دوهزار گونه گیاهی دارویی در مازندران می‌روید که متاسفانه بسیاری از این گونه‌های شفابخش و بهشتی زیر پای گردشگران و طبیعت گردان له می‌شود و از این موهبت استفاده مناسبی نمی‌شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران  به دليل شرايط آب وهوايي مساعد و پوشش گياهي وسيع و دارا بودن بيش از يک ميليون و ۲۰۰ هزار هکتار مرتع و بيش از ۸۰۰ هزار هکتار جنگل، رويشگاه طبيعي و محل پرورش گونه‌هاي متنوع گياهان دارويي است و بسیاری از این گونه‌ها بدون فراوری و تبدیل به دارویی موثر از گردونه خارج می‌شوند.

بر اساس نتايج به دست آمده از ۸ هزارگونه گياهي شناسايي شده در ايران ۲ هزارگونه در مازندران وجود دارد و سالانه هزارو ۶۰۰ تن گياه دارويي در اين استان برداشت مي شود اما متاسفانه اين استان با وجود اين شرايط و ويژگي هاي منحصر به فرد، در زمينه گياهان دارويي از امکانات فرآوري مناسب برخوردار نيست و با فقدان بسته بندي مناسب مواجه است.
 
طب سنتی نیز در مازندان پیشینه دیرینه ای دارد ولی تاکنون از ظرفیت غنی نهفته در این رشته آنگونه که باید، بهره گیری نشده است و راه‌اندازی اولین دانشکده طب سنتی شمال در بابل، این نوید را می دهد که برای درمان بسیاری از بیماریهای بی درمان، راه درمانی پیدا شود.
 
راه اندازی طب سنتی
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به راه اندازی دانشکده طب سنتی استان در این زمنیه می‌گوید: برای هر یک از این گروه‌ها نیز ۵ تا ۱۰ عضو هیات علمی مرتبط با آن گروه انتخاب و دعوت به همکاری شدند.
 
محمد مهدی ناصحی بر ضرورت استفاده از ظرفیت غنی طب سنتی ایران در کنار طب رایج تأکید کرد و گفت: جامعه پزشکی باید مردم را از خدمات و تدابیر معتبر و مستند مبتنی‌بر شواهد طب سنتی در کنار طب نوین بی‌بهره نکنند.
 
ناصحی اظهار داشت: از آنجایی که بر اساس منابع معتبر طب سنتی بیشترین حجم آموزه‌های طب سنتی در حوزه حفظ سلامتی است تلاش این حوزه بر توسعه آموزش‌های مربوط به اصلاح سبک زندگی با تأکید بر اصول ضروری حفظ سلامتی شامل آب و هوا، خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها، خواب و بیداری، حرکت و سکون، احتباس و دفع مواد زائد و اعراض نفسانی و مسائل روحی روانی است.
 
وی توجه ویژه حکمای طب سنتی ایران را تقدم حفظ سلامتی با تأکید بر موضوع پیشگیری بر درمان عنوان کرد و گفت: تلاش این حوزه بر فرهنگ‌سازی عمومی با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی در جهت اصلاح سبک زندگی مردم از دیدگاه و منظر طب سنتی ایرانی اسلامی است.
 
طب سنتی ایران در فرهنگ مردم نهادینه شده است
 
ناصحی با بیان این که استفاده از ظرفیت طب سنتی ایران در فرهنگ مردم نهادینه شده است، اظهار داشت: پذیرش طب سنتی به دلیل ریشه دار بودن آن در فرهنگ و باورهای مردم آسان‌تر است که این خود یکی از دلایل توسعه طب سنتی از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران به همکارانی که در حوزه طب سنتی فعالیت می‌کنند، یادآور شد: از افراط در درمان‌ها و توصیه‌های طب سنتی پرهیز کنند و رعایت اعتدال در تدابیر درمانی را داشته باشند و مردم را از استفاده از خدمات تشخیصی و درمانی تأیید شده روز دنیا محروم نکنند.
 
بهرام عین اللهی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به راه اندازی اولین دانشکده طب سنتی شمال کشور در مازندران اشاره و اضافه کرد: امروز برای درمان برخی بیماران که در طب رایج درمان مشخصی نداریم احتیاج داریم از طب سنتی استفاده کنیم.
 
وی اظهار داشت: این امکان در کشور از شش سال قبل ایجاد شده و از طب سنتی در درمان بیماریهایی که طب رایج برایش درمانی ندارد، بهره گیری می شود و استفاده از طب سنتی دارای مزایایی است و از جمله آنکه، داروهایی مورد استفاده شده در این طب، وارداتی نیست و منابعش در کشور فراوان یافت می شود.
 
عین اللهی با اشاره به راه اندازی نخستین دانشکد طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: همچنین این دانشگاه به تیپ یک ارتقای پیدا کرد و با دانشگاههای کشور می تواند رقابت کند و با ایجاد رشته های تخصصی و مقالات رشد خوبی داشته است.
 
وی افزود: تنها راه ميان بر براي نزديك شدن به كشورهاي توسعه يافته در علم و تحقيق در رشته پزشكي توجه به طب سنتي با قدمت سه هزار ساله است.
 
مازندران رويشگاه انواع گل وگياه دارويي
 
راه اندازی طب سنتی در مازندران درحالیست که مازندران رويشگاه انواع گل وگياه دارويي مفيد و ضروري براي درمان انواع بيماري هاست به گونه اي که برخي از گياهان فقط در استان مازندران پرورش مي يابد.
 
توليد گياهان دارويي شامل بومادران، موره، رازيانه، شيرين بيان، گل گاوزبان، آويشن، پونه و صدها گياه دارويي ديگر تنها گوشه اي از قابليت هاي مازندران در زمينه توليد گياهان دارويي محسوب مي شود که توجه نکردن به آن از طريق روش هاي صنعتي سبب مي شود از اين ظرفيت بسيار مهم و اساسي آن گونه که شايسته است استفاده نشود.
 
به تاکید فعالان و کارشناسان، بي توجهي به توليد اين گياهان به صورت صنعتي و بسته بندي نامناسب و صادرات آن به صورت فله‌اي باعث شده است تا درآمد حاصل از آن براي توليدکنندگان و صادرکنندگان بسيار اندک باشد در حالي که همين توليدات در کشورهاي ديگر به صورت تجاري و با بسته بندي هاي شيک و زيبا و با نام کشورهاي واسطه با قيمت هاي بسيار بالا به بازارهاي جهاني عرضه مي شود.
 
سالانه حدود هزار و ۶۰۰ تن انواع گياهان دارويي در اراضي مستعد اين استان برداشت مي شود و اين مقدار گياه دارويي از سطح حدود ۸۴۰ هکتار از اراضي واقع در ارتفاعات و مناطق کوهستاني و ميان بند استان مازندران برداشت مي شود و در برخي مناطق مازندران، گياهان دارويي به روش خودرو رويش دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.