وجود جنگل هاي انبوه و آب و هواي مطلوب در ياسوج پارك جنگلي اين شهر را به ظرفيتي مناسب براي رشد و توسعه گردشگري تبديل كرده است.

  به گزارش باشگاه خبرنگاران یاسوج، سياست استفاده حداكثري از موقعيت هاي گردشگري و جذب توريست همواره جزو برنامه هاي كلان اقتصادي دولت ها بوده است.
در بيشتر كشورهاي جهان صنعت توريسم يكي از پردرآمدترين بخش ها است و شايد بيشترين سرمايه گذاري نيز در اين بخش انجام مي شود.
سرمايه گذاري در بخش گردشگري علاوه بر صرفه اقتصادي براي دولت ها موجب اشاعه فرهنگ در ساير مناطق دنيا خواهد شد.
برخورداري از موقعيت هاي طبيعي در حاشيه شهرهاي توريستي يكي از موهبت هاي الهي است كه موجب رونق گردشگري و در نتيجه توسعه اقتصادي مي شود.
آثار و بناهاي تاريخي، جاذبه هاي طبيعي، اماكن و بقاع متبركه و آداب و سنت هاي فرهنگي موجب شده تا همه ساله ميليون ها توريست از سراسر دنيا به اين مناطق در كشورهاي مختلف سفر كنند.
سابقه كهن و تاريخي و تنوع آب و هوايي در ايران موجب رونق گردشگري در اين كشور شده است.
كهگيلويه و بويراحمد نيز با داشتن بيش از 600 جاذبه گردشگري و بيش از 500 چشمه طبيعي جايگاه ويژه اي در ميان ساير استان هاي كشور دارد.
يكي از مهمترين جاذبه هاي طبيعي كهگيلويه و بويراحمد وجود پارك جنگلي در شهر توريستي ياسوج است كه همچون نگيني سبز چشم هر مسافري را به سوي خود جلب مي كند.
اين پارك با پوشش درختاني مانند بلوط، زالزالك و كيكم وحشي و آب و هوايي معتدل پس از آبشار ياسوج دومين مكان مفرح مورد علاقه گردشگران است.
طرح اوليه اين پارك از سوي اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري كهگيلويه و بويراحمد با هدف حفاظت از اين منابع خدادادي و جلوگيري از تصرف افراد سودجو تهيه شده است.
به گفته مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري كهگيلويه و بويراحمد در اين طرح كه اجراي آن به عهده سازمان ميراث فرهنگي، منابع طبيعي، نيروي انتظامي و شهرداري ياسوج بوده بيش از 50 طرح زيباسازي پيش بيني شده است.
سيد محمد جهان آرا افزود: در اين طرح سه ناحيه مهم شامل احياي جنگل، حفاظت و اجراي طرح هاي تفريحي به مساحت 90 هكتار پيش بيني شده است.
وي بيان كرد: يكي از مهمترين اقدامات انجام شده از سوي اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري كهگيلويه و بويراحمد ديواركشي ضلع جنوبي پارك به طول بيش از چهار كيلومتر است كه نقش مهمي در جلوگيري از تصرفات غيرقانوني افراد سودجو داشته است.
قباد نگين تاجي شهردار ياسوج نيز در اين زمينه گفت: شهرداري آمادگي كامل دارد تا مناطق بدون پوشش جنگلي اين شهر را به فضاي سبز تبديل كرده و با همكاري بخش خصوصي امكانات تفريحي مانند شهربازي در اين پارك مستقر كند.
يكي از گردشگراني كه همراه خانواده در پارك جنگلي ياسوج بسر مي برد، مي گويد: اين پارك يكي از بهترين مناطقي تفريحي ياسوج است كه نياز به تجهيز خدمات رفاهي بيشتري دارد.
به منظور ساماندهي اين جاذبه بكر طبيعي تاكنون از سوي مسوولان دستگاه هاي اجرايي كهگيلويه و بويراحمد نشست هاي گوناگوني برگزار شده است.
استاندار كهگيلو يه و بويراحمد از تشكيل ستاد راهبردي ساماندهي پارك جنگلي ياسوج خبر داد و گفت: مهمترين وظيفه اين ستاد فراهم كردن بستر لازم براي سرمايه گذاري بخش دولتي و خصوصي در اين مكان تفريحي و گردشگري است.
سيد حسين صابري گفت: اعضاي اصلي اين ستاد شامل استانداري، شهرداري ياسوج، اداره كل ميراث فرهنگي، شركت توزيع نيروي برق، نيروي انتظامي و آب و فاضلاب شهري است.
وي بيان كرد: قبل از انتخاب يك مديريت و متولي خاص از بخش خصوصي و دولتي براي اين پارك، شهرداري ياسوج، ميراث فرهنگي و ساير دستگاه هاي اجرايي مربوطه امكانات و مقدمات اوليه براي ورود و جذب هر چه بيشتر گردشگران را در اين مكان فراهم كنند.
صابري اظهار كرد: با وجود آمادگي برخي سازمان هاي دولتي و شركت هاي خصوصي براي سرمايه گذاري در پارك جنگلي ياسوج نبود مديريت و متولي خاص و ترس سرمايه گذاران از معطلي و گرفتار شدن در بروكراسي هاي اداري مانع از انجام و انعقاد قرارداد با اين شركت ها شده است.
وي عنوان كرد: ساماندهي پارك جنگلي ياسوج نيز همچون رودخانه بشار نيازمند همدلي و همكاري بيش از پيش دستگاه هاي متولي، رسانه ها و مردم است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كهگيلويه و بويراحمد نيز با بيان اينكه 80 آلاچيق و تمام امكانات شامل جاده دسترسي و سرويس بهداشتي در اين پارك ساخته شده، گفت: تاكنون 9 ميليارد ريال براي آماده سازي اين پارك هزينه شده است.
واعظي زاده افزود: براي ساخت هتل چهار ستاره در پارك جنگلي ياسوج پس از معرفي سرمايه گذار و امضاي موافقت نامه اوليه اقدامات در حال پيگيري است.
وي بيان كرد: براي شناساندن هر چه بيشتر اين پارك به گردشگران جشن هاي دهه كرامت از 16 تا 23 شهريور 92 در اين مكان تفريحي برگزار خواهد شد و اداره كل ميراث فرهنگي كهگيلويه و بويراحمد نيز آمادگي لازم را در اين زمينه دارد./س
برچسب ها: پارک ، جنگلی ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.