مسوول کارگروه معدن کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان گفت:صادرات مواد معدنی نیازمند تدوین راهبرد مشخص کوتاه مدت و درازمدت است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، «عباس تاجبخش»در هفتمین جلسه کارگروه معدن اتاق اصفهان تصریح کرد:اتخاذ سیاست های متعدد و صدور بخش نامه های ممنوعیت و آزادسازی صادرات مواد معدنی فعالان این بخش را سردر گم ساخته است.

وی مسایل حقوقی دست اندرکاران بخش معدن را از جمله مسایل پیش روی این بخش برشمرد و گفت:به دلیل ناآشنایی معدن کاران با مسایل حقوقی و قانونی با مشکلاتی در این زمینه برخورد می کنند .

وی بررسی حقوق دولتی و نحوه دریافت و محاسبه جرایم آنرا از دیگر مسایل بخش معدن استان اصفهان برشمرد و گفت: کارگروه معدن شفاف سازی این حقوق و هزینه شدن در مسیر توسعه این بخش را خواستار است.

تاجبخش نقش ماشین آلات در توسعه بخش معدن،راهکارهای افزایش بهره وری در معدن،تاثیرات نرخ ارز و نقش زیرساختهای در توسعه بخش معدن را از جمله موضوعات مهم این بخش برشمرد.

وی خاطر نشان کرد:صادرات محصولات مواد معدنی از دیگر چالش های بخش معدن است که دارای نظام تعرفه مشخص نیست.تعرفه برنامه ریزی بر روی صادارت مواد معدنی می تواند در درازمدت منجر به صادرات مواد معدنی با ارزش افزوده شود.

وی از برگزاری دوهمایش تخصصی تاثیرات حمل و نقل و نقش صادرات مواد معدنی خام و فرآوری شده در اقتصاد بخش معدن طی سال جاری خبر داد و گفت:در این سیمنار تلاش می شود که دیدگاه فعالان این بخش با مسوولان وزارت صنعت ،معدن و تجارت مطرح و راهکارهای اجرایی ارایه شود.

وی زمان بندی و اولویت بندی برای پرداختن به مسایل حوزه معدن از مهمترین رویکرد های کارگروه عنوان کرد: کارگروه معدن اتاق تلاش می کند با ارایه نظرات کارشناسی و اجرایی مشکلات معدن کاران استان را برطرف کند.

وی افزایش ساعتی هزینه حمل و نقل برای حمل مواد معدنی را از سوی شرکت های حمل و نقل را مورد انتقاد قرار داد و گفت:حمل و نقل مهمترین مشکل پیش روی واحدهای معدنی است.

همچنین در هفتمین جلسه کارگروه معدن اتاق اصفهان نماینده بخش معدنی شرکت ذوب آهن اصفهان پرداختن به مسایل حمل و نقل حوزه معدن را مهم ارزیابی کرد و گفت:صادرات مواد معدنی نیازمند تدوین راهبرد مشخص و معین است.

«حسن محمدی» ارایه تعرفه با شیب پنج سال برای صادرات مواد معدنی راخواستار شد و گفت:دولت با اجرای این تعرفه به صادرکنندگان امکان ایجاد بستری برای افزایش ارزش افزوده مواد معدنی را می دهد.

وی توضیح داد:صادرکنندگان مواد معدنی در این فرصت پنج ساله می توانند مواد معدنی را به گندله و سپس به شمش تبدیل و صادرکنند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.