع آن همچنان تنها صدایی که به گوش می رسد سکوت مسئولین است.

مردم ساکن این شهرک عامل ایجاد کننده بو را کارخانه شیر پگاه کرمان می دانند ولی مدیر کارخانه با استناد به صحبت های کارشناسان محیط زیست این گفته ها را رد کرده و دیگر واحدهای موجود در منطقه نظیر دانشگده چمران و شهرک نون و القلم را مقصر این جریان می داند.اما جالب اینجاست که اهالی شهرک ن و القلم این مسئله را رد می کنند و بخشی از ساکنان این شهرک نیز با مشکل بوی بد فاضلاب مواجه هستند.

اما در این میان برخی مسئولین نیز با وجود تلاش های ساکنین شهرک همچنان مهر سکوت بر لب زده اند اما به نظر می رسد که اقداماتی در این خصوص در حال انجام است و یک مسئول آگاه در گفتگو با مهر خبر از تشکیل گروه کارشناسی می دهد و می گوید: امیدواریم با تلاش مسئولین مربوطه طی چند روز آینده بتوانیم اقدامات خوبی در این زمینه به انجام برسانیم.

ساکنین شهرک خواجو چندین سال است که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند و دیگر تحمل این وضعیت را غیرممکن می دانند آنها در انتظار گوشی هستند که درد دل آنها را بشنود و گامی برای حل مشکل اهالی این شهرک بردارد و خوب است که مسئولین در این روزهای پایانی خدمت رسانی خود یادگاری خوب از خود بر جای گذاشته و دعای خیر مردم را توشه راه خود کنند.

تشدید بوی فاضلاب در نیمه شب

یکی از اهالی شهرک خواجو بزرگترین مشکل شهرک خواجوی کرمان که در مجاورت کارخانه شیر پگاه کرمان قرار دارد را بوی نامطبوع ناشی از فاضلاب این کارخانه عنوان می کند و می گوید: این مشکل چندین سال است که باعث آثار و اذیت ساکنین این شهرک شده است.

وی ادامه می دهد: یک ساختمان دو طبقه را در این شهرک ساخته ام و زمین آن را از سازمان املاک شهرداری کرمان خریداری کردم که در هنگام معامله هیچ اشاره به مشکل این شهرک و بوی غیرقابل تحمل ناشی از فاضلاب کارخانه شیر پگاه نشد ولی زمانی که می خواستم در خانه ام ساکن شوم متوجه این مشکل شده و مجبور به ترک شهرک شدم و اکنون در یک خانه استیجاری در جای دیگر شهر ساکن هستم.

وی می گوید: در هنگام شب گازی که در لوله های سیستم فاضلاب کارخانه جمع شده است را از مدار خارج می کنند و به همین علت شدت این بو از ساعت 12 شب تا اوایل صبح شدت بیشتری می گیرد و همچنین در تابستان که مردم مجبور به استفاده از کولر آبی هستند و هوای بیرون با شدت بیشتری به منازل ساکنین شهرک راه می یابد این مشکل دوچندان می شود.

وی با اشاره به پی گیری های ساکنین شهرک خواجو برای رفع این مشکل اظهار می دارد: برای این منظور در زمان دولت پیشین به سایت saamad که متعلق به رئیس جمهور است نامه فرستادم، استانداری کرمان، فرمانداری، شبکه بهداشت  و محیط زیست همگی در جریان این مشکل هستند ولی تاکنون اقدامی در خصوص صورت نگرفته است، فقط ماه گذشته فرماندار از این کارخانه بازدید کرد اما هیچ نتیجه ای در برنداشت.

وی می گوید: آقای امیرمحمدی مدیر کارخانه از هزینه کرد یک میلیون تومانی برای رفع این مشکل سخن می گوید ولی با این وجود گره ای از مشکل مردم باز نشده است.حتی در برنامه میکروفن صبح صدای و سیمای مرکز کرمان و چندین برنامه دیگر این بحث مطرح شده است و باز هم چیزی جر بی توجهی نصیب ساکنین شهرک خواجو نشده است.

بوی فاضلاب ساکنین شهرک را فراری داد

این شهروند ادامه می دهد: گفت: در حال حضار بسیاری از مردم شهرک را ترک کرده اند و برخی نیز با توجه به شرایط موجود بازار مسکن مجبور به سوختن و ساختن هستند و خیلی ها هم خانه های خود را برای فروش گذاشته اند که به علت مشکلی که وجود دارد این خانه ها که سرمایه مردم هستند یا به فروش نمی روند یا به قیمت بسیار پایین تر از قیمت های روز به فروش می روند و در این میان مردم هستند که متضرر می شوند.

وی عدم جدول گذاری، عدم رسیدگی به فضای سبز و آسفالت نبودن شهرک را از دیگر مشکلات ساکنین شهرک خواجو کرمان عنوان کرد.

حل فاضلاب در آینده ای نزدیک؛ وعده ای که عملی نمی شود

یکی دیگر از ساکنین شهرک خواجوی کرمان وضعیت بوی نامطبوع ناشی از فاضلاب را سرسام آور عنوان کرده و اظهار می دارد: دیگر شرایط به گونه ای شده است که ما حاضر به فروش خانه خود شده ایم تا از این وضعیت نجات پیدا کنیم ولی با این شرایط کسی حاضر به خرید خانه های این شهرک نیست و هیچ مسئولی نیز به داد مردم نمی رسد.

وی با اشاره به اینکه هیچ کدام از مسئولین نمی توانند یک شب خود را در این شهرک به سر ببرند و با این شرایط کنار بیایند، می گوید: طی سال های اخیر مسئولین کارخانه مرتب از حل مشکل فاضلاب کارخانه خبر می دهند ولی عملا هیچ اتفاقی نمی افتد.

وی ادامه می دهد: این مشکل قابل حل است چرا که در روز هیچ اثری از بوی نامطبوع نیست و دقیقا شب که زمان استراحت و آسایش اهالی شهرک است بوی فاضلاب آزار دهنده همه جا را فرا می گیرد.

دور افتاده ترین نقطه جهان در دل شهرک خواجو

یکی دیگر از ساکنین این شهرک که مجبور به فروش خانه و ترک این محل شده است، می گوید: بوی فاضلاب، خاکی بودن کوچه های شهرک و به وجود آمدن مشکلات ریوی برای کودکانم به دلیل خاک وجود در فضای شهرک و ناکافی بون امکانات در این شهرک همگی مجموعه عواملی بودند که باعث شدند که از شهرک خواجو نقل مکان کنم.

وی اذعان می دارد: شرایط در شهرک خواجو به گونه ای است که انگار دورافتاده ترین نقطه کره زمین در دل مرکز استان کرمان قرار گرفته است. فاضلاب کارخانه شیر پگاه کرمان، دانشگاه چمران، زندان و شهرک نون و القلم همگی باعث این بوی نامطبوع شده اند.

وی گفت: وقتی در جایی خانه ای ساخته می شود بعد از گذشت چند سال صاحب خانه می تواند با سود منزل خود را به فروش برساند اما وضعیت در شهرک خواجو برعکس شده و فرد با وجود متحمل شدن هزینه های فراوان در زمان ساخت خانه در هنگام فروش تنها متضرر می شود.

بوی نامطبوع ناشی از فاضلاب کارخانه شیر پگاه است/هوای خنک با رایحه فاضلاب!

یکی دیگر از اهالی شهرک خواجو در تماس با دفتر مهر کرمان ضمن گلایه از وضعیت موجود شهرک ابراز می دارد: با وجود تمام نامه نگاری ها و مراجعه به مسئولین هیچ گونه اقدامی برای حل مشکل این شهرک صورت نگرفته است.سال گذشته که به کارخانه شیر مراجعه کردم مسئولین کارخانه در پاسخ به اعتراض من گفتند که در سال احداث کارخانه پیشرفت شهر تا چهار راه احمدی بوده و در حال حاضر شهر پیشرفت کرده و خانه های مسکونی در کنار کارخانه قرار گرفته اند و ما نمی توانیم اقدامی در این خصوص انجام دهیم.

وی ضمن ابراز نگرانی از تاثیر این وضیعت بر سلامتی اعضاء خانواده به ویژه کودکان می افزاید: این بو بیشتر در اواخر شب تا صبح استشمام می شود ولی گاهی در طول روز نیز احساس می شود. هنگامی که خسته از سرکار برای استراحت به منزل مراجعه می کنیم با بوی بد فاضلاب تنها سوزش بینی و حالت تهوع نصیبمان می شود.در طول مدت ماه مبارک رمضان نیز سحر و افطار ما همراه با بوی فاضلاب بود.

این ساکن شهروند شهرک خواجو می گوید: شهرداری زمانی که می بیند این زمین ها دچار چنین مشکلی هستند چرا آنها  را واگذار می کند یا حداقل دیگر دستگاه های مربوطه برای رفع این مشکل بودجه ای در اختیار کارخانه قرار دهند و با بودجه ای که خود کارخانه نیز دارد برای اصلاح سیستم فاضلاب کارخانه پگاه کرمان اقدام کرده و مردم را از وضعیت کنونی نجات دهند.

وی ابراز می دارد: بوی فاضلاب شهرک ن والقلم با بوی فاضلاب کارخانه شیر کاملا متفاوت بوده و قابل تشخیص است و نمی توان گفت که این بوی نامطبوع در شهرک خواجو مربوط به شهرک ن والقلم است.

از کارخانه شیر پگاه تقریبا رفع اتهام شده است

اما در این خصوص به سراغ محمد امیرمحمدی مدیر کارخانه شیر پگاه کرمان رفتیم وی با اشاره به جلسه ای که هفته گذشته در فرمانداری و روز گذشته در استانداری کرمان در خصوص این مسئله تشکیل شد، می گوید: کارشناسان محیط زیست در این جلسات تایید کردند که سیستم فاضلاب کارخانه پگاه کرمان عامل این بوی نامطبوع نیست و مشکل مربوط به واحدهای اطراف نظیر دانشکده چمران و شهرک ن و القلم است.

وی ادامه می دهد: چندین واحد در این محدوده وجود دارند و همه واحدهای و همچین کارخانه شیر پگاه در این مورد متهم بود که اکنون طی جلسات برگزار شده مشخص شده که سیستم فاضلاب کارخانه شیر پگاه کرمان فاقد مشکل است.

امیرمحمدی تصریح می کند: از نظر شاخص های استاندارد BOD و COD ما در وضعیت مطلوبی هستم در آزمونی که توسط شرکت معتمد محیط زیست گرفته شده است شاخص ها به اینگونه بوده اند؛ استاندارد شاخص BOD 100 است که برای کارخانه شیر پگاه به طور متوسط 38 گزارش شده و استاندارد شاخص COD 200 است که برای کارخانه شیر پگاه کرمان 38 ثبت شده است.

مدیر کارخانه شیر پگاه کرمان می افزاید: قریب یک میلیارد و 400 ملیون تومان از سال 90 تا 92 برای سیستم فاضلاب کارخانه هزینه شده است و هم اکنون نیز در خصوص راهبری سیستم فاضلاب با شرکت مشاوره برای ارتقاء سیستم مذاکره کرده ایم.

امیرمحمدی می گوید: تا قبل از سال 90 ما جزء واحدهای صنعتی آلاینده بودیم اما از سال 90 با اصلاحاتی که صورت گرفته محیط زیست این کارخانه را از لیست آلایندگی خارج کرد و تقریبا از ما رفع اتهام شده است.

از لحاظ بهداشتی فاضلاب واحدهای صنعتی نباید وارد فاضلاب شهری شود

اما در خصوص اظهار نظر برخی از ساکنین شهرک در خصوص اینکه اگر فاضلاب کارخانه به سیستم آب و فاضلاب شهری متصل شود این مشکل برطرف خواهد شد با مدیر عامل آب و فاضلاب استان کرمان تماس گرفته و از او جویای این امر شدیم که وی در پاسخ چنین می گوید: در کلیه دنیا و همچنین ایران سیستم های صنعتی باید سیستم فاضلاب مجزای خود را داشته باشند  و آب و پساب حاصل از کارخانه را تصفیه کنند.

محمد طاهری با اشاره به اینکه از لحاظ بهداشتی فاضلاب واحدهای صنعتی نباید وارد فاضلاب شهری شود، ابراز می دارد: تنها زمانی فاضلاب واحدهای صنعتی می تواند وارد فاضلاب شهری شود که فاضلاب کارخانه تصفیه شده و آلایندگی آن گرفته شده و به حد فاضلاب شهری برسد.

پشت خط انتظار مسئولین

چندین روز است که خبرگزاری  در پی تماس ساکنین این شهرک به دنبال پی گیری این مشکل و چاره جویی در این خصوص بوده و در این راستا با تنی چند از مسئولین تماس حاصل کرد و تنها چیزی که نصیبمان شد شنیدن بوق های تلفن مسئولینی شد که جوابگو نبودند و یا وعده روزی را می دادند که ظاهرا نیامدنی بود./ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.