رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، رژيم اسرائیل را مقصر سرنگون مرسی و كشتارهاي اخير مردم مصر مي داند، اين ادعاي اردوغان جاي هيچ تعجبي ندارد،چرا كه همتايان اسرائيلي وي نيز،انگشت اتهام را به اردوغان و حوادث اخير تركيه نشانه رفته اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري پيپل وويس، به گفته منتقدان، اردوغان بیش از آنكه رفتارهاي دموکراتيك از خود نشان دهد،در مسير استبداد حركت كرده است،سركوب بي رحمانه معترضان ميدان تقسيم نمونه بارزي از اين رفتار مي باشد.

نقض حقوق مدنی و انسانی در زمان تصدی وي بر امور تركيه بر همگان مبرهن مي باشد،اردوغان و حزب  وي، منافع ثروت و قدرت را مد نظر خود قرار داده اند.

در اين بين مردم تركيه و مطالبات آنها در اولويت قرار ندارند آنچه را كه امروز در مصر شاهد مي باشيم.

نئولیبرالیسم با سیاست اقتدارگرايي اصول اداره كشور تركيه در اين سالها بوده است. خشونت پلیس با حمايت دولت وي،نه تنها مخالفان دولت اردوغان را بلكه اصحاب رسانه ها را نيز مورد هدف قرار داده است. 

در ناارامي هاي تركيه هزاران نفر دستگیر شده اند. تروریسم و دیگر اتهامات نادرست به مخالفان اردوغان زده شده و قربانیان نيز با اتهامات و مجازات هاي سنگيني روانه زندان شده اند.

هیچ کشوری به اندازه تركيه روزنامه نگار زنداني ندارد.هزاران نفر به اشتباه و به اتهامات واهي تروریسم و ضد دولتی،مجرم شناخته شده اند.در حال حاضر  شاخص آزادی مطبوعات در تركيه اسف بار مي باشد. تفکر مستقل در اين كشور از سوي دولت تحمل نمي گردد.

دولت تريكه  پيش از آنكه دمکراسی را پياده كند اعتراضات مردمي را سركوب مي كند تا بررسي مطالبات آنها!!!

 خواه ناخواه اردوغان مسئول اصلي اين رفتار سركوب گرانه را مي باشد. اردوغان در رسانه ها عمومي، اختلاف هميشگي آنكارا با اين رژيم را نشان مي دهد اما در مسئله سوريه،و خيزش هاي مردمي منطقه چهره واقعي خود را نشان داد.


***خلاصه داستان مصر
"پیش از سقوط مرسي و آغاز كودتا،محمد مرسي با دستیاران خود در محلي گرد آمده بودند. وي یک تماس از وزیر امور خارجه يكي از كشورهاي عرب داشت كه آن وزير از مرسي خواسته بود، به بن بست سياسي با ژنرال های ارشد کشور مصر پايان دهد.

مقام رسمی که نامش ذکر نشده، فرستاده واشنگتن بود.! او به مرسی معامله را پيشنهاد داد،البته واشنگتن پيشتر جواب منفي وي را  حدس مي زد!

فرستاده واشنگتن گفته بود كه مرسي  انتصاب یک نخست وزیر جديد و کابینه را تائيد نمايد،تا مرسي در ادامه كار با مشكل جدي روبرو نگردد.

در نتيجه تهديد به كودتا عملا برنامه اي از پيش تعيين شده و تهديدي براي سرپيچي از اين پيشنهاد برنامه ريزي شده بود. 

پایان ناگهانی اولین دولت اسلامی در مصر پس از ماه ها تنش روي داد و در نهایت تلاش های بیهوده آمریکا براي ارائه یک راه حل بي دردسر که هم مرسی را در حكومت نگه دارد هم اهداف غرب پياده گردد،به سرانجام نرسيد.

در نتيجه،یک اتحاد جدید از فعالان جوان و نخبگان دوران مبارك تمامي تظاهرات خیابانی را رهبري كردند كه ريشه اين فعاليت ها و اتاق برنامه آنها در واشنگتن مستقر بود."

پاییز گذشته،شخص مرسی،از احتمال بركناري اش اطلاع داشت. او اين موضوع را به مشاوران نزدیک خود گفته بود.. پس از سقوط مبارک، مرسي از سوي اخوان المسلمي برای مذاکرات با ژنرال های حاکم مصر انتخاب شده بود. وي چنين تصور مي كرد كه بتواند بين دولت خود و ژنرال ها روابط نزدیک برقرار نمايد.

 در اواسط ماه ژوئن، دایره درونی مرسی با يك مشکل قریب الوقوع مواجه شدند. رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح جنرال عبدالفتاح السيسي در خصوص چندگانگي در جامعه مصر هشدار داده بود!.

السيسي اظهار داشت:"تفرقه بین مرسی و مخالفان، ارتش را وادار "به مداخله،" خواهد كرد.
مرسی انتظار کودتا را هرگز نداشت. مراحل حذف وي از قدرت به نرمي در جریان بود. دستان کثیف واشنگتن در اين سناريو كاملا مشهود بود. همكاري اسرائیل در اين برنامه نيز بسيار محتمل مي باشد.

در تاریخ 18 اوت، نیویورک تایمز در مقاله اي تحت عنوان "اسرائیل و افزایش تلاش ها برای شکل دادن به استراتژی متفقین" آورده بود:
"اسرائیل قصد دارد این هفته رايزني هاي دیپلماتیک خود را براي واداشتن اروپا و ایالات متحده به حمایت از دولت نظامی در مصر با وجود سرکوب مرگبار ،  افزايش دهد."

سفیران اسرائیل در واشنگتن و پایتخت هاي اتحادیه اروپا در حال رایزنی و لابی وزرای خارجه مي باشند. دولت نتانیاهو کنترل شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر را برای جلوگیری از هرج و مرج بیشتر حیاتی مي داند.

 نتانياهو حمايت از قدرت نظامی را براي تضمين منافع اسرائيل در مصر را مي خواهد. اردوغان اسرائیل را به مداخله در مصر متهم مي كند.

 در 20 اوت ، حریت دیلی نیوز در خبري با عنوان "ترکیه شواهدی دارد که نقش پنهان اسرائیل در کودتاي مصر را اثبات مي كند"،مي آورد:
"اردوغان: غرب با زير سوال بردن دموكراسي مصر،كه برخواسته از انتخابات آزاد است،به ضديت با ارداه مردم مصر متهم مي كند".
"غرب باید به درک روشني از دموکراسی برسد".
"این همان چیزی است که در مصر اجرا شده است.  چه کسی پشت صحنه است؟ اسرائیل . ما براي ادعاي خود مدرك داريم".
"اگر ما در مواجهه با کودتاي مصر سکوت نمايم،و اگر اين حربه را در آينده در مورد تركيه پياده كنند،ما حق دفاع كردن نداريم".

اردوغان، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت را مقصران اصلي اين ماجرا مي داند.چرا كه آنها  برای حمایت از سقوط مرسی، میلیاردها دلار پس از کودتا،به مصر كمك كرده اند. اين كمك هاي خيرانه عرب به كودتاچان مصر از ميزان كمك هاي مالي واشنگتن نيز بيشتر است.

تركيه غرب را به تلاش براي كنترل بيشتر بر مصر متهم و همين هدف را براي براندازي مرسي لازم مي داند.

ترکیه یکی از قوی ترین منتقدان کودتاي مصر بوده است. اردوغان با نقض آزادي بيان و مطبوعات،بازداشت روزنامه نگاران و مشكلاتي كه با ژنرال هاي ارتش تركيه دارد،ترس از وقوع چنين كودتايي را در تركيه دارد.

تظاهرات ميدان تقسيم گوشه اي از اين زلزله مي تواند باشد! 

اردوغان نزديك به يك دهه است كه زمام حكومت را در دست دارد. او به طور فزاینده ای منفور شده است. ترس او تكرار سناريوي مصر در تركيه مي باشد.

او در تاریخ 17 اوت، مقامات مصری را به ارتکاب "تروریسم دولتی متهم کرد." اين در حاليست كه دولت وي نيز با معترضان ميدان تكسيم چنين رويكردي را پيش گرفته بود.

"موضع ترکیه در قبال مصر مربوط به ایدئولوژی حزب عدالت و توسعه و محاسبات غلط خود در مورد انقلاب مردمي عرب است."

اردوغان بر روابط نزدیک با مرسی تاكيد دارد. او سرنگونی مرسي را غیر قابل قبول می داند و اكنون با دیگر کشورها براي حل و فصل اين موضع لابي مي كند.

اردوغان مي گويد،قبل از انتخابات 2011، ليوني در مورد مصر گفته بود كه:
" اخوان المسلمین در قدرت باقي نخواهند ماند حتی اگر آنها برنده انتخابات مصر باشند."
"آنجا دموکراسی از صندوق های رای بيرون نمي آيد."

در خصوص ادعاي اردوغان،اسرائيل بي اعتنا رفتار كرده است تا جايكه  سخنگوی وزارت خارجه 

يگال پالمور اظهار داشت:"ادعاهاي اردوغان حتي ارزش پاسخگويي را هم ندارد".

وي در پاسخ مي گويد:"هیچ کس نمی تواند کلمه دیکتاتور را که در آنجا دیکتاتوری وجود دارد،بكار برد".
" تركيه با اردوغان مانند مصر با محمد مرسي مي باشد،وي در جايي نيست كه بتواند در مورد اين مسائل اظهار نظر كند".

دبكا فايل اردوغان را منتقد ضد يهود و مخالف اسرائيل مي داند و با انتقاد از دیدگاه رادیکال ضد یهودی وي تلاش هاي اردوغان را تنها سرپوشي براي ورشکستگی سیاست های خاور میانه آنكارا مي داند.

دبكا فايل منحرف کردن توجهات از شکست آنكارا برای ایجاد نفوذ ترکیه در هر بخشی از خاور میانه، به ویژه در مصر،مي داند. 

اسرائیل دولت تروریستی، با واشنگتن در تعاملات منطقه اي همكاري نزديكي دارد. آنها در به راه انداختن جنگ علیه بشریت با هم همكاري شايسته اي دارند.

اسرائیل جنگ علیه لبنان را چندین بار برپا كرده است. آنها در جنگ واشنگتن در سوریه نقش آفريني مي كند همانند تركيه كه اكنون چنين وانمود مي كند كه مخالف اسرئيل است!

 همراه با آمریکا، اسرائيل نيز پیشرو در جنگ و بی ثباتی در منطقه بوده است. 

***  اما در پايان..........
گزارش های ضد و نقیضی در مورد تعلیق كمك هاي واشنگتن به مصر و تلاش هاي لابي اسرئيل براي ادامه آن وجود دارد.

در حال حاضر اوباما این کار را بی سر و صدا نيز انجام مي دهد. از سوی دیگر، مقامات دولت و پنتاگون بررسي بيشتر اين موضوع را اعلام داشته اند.

تصمیم نهایی در اين خصوص هنوز گرفته نشده است.  تعلیق کوتاه مدت در حال حاضر بهترين گزينه واشنگتن خواهد بود. 

البته جاي نگراني نيست چرا كه کشورهای حاشیه خلیج فارس و نوكران اماده به خدمت هر گونه کمبود مالي نظامي را جبران خواهند كرد.
 
 شايد بهانه دخالت هاي خودسرانه اعراب در مصر به دخالت نظامي در سركوب مصر كمك زيادي كند.

اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی نقش اصلي را دارند. "یک مقام ارشد اسرائیلی كشورهاي ضد اخوان المسلمين را "محور عقل" ناميده است.

کشورهای اتحادیه اروپا نيز تعلیق کمک به مصر را در دستور كار دارند البته به صورت کوتاه مدت كه عربستان با دلارهاي نفتي مردم عربستان،تامين مالي كودتا مصر را برعهده خواهد گرفت.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار