بروکينگز نوشت: عربستان، آمريکا و بقيه کشورهاي عربي همگي به شکلي در مصر درگير هستند و در اوضاع اين کشور منافعي دارند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين انديشکده نوشت : در عين حال، عربستان هفته گذشته به سرعت به مهم ترين حامي ارتش مصر تبديل شد. عربستان اعلام کرد ميلياردها دلار کمک در اختيار ارتش مصر قرار مي دهد. عربستان همچنين از سرکوب هاي خشونت باري که بر اساس گزارش ها بيش از هزار نفر در آنها کشته شده اند حمايت کرد.

"گريگوري گاس" استاد علوم سياسي در دانشگاه ورمونت آمريکا و محقق ارشد در موسسه بروکينگز دوحه در مصاحبه اي درباره مهم ترين منافع عربستان در مصر صحبت کرد.

خبرنگار پرسيد: چرا عربستان خود را به خطر مي اندازد و از ارتشي حمايت مي کند که صدها نفر را کشته است گاس پاسخ داد:  عربستاني ها به چند دليل به سرعت حمايت خود را از ارتش مصر اعلام کردند. نخست ، عربستاني ها دست کم از سال 1990 اخوان المسلمين را به چند دليل دشمن خود مي دانند. اخوان المسلمين از عربستاني ها حمايت نکرد . 

دوم ، عربستاني ها دستکم در چند دهه گذشته، مصر را مهم ترين متحد عرب خود مي دانسته اند. مصر بويژه در چند سال گذشته مهم ترين متحد رياض بوده است. در عين حال با سقوط مبارک ، عربستاني ها احساس کردند مهم ترين متحد خود را در منطقه از دست دادند. 

خبرنگار پرسيد چرا عربستان در سخناني تقريبا آشکار خطاب به قطر ، همسايه خود را به دامن زدن به آتش فتنه و گسترش تروريسم متهم کرد؟ چه کشمکشي بين عربستان و قطر وجود دارد؟
اين محقق ارشد موسسه بروکينگز دوحه اينطور پاسخ داد: عربستاني ها و قطري ها در ده سال گذشته بر سر نفوذ بر جهان عرب با هم رقابت مي کردند. نخست ، قطر شبکه تلويزيوني الجزيره را تاسيس کرد. در اين شبکه تلويزيوني درباره مسائل همه کشورهاي عرب بجز قطر صحبت مي شد. تاسيس شبکه الجزيره ، عربستاني ها و بسياري از دولت هاي ديگر را خشمگين کرد. از سوي ديگر قطر به حمايت از اخوان المسلمين پرداخت. عربستاني ها از اين کار خوششان نيامد. عربستاني ها ، اخوان المسلمين را خطري بالقوه مي دانستند. بنابراين ، عربستاني ها معتقد بودند قطر در حال حمايت از تهديدي براي رياض است. به غير از همه اين موارد ، عربستاني ها همواره بر اين عقيده بوده اند که کشورهاي کوچکتر حاشيه خليج فارس بايد در مورد موضوعات سياسي دنبال روي رياض باشند.

خبرنگار پرسيد آيا اقدام عربستان در خصوص حمايت از دولت تحت رهبري نظاميان مصر بر ضد اخوان المسلمين ، به نگراني داخلي حفظ ثبات و قدرت پادشاهي عربستان مربوط مي شود؟

گاس پاسخ داد : عربستاني ها واقعا مخالف جنبشي هستند که پادشاهي و مشروعيت آن را در منطقه به زير سئوال ببرد. عربستاني ها واقعا از جنبش هاي اسلامي وحشت و نگراني دارند. مخالفت عربستاني ها با اخوان المسلمين تا حدودي ناشي از موضوع دوم است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار