ديروز دكتر "حجت الله ايوبي" از سوي آقاي "علي جنتي" به عنوان معاون وزير ارشاد و رئيس سازمان سينمايي كشور انتخاب شدند.

باشگاه خبرنگاران- ديروز دكتر "حجت الله ايوبي" از سوي آقاي "علي جنتي" به عنوان معاون وزير ارشاد و رئيس سازمان سينمايي كشور انتخاب شدند. 

جايگاهي كه آقاي "ايوبي" اكنون در آن قرار گرفته را قطعا مي‌توان به كابين ناخداي يك كشتي طوفان زده تشبيه كرد و ايشان در حالي زمامدار سازمان سينمايي كشور شدند كه بحران، مخرج مشترك تمام اظهارنظرهاي صاحب‌نظران در باب هنر هفتم ايران است. 

در بادي امر و هنگام انتصاب آقاي "جنتي" براي قرار گرفتن در مصطبه‌ي وزير ارشاد، مي‌شد به هدف غايي دكتر "حسن روحاني" از اعطاي نقش به هنرمندان در امور اجرايي كشور پي برد كه همان برقراري ديپلماسي فرهنگي با جهان امروز است. 

جناب آقاي "جنتي" مدت 8 سال در رأس جرياني قرار داشت كه در جهت تبليغ آرمان‌هاي ملي و مذهبي ايرانيان و صدور پيام انقلاب اسلامي به جهان تلاش مي‌كرد. 

وزير كنوني ارشاد اسلامي سوابقي در فعاليت‌هاي فرهنگي داشتند كه قرار گرفتن در شوراي مديريت صدا و سيما را مي‌توان مهمترين آنها دانست. 

ولي عمده سوابق ايشان در ساير مسئوليت‌ها شامل فعاليت‌هاي ديپلماتيك بوده و مي‌شود تأكيد ديپلماسي و فرهنگ را همان رويكرد (ديپلماسي فرهنگي) و يا به عبارتي (گفتگوي فرهنگي با تمدن‌هاي گوناگون) دانست. 

آقاي "ايوبي" هم كه ديروز از طرف وزير فرهنگ به عنوان رئيس سازمان سينمايي كل كشور معرفي شد پيش از اين به عنوان رايزن فرهنگي ايران در فرانسه فعاليت داشت. 

از ايشان مي‌توان فعاليت‌هاي متعددي را در سوابق كاريشان سراغ گرفت كه اكثر آنها به گونه‌اي با همين ديپلماسي فرهنگي مرتبط است. 

البته كسي چيز چنداني درباره‌ي چگونگي برقراري اين ارتباط جهاني توسط ابزار سينما در دوران مديريت جديد ندارد. 

تجربه، ما را از بي‌فايده بودن رويكرد سينماي گلخانه‌اي و پديده‌ي فيلمسازي جشنواره‌اي آگاه كرده. 

فيلم‌هايي كه با اين مدل توليد و به اميد ديده شدن در جشنواره‌هاي فرهنگي راهي آن سوي آبها شدند، نه تنها در برقراري ارتباط ميان تمدن ما و ساير ملل دنيا موفق نبودند بلكه عموم آنها آبروي ملت ايران را مي‌برد. 

اميدواريم مديريت جديد سازمان سينمايي كه عنايت خاصي به ادبيات فارسي‌ هم داشته‌ و تا بحال در جهت نماياندن شكوه فرهنگ فارسي تلاش فراواني انجام داده‌اند، در دوره‌اي كه مديريت سينمايي كشور هم در يد ايشان است با اتخاذ تدابيري جديد، هم در معرفي فرهنگ و هنر ايران به طور عام و سينماي ايران به طور خاص موفق شوند و هم با عبرت‌گيري از تجربه‌هاي گذشته اجازه تكرار بعضي اشتباهات را ندهند./ي2
 
يادداشت از ميلاد جليل زاده.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.