بحران مصر و اظهارات "اردوغان" درباره دست داشتن اسرائیل در سرنگونی مرسی از قدرت، باعث شده است این رژیم از لاک خود بیرون آید و نخست وزیر ترکیه را به یهودی ستیزی متهم کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه السفیر ؛این روزنامه در شماره امروز خود در اینترنت در گزارشی به قلم "حلمی موسى" با اشاره به درگیریها در مصر و موضع رژیم صهیونیستی و ترکیه، نوشت: اسرائیل در دو روز اخیر از لاک خود خارج شده است تا رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه را در پی اتهام وی علیه این رژیم مبنی بر همدستی با ارتش مصر برای توطئه علیه حکومت اخوان المسلمین در مصر، به یهودی ستیزی متهم کند.

نویسنده افزود: دست کم در ظاهر هیچ چیزی اعصاب اسرائیلی ها را بیشتر از متهم کرن آنها به مشارکت در خودکشی های دسته جمعی که کشورهای عربی به صورت کلی و مصر به صورت ویژه شاهد آن است،‌ متشنج نمی کند.

به نوشته این روزنامه، تقریبا همه روزنامه های اسرائیل، بر این موضوع اجماع داشتند که اظهارات اردوغان مبنی بر دست داشتن اسرائیل در سرنگونی محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده اخوان المسلمین، افترایی جدید است.

پیش تر اردوغان تصریح کرده بود که «تزیپی لیونی وزیر دادگستری اسرائیل قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر گفته بود که چنانچه اخوان المسلمین پیروز این انتخابات شود، آنها قدرت را در دست نخواهند گرفت برای اینکه دمکراسی در صندوق های رای نیست و به همین علت بود که غرب خطاب به مصر گفته که دمکراسی خود را در صندوق های رای نشان نمی دهد. بنابراین اسرائیل در پشت این قضیه قرار دارد و ما اسنادی داریم که این مساله را اثبات می کند».

نویسنده السفیر در ادامه گفت: بر اساس منابع اسرائیلی، این اظهارات لیونی به کنفرانسی که در سال دو هزار و یازده در دانشگاه تل آویو با حضور «برنار هنری لیوی» فیلسوف صهیونیست درباره «تاثیرات بهار عربی بر اسرائیل» برگزار شده بود، برمی گردد. که در آنجا، لیوی (فیلسوف صهیونیستی) و نه لیونی در پاسخ به سوالی درباره به قدرت رسیدن اسلامگرایان گفت: «دموکراسی فقط انتخابات نیست بلکه ارزشها نیز هست». وی (لیوی) همچنین توصیه کرده بود که از به قدرت رسیدن اسلامگرایان با همه ابزارها و راهکارها جلوگیری شود.

نوینسده افزود: خود دولت آمریکا نیز به دفاع از اسرائیل در این زمینه برخاست به طوری که سخنگوی کاخ سفید اظهارات اردوغان را محکوم و تاکید کرد : مرتبط دانستن اسرائیل با حوادث مصر «اشتباه و بی پایه و اساس است».

در ادامه این گزارش آمده است: اما هجوم و انتقاد شدیدتر از اظهارات اردوغان، از سوی آویگدور لیبرمن رئیس کمیسیون خارجی و امنیت درکنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) و رئیس حزب «إسرائیل خانه ما» بود که گفته بدون شک رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه ادامه دهنده راه ژوزف گوبلز وزیر تبلیغات دولت نازیهای (آلمان) است.

به نوشته این روزنامه، دان مرگلیت در یادداشتی در روزنامه «اسرائیل الیوم» نزدیک به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، نوشت «اسرائیل در سالی که مرسی قدرت را در مصر به دست گرفته بود، با نگرانی به افراط گرایی اسلامی در قاهره می نگریست اما در همه مسایلی که به رئیس جمهور مصر مربوط می شد، از ترس همکاری شکننده با ارتش مصر برای مقابله با تروریسم در شبه جزیره سینا، بسیار محتاطانه عمل می کرد چرا که اسرائیل در‌ آن زمان برای خود دلایل واقعی داشت که نگران این باشد که هر دخالتی باعث افزایش خصومت مرسی به این رژیم می شود. بنابراین این انفجار و طوفان لفظی اردوغان هیچ اعتباری ندارد. چرا که ربط دادن بروز کودتا در مصر به اسرائیل، روشی یکنواخت از زبان یهودی ستیزان از نسل قدیم از جمله اردوغان است».

در ادامه این مقاله‌ آمده است: اما انکار کلی و همراه با عصبانیت اسرائیل از هر گونه اتهام دخالت در مصر، گاهی از کثرت گزارشهای منتشر شده در اسرائیل و ایالات متحده درباره نقش اسرائیل در این زمینه بوده است.

روزنامه اسرائیلی «معاریو» فاش کرد که یعقوب عمیدرور مشاور امنیت ملی اسرائیل هفته آینده به پایتخت آمریکا می رود تا با شورای امنیت ملی و دستگاههای اطلاعاتی آمریکا درباره اوضاع مصر بحث و گفتگو کند.

السفیر در ادامه نوشت : روزنامه «معاریو» به اقدام روزهای اخیر روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در زمینه انتشار مجموعه ای از گزارش ها درباره نقش اسرائیل، از موضوع اطمینان دادن به ارتش مصر درباره تداوم کمک های آمریکا گرفته تا صحبت درباره فراخوان دیپلماتیک بین المللی درباره شرح مواضع اسرائیل در قبال تحولات اخیر مصر، اشاره کرده است. گفته شده فراخوان بین المللی با هدف وادار کردن نیروهای غربی برای کمک به ارتش مصر به منظور برقراری ثبات و آرامش بجای سرگرم شدن به اتهام زنی ها ، صورت گرفته است. اما إسرائیل به صورت قاطع این موضوعات را تکذیب و آن را مغرضانه و نادرست توصیف کرد.

نویسنده گزارش السفیر می گوید: «معاریو» نوشت ژنرال عمیدرور با مسئولان آمریکایی درباره درز و انتشار این گزارش ها گفتگو خواهد کرد و در این باره خواهان تفسیر و توضیح است.
با این حال، روزنامه «معاریو» نوشته بعید نیست که مسئولان اسرائیل نگرانیهای خود را در زمینه عواقب توقف کمک های آمریکا به مصر و ضرورت تقویت قدرت ارتش در این کشور، به همتایان آمریکایی خود منتقل کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار