‌پژوهش طولانی مدت محققان موسسه کارولینسکای سوئد نشان می‌دهد خوردن میزان زیادی از میوه می‌تواند خطر ابتلا به آنوریسم آئورت شکمی خطرناک را کاهش دهد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، آنوریسم آئورت شکمی یک برآمدگی در دیوار بخشی از آئورت (بلندترین شریان بدن) است که تا شکم امتداد می‌یابد.

اگر آنوریسم دچار پارگی شود، خطر بسیار بالایی برای مرگ ناشی از خونریزی وجود خواهد داشت. با غربالگری سونوگرافی می‌توان این شرایط را شناسایی کرد.

طی این پژوهش، محققان داده‌های مربوط به هزاران سوئدی 46 تا 84 ساله را به مدت 13 سال مورد بررسی قرار دادند. طی این مدت هزار و 100 نفر دچار آنوریسم آئورت شکمی شدند که از این تعداد نیز 222 مورد پارگی آنوریسم گزارش شده بود.

افرادی که بیش از دو وعده میوه در روز مصرف می‌کردند در مقایسه با اشخاصی که کمتر از یک وعده میوه در روز مصرف می‌کردند 25 درصد خطر کمتری برای ابتلا به این شرایط و 43 درصد نیز خطر کمتری برای پارگی آنوریسم داشتند.

علاوه بر این، درصدهای ذکر شده در مقایسه با افرادی که اصلا میوه نمی‌خوردند 31 درصد برای ابتلا به آنوریسم آئورت شکمی و 39 درصد خطر کمتر برای پارگی آنوریسم عنوان شده است.

به گفته دکتر "اوتو استاکلبرگ" نویسنده ارشد این تحقیق، مصرف بالای میوه می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کند که کاهش خطر آنوریسم آئورت شکمی یکی از مزیت‌های آن است.

در واقع سطوح بالای آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه می‌تواند با کاهش التهاب‌های مربوطه، بدن را در برابر آنوریسم آئورت شکمی محافظت کند.

البته محققان عنوان داشته‌اند که مصرف سبزیجات در کاهش این خطر نقشی را ایفا نخواهد کرد چراکه بعضی از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها در سبزیجات وجود ندارد.

"اوتو استاکلبرگ" می‌گوید: این نتایج موید رابطه علت و معلولی نیست. علاوه بر این، خوردن میوه و سبزیجات می‌تواند در کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت نوع دو، فشار خون بالا و سرطان‌های متعدد موثر باشد.

این پژوهش در مجله "Circulation" منتشر شده است.
منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.