دبکافایل نوشت نخست وزیر ترکیه تلاش کرد با انتقاد از نقش اسرائیل در تحولات مصر، شکست سیاست هایش را در خاورمیانه کم رنگ کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران رجب طیب اردوغان در تلاش برای جبران شکست سیاست هایش در خاورمیانه و شرکت در حل مسائل منطقه ای بار دیگر اظهارات ضداسرائیلی خود را تکرار کرد. البته این بار وی اسرائیل را به دست داشتن در کودتای نظامی در مصر متهم کرد. ارتش مصر در سوم ژوئیه محمد مرسی رئیس جمهور را از قدرت برکنار کرد. 

اردوغان در اظهارنظری جدید ادعا کرد اسنادی در اختیار دارد که اثبات می کند، اسرائیل در تحولات اخیر مصر دخالت داشته است. به گزارش منابع اطلاعاتی و نظامی دبکافایل اردوغان از ارائه این اسناد خودداری کرد چرا که در عمل هیچ سندی در اختیار ندارد.هدف اردوغان از این انتقاد درباره اسرائیل این بود تا توجه ها را از شکست سیاست هایش برای افزایش نفوذ و تاثیر در تحولات اخیر خاورمیانه به ویژه مصر منحرف کند.

اردوغان قصد دارد اینگونه وانمود کند که اسرائیل مانع اصلی تبدیل شدن ترکیه به کشور مهم و رهبر در خاورمیانه است. البته پیش از برکناری مرسی از قدرت نیز اردوغان نتوانست به این هدف خود دست پیدا کند. اردوغان تصمیم داشت یک بلوک مسلمان سنی مذهب به رهبری ترکیه در خاورمیانه ایجاد کند. البته این اقدام اردوغان با مخالفت شدید عربستان سعودی و امارات متحد عربی مواجه شد. کشورهای پادشاهی عربی با حمایت ترکیه از جنبش اخوان المسلمین در مصر و حماس در نوار غزه مخالف بودند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار