رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری و متخصص بیماری های عفونی استان چهارمحال و بختیاری، استفاده از آب و غذای آلوده را یک از شایع ترین عوامل ابتلا به هپاتیت های A و E عنوان کرد.

ناصر خسروی در همایش بیماری های قابل انتقال از آب و غذای آلوده در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با تشریح نحوه انتشار این بیماری ها افزود: هپاتیت A  بیماری ویروسی و کبدی با گستره وسیع است که گاهی بدون علامت بروز می کند و در مواردی منجر به مرگ بیمار می شود.
وی اظهارداشت: افرادی که در طول زندگی خود علیه این بیماری واکسینه نشده اند و از ایمنی کمی برخوردارند در صورت مصرف غذا و آب آلوده در خطر ابتلا به این بیماری قرار می گیرند.
خسروی ادامه داد: در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه که از نظر بهداشتی وضعیت مناسبی ندارند،  90 درصد بچه های زیر 10 سال به این بیماری مبتلا می شوند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان چهارمحال و بختیاری افزود: در مناطق توسعه یافته تر افراد بالای 10 تا 14سال بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند و در کشورهای توسعه یافته میزان انتشار این بیماری کاهش یافته و به طور عمده گروه های خاصی نظیر مهاجران در معرض خطر هستند.
ناصر خسروی دوره بروز علائم بیماری هپاتیت A  در افراد را 14 تا 28 روز عنوان کرد و گفت: تب، بیحالی، تهوع و استفراغ، تغییر رنگ ادرار و مدفوع و درد در ناحیه شکم از علائم ابتلا به این بیماری است.
وی با بیان اینکه بروز علائم عفونت های ویروسی در کودکان بسیار خفیف و در مواردی بدون علامت است اظهارداشت: این بیماری در کودکان زیر شش سال به طور عمده خفیف و بدون علامت و در افراد بالغ نیز در 70 درصد موارد، علائم قابل مشاهده است.
وی یادآورشد: از آن جا که این نوع بیماری درمان بالینی خاصی ندارد تنها روش مقابله با آن پیشگیری از ابتلا و استفاده از روش های حفاظتی نظیر ارتقای سطح بهداشتی شهرها و روستاها، شست و شوی دست بیماران و افراد در ارتباط با آنان، رعایت نظافت و استفاده از آب و غذای سالم است.
خسروی در ادامه شایعترین دلیل بروز بیماری هپاتیت E را آب آلوده عنوان کرد و بیان داشت: سالانه سه میلیون نفر در جهان دچار نوع حاد این هپاتیت می شوند و 57 هزار نفر از این تعداد، جان خود را از دست می دهند.
متخصص بیماری های عفونی استان ادامه داد: عمده محل شیوع این بیماری شرق و جنوب شرقی آسیا ست.
وی نوشیدن آب آلوده، استفاده از غذای آلوده، فرآورده های حیوانی و خونی، انتقال از مادر به جنین را از راه های انتقال بیماری هپاتیت E  عنوان کرد.
خسروی واکسیناسیون، ارتقای سطح بهداشتی جامعه، آموزش افراد و کارکنان بهداشتی و درمانی، استفاده از آب و غذای سالم را از راهکارهای موثر برای مقابله با این بیماری عنوان کرد.
همایش بیماری های قابل انتقال از آلودگی های آب و غذا با حضور جمعی از متخصصان و کارشناسان بهداشتی و درمانی مراکز بهداشتی و دانشگاه علوم پزشکی استان چهارمحال و بختیاری در تالار ابن سینای علوم پزشکی شهرکرد برگزار شد./س
برچسب ها: غذا ، آب ، آلوده ، ابتلا ، هپاتیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.