مصرف بي‌رويه مکمل‌ها بدون تجويز پزشک موجب بروز اختلالات کبدي مي‌شوند.

دکتر احمد ساعدي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران و فوق تخصص تغذيه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: به اعتقاد محققان مصرف مکمل‌ها در شرايط و سنين خاصي ضروري است و مصرف خود سرانه آن مي‌تواند اثرات جبران ناپذيري داشته باشد.

وي افزود: اگر چه مکمل‌ها، اثرات مفيدي در بدن داشته اما مصرف خود سرانه آن مانند دارو مضر است.

اين مختصص اظهار داشت: بخشي از مکمل‌ها، مواد معدني و ويتامين‌ها هستند مثل دل آرژنين و کارنتين اثر مسموميت زايي داشته که ممکن است برخي افراد بيماري که در تجميع با فزوني دريافت مکمل‌ها پنهان داشته بيماري جديد، خود را نشان داده  و بروز کند.

ساعدي تصريح کرد: مصرف بالاي مکمل‌ها، دوز زياد 350 ميلي‌گرم در روز موادي مانند اوگزالات در بدنشان ايجاد و نيز در تجميع با کلسيم، سنگهاي صفراوي توليد مي‌کند.

وي با تاکيد بر اينکه ويتامين Aمحلول در چربي به سادگي از بدن خارج نمي‌شود، يادآور شد: زنان باردار نبايد اين ويتامين را خودسرانه مصرف کنند چون احتمال جهش‌زايي در جنين وجود دارد.

 اين پژوهشگر انجمن تغذيه عنوان کرد: افرادي که براي عضله‌سازي از مکمل‌هاي قوي اسيد آمينه استفاده کرده يا هورمون مردانه تزريق مي‌کنند بعد از مدتي مبتلا به اختلالات کبدي و کليوي مي‌شوند.

شايان ذکر است: مکمل‌ها، فراوده‌هاي غذايي هستند که براي تکميل رژيم درماني توسط گروه‌هاي سني مختلف و ورزشکاران به کار برده مي‌شود./ح

برچسب ها: مکمل ، کبد ، چربی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار