شالیکار مرودشتی موفق به پرورش اردک در شالیزارهای برنج شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، در این طرح پس از پایان کاشت برنج ، 2 هزار و 500 اردک در مزارع رها شده و در بازه زمانی 70 روزه از بذر علفهای هرز و شلتوک های موجود تغذیه می کنند تا به وزن 3 تا 4 کیلو برسند.

مهرزاد خرد رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در این مزرعه امسال از هیچگونه سم و کود شیمیایی استفاده نشده زیرا اردک ها تمام علف های هرز را خورده و فضولات آنها نیز باعث تقویت خاک می شود.

وی اشتغالزایی، تولید ثروت و استفاده بهینه از آب و خاک را از دیگر مزایای کشت تلفیقی برنج و پرورش اردک دانست، پیش بینی شده از این تعداد اردک 5 تن گوشت تولید شود.

خرد بیان کرد : این طرح در زمینی به وسعت 5 هکتار اجرا شده است و اجرای آن در 600 هزار هکتار از شالیزارهای کشور به طور قطع افزایش تولید برنج را به همراه دارد.

50 درصد تولید برنج استان در شهرستان مرودشت تولید می شود.

سپیدان ، رستم ، ممسنی ، قیروکارزین ، جهرم ، فیروزآباد وپاسارگاد از دیگر مراکز مهم کشت برنج در فارس به شمار می رود.

در صورتی که این طرح در کل مزارع برنج فارس اجرا شود با همین منابع آب موجود ضمن حفظ تولید برنج 35هزار تن گوشت اردک نیز می توان تولید کرد.

سال های گذشته طرح پرورش ماهی در مزارع برنج فارس اجرا شده بود.

امسال بیش از 38 هزار هکتار از مزارع استان فارس زیر کشت برنج رفت و پیش بینی می شود بیش از 135 هزار تن برنج از نوع چمپای قصردشتی ، شفق ، کادوس ، سجر و ارقام اصلاح شده سازندگی و درودزن برداشت شود فارس سومین استان تولید کننده برنج است و قطب تولید این محصول در جنوب کشور به شمار می رود./س

برچسب ها: پرورش ، اردک ، برنجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.