داور و كارشناس بیست و دومین جشنواره تئاتر سوره ماه از آغاز داوری ها در هفته جاری خبر داد و گفت: آثار گروه هایی كه برای اولین بار اجرا دارند اولویت بیشتری برای انتخاب دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري حوزه هنري، سید جواد روشن  با اشاره به این كه بیست و دومین جشنواره تئاتر سوره ماه در دو بخش "استعدادهای جوان" و "فعالان تئاتر" برگزار می شود، اظهار كرد: داوری این دو بخش هم مجزا از هم انجام می شوند. یك بخش مربوط به استعداد های جوان است كه شامل كارگردانانی می شود كه حداكثر سنشان 30 سال و از نظر سابقه كاری هم سابقه كمتری نسبت به دیگر كارگردانان دارند و هنوز آنقدر شناخته شده نیستند و در مرحله تجربه كردن هستند.

وی ادامه داد: در بخش استعدادهای جوان نگاه حمایتی به شركت كنندگان داریم و برای همین است كه شاید آثاری كه در این بخش به جشنواره راه پیدا می كند البته به شرط كیفیت تعدادش از گروه های فعال تئاتری هم بیشتر باشد چرا كه نگاهمان این است كه به این هنرمندان بیشتر فرصت بدهیم.
28 اثر در بخش استعدادهای جوان مورد بازبینی قرار می گیرد.

روشن عنوان كرد: در بخش استعدادهای جوان جشنواره تئاتر سوره ماه 37 اثر از میان آثار متقاضی شركت در جشنواره پذیرفته شده بود و از این 37 اثر، 28 اثر قرار است مورد بازبینی قرار بگیرد، یعنی چند گروهی در این مدت انصراف داده اند و اعلام كرده اند كارشان به بازبینی نمی رسد و طبق برنامه ایی كه ما بر اساس امكاناتمان داشتیم فكر می كنیم بین 6تا 10 گروه را بتوانیم از بین این گروه ها انتخاب كنیم.

این كارشناس مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان این كه از روز شنبه 2 شهریور بازبینی آثار استعدادهای جوان آغاز می شود، گفت: به مدت 4 روز تا چهارشنبه بازبینی ها ادامه خواهد داشت و من به همراه حسن خلیلی فر، مهدی مشهور، محمود صابری، حسین علی شبندی هیات انتخاب این آثار خواهیم بود.

وی گفت: بازبینی آثار گروه فعالان تئاتری هم از هفته بعد از این بازبینی ها شنبه 9 شهریور آغاز خواهد شد، این دو گروه به صورت جدا از هم داوری می شوند. هر سال در جشنواره تئاتر سوره ماه یك گروه 5 نفره برای داوری داشتیم، اما امسال دو گروه 3 نفره داوری ها را به صورت مجزا از هم انجام می دهند. آثاری كه از همایش های منطقه ای نیز به جشنواره راه پیدا می كنند قراراست به تفكیك به بخش های "استعدادهای جوان" و "فعالان تئاتر" اضافه شوند. تا هفته اول مهر ماه داوری همایش های منطقه ایی به پایان می رسد.

این كارگردان تئاتر اظهار داشت: از 18 شهریور ماه كه اولین همایش منطقه ایی تئاتر سوره ماه در یاسوج برگزار می شود تا هفته اول مهرماه كه آخرین همایش برگزار می شود هیات انتخاب اعزامی به مناطق برگزاری همایش ها دست به انتخاب می زنند و نتیجه همایش ها مشخص می شود. در همایش های منطقه ایی تئاتر سوره ماه قرار است كارشناسان آثار برتر را با توجه به نظر گروه ها نسبت به یكدیگر انتخاب كنند و آثار مورد ارزیابی هیات انتخاب قرار بگیرند.

روشن افزود: در فراخوان جشنواره اعلام كردیم كه اولویت با آثاری است كه پیش از این در جشنواره ای حضور نداشته اند و من تا به این لحظه ندیده ام كه در جشنواره ایی آثار ارسالی به جشنواره تئاتر سوره ماه اجرا شده باشد. اگر آثاری باشد كه هم امتیاز باشند آثار گروه هایی كه برای اولین بار اجرا دارند اولویت بیشتری برای انتخاب دارد و تلاش خواهیم كرد آثاری كه برای اولین بار مطرح می شود را مد نظر قرار دهیم.

نمایشنامه های خارجی قبول نكردیم

وی همچنین گفت: نمایشنامه های حاضر در جشنواره ایرانی خواهد بود و آثار خارجی را نمی پذیریم، در بخش ایرانی برخی متون را داریم كه توسط خود انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده اند و یا برخی از آنها توسط نشرهای دیگر به چاپ رسیده است و برخی دیگر هم آثار تالیفی است كه تا به حال منتشر نشده است و متن هایی هم داریم كه با اقتباس از یك رمان خارجی و یا نمونه خارجی نوشته شده اند.
موضوعات آثار ارسالی به شرط كیفیت خوب حائز اهمیت است.

داور و كارشناس بیست و دومین جشنواره تئاتر سوره ماه با تاكید بر این كه بر وی موضوعات نمایشنامه های ارسالی به جشنواره حساسیت وجود دارد، اظهار كرد: در مرحله متن این سخت گیری را داشته ایم و موضوعاتی مانند توجه به ارزش های دینی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، خانواده و الگوی خانواده ایرانی برای ما حائز اهمیت بوده است. بیشتر آثار با این موضوعات نگاشته شده اند و شاید تعداد كمی از آثار موضوعشان متنوع تر بوده است، اما چون امتیاز كیفی متن بالاتر بوده به آنها فرصتی دادیم كه در مرحله ارزیابی بیایند و دیده شوند.

وی تصریح كرد: موضوع آثار و نمایش ها برای ما اولویت دارد اما اگر آثاری كه با موضوعات مدنظر ما ارائه می شود از نظر كیفیت و اجرا مناسب نباشند انتخاب نمی شوند چرا كه هدف ما ارائه آثار ضعیف نیست.

"شهسواران را چه شد" در جشنواره به روی صحنه می رود

وی در پایان گفت: سعی داریم تا رد جشنواره تئاتر سوره ماه چند اثر مطرح نیز به نمایش درآوریم كه یكی از آنها نمایش "شهسواران را چه شد" به كارگردانی حسین پارسایی است. این نمایش در ایام جشنواره به عنوان در بخش ویژه به نمایش در آید تا شركت كنندگان بتوانند از آن دیدن كنند و به بخش رقابتی مربوط نمی شود و تنها معرفی اثر هدف است. /ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار