گفتگوي تلفني ظريف و داود اوغلو درباره بكارگيري سلاح‌هاي شيميايي در سوريه، تداوم پیگیری اخبار مربوط به سلامت دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن، رایزنی تلفنی وزیر خارجه ایتالیا با ظریف درباره موضوع هسته‌ای و بحران سوریه، سفر سلطان قابوس به تهران، سفر معاون "بان‌کی مون" به تهران برای رایزنی درباره مسائل منطقه و... از عناوین مهم هفته گذشته در حوزه سیاست خارجی است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، مهم‌ترین عناوین خبری حوزه سياست خارجي در هفته گذشته به شرح ذیل است:
 
 

وزيران امور خارجه ايران و تركيه چهارشنبه‌ شب درباره بكارگيري سلاح‌هاي شيمايي در سوريه تلفني گفتگو كردند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن محکومیت شهادت "هادی باغبانی" مستند ساز کشورمان در سوریه، بار دیگر بر ضرورت حفظ جان خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های جمعی در جریان درگیری‌ها تاکید کرد.
 
 
 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از جایگزینی شخص جدیدی برای نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی خبر داد.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی قدرتمند است و می‌تواند از موضع اعتماد به نفس مذاکره کند، گفت: ما به هیچ وجه بر سر حقوق خود معامله نخواهیم کرد و غربی‌ها باید بدانند که جمهوری اسلامی از حقوق مردم خود کوتاه نخواهد آمد.
 
 

یک عضو سابق شورای امنیت ملی امریکا خبر داد که باراک اوباما در حمایت از فتنه‌گران در سال 88 مردد بوده، اما مشاورانش او را به این نتیجه رسانده‌اند که باید این کار را بکند.
 
 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اقدام تروریستی در طرابلس لبنان را که جمع کثیری از نمازگزاران روز جمعه را به خاک و خون کشید به شدت محکوم کرد.

 
 

سلطان عمان فردا در رأس هیأتی به عنوان اولین مهمان خارجی رئیس جمهور کشورمان به تهران سفر می‌کند.
 
 

وی با بیان اینکه نمی‌توان فردی را بدون تجربه پزشکی وارد اتاق جراحی کرد، افزود: نمی‌توان فردی را بدون دانش دیپلماسی وارد مذاکرات کرد.
 
 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد انتشار اخباری مبنی بر اینکه سلطان قابوس حامل پیامی از سوی آمریکا برای جمهوری اسلامی ایران است، گفت: ممکن است وی مباحثی که مورد علاقه‌شان بوده، از طرف خود یا از طرف کشورهای ثالث مطرح کند اما ما در این زمینه اطلاعی نداریم.


 

ولید معلم معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه سوریه عصر روز شنبه در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف انتصاب وی را به سمت وزیر امور خارجه جدید جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت.
 

وزیر امور خارجه ایتالیا در تماس تلفنی با ظریف، انتصاب وی را به سمت وزیر امور خارجه جدید جمهوری اسلامی ایران تبریک و برای او آرزوی موفقیت کرد.
 

وزير امور خارجه گفت: سخنگویی یکی از حوزه‌هایی است که من همیشه علاقه داشته‌ام از بانوان برای آن پست استفاده شود، اما هم‌اکنون در مدیران حوزه سخنگویی از خانم‌ها هم استفاده شده، البته باید ببینیم که در آخر چه می‌شود.

 

سفیر استرالیا در ایران با اشاره به مسئله هسته‌ای کشورمان گفت: مشخصاً بهترين راه حل چنين مسائلي گفتگو و ادامه مذاكرات است و خوشحال مي‌شويم كه در مورد اين موضوع‌ها مهم تبادل نظر شود.
 
 

وزير امور خارجه کشورمان گفت: آنچه که در دستور کار سلطان عمان در سفر به تهران قرار دارد بحث موضوعات مورد علاقه دو کشور در باب روابط دو‌جانبه و موضوعات منطقه‌اي و بين‌المللي است و ما خبري از ديگر موضوعات نداريم.
 
 

پادشاه عمان با استقبال وزير امور خارجه وارد فرودگاه مهرآباد شد.
 
 

سخنگوی وزارت خارجه از سفر "جفری فلتمن" معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل به کشورمان برای رایزنی با مقامات کشورمان درباره مسائل سوریه، مصر، لبنان و فلسطین خبر داد.
 
 

وزیر امور خارجه ترکمنستان با ارسال پیامی به محمدجواد ظریف انتصاب وی را به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت.
 
 

 
وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عمان بر اهمیت موافقتنامه ترانزیت چهارجانبه ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان تاکید کردند.
 
 
 
مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بیانیه ای انفجار تروریستی روز گذشته در شهر طرابلس لبنان را كه باعث كشته و زخمی‌شدن دهها نفر شد، محكوم كرد.

 

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن محکوم کردن انفجارهای اخیر در لبنان بر ضرورت حفظ هوشیاری در قبال توطئه‌های فتنه‌گر میان فرق اسلامی در منطقه بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران جهت رایزنی و تلاش برای جلوگیری از مخاطرات انحراف به ویژه افراط گرایی در جوامع اسلامی و منطقه، بر تعامل مشترک دو کشور در رفع بحران‌های منطقه‌ای تاکید کرد.
 

دبير كل بنياد هابيليان گفت: گروهك تروريستي منافقين پس از سقوط ديكتاتور سابق عراق براي گرفتن وجه حقوق بشري به پوست اندازي كردن و بازسازي خود اقدام كرده است.

 

هیئت سه نفره حقوقی و کنسولی به سرپرستی مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور که قرار است برای پیگیری سرنوشت "نوراحمد نیکبخت" دیپلمات ایرانی ربوده شده در صنعا به یمن سفر کند، بعدازظهر امروز (دوشنبه 4 شهریور) راهی اين كشور می‌شود.
 
 

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ با ابراز رضایت از روند همکاری های جمهوری اسلامی ایران با صلیب سرخ بویژه در زمینه کمیته تحقیق و تفحص شهدای جنگ تحمیلی، در ارتباط با موضوعاتی مانند آمادگی ایران برای حمایت از عملیات امدادی کمیته صلیب سرخ در منطقه و ایجاد انبارهای اضطراری در کشورمان به بحث و گفتگو پرداخت.
 
 

همزمان با حضور سلطان قابوس پادشاه عمان در تهران، جفری فلتمن معاون سابق وزیر خارجه آمریکا هم شب گذشته وارد تهران شده است.
 

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد بر عزم و اراده کشورمان برای تداوم همکاری همه‌جانبه با سازمان ملل متحد در خصوص مسائل مورد علاقه طرفین تاکید کرد.
 

وزیر امور خارجه قزاقستان در پیامی به "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان انتصاب وی را تبریک گفت و مشارکت این کشور در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران و همکاری نزدیک با کشورمان را اعلام کرد.
 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از مذاکرات مستقیم رهبران دو کشور افغانستان و پاکستان به منظور حل و فصل مشکلات و برقراری صلح و ثبات در منطقه استقبال کرد.
 

جفری فلتمن، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل که به منظور رایزنی درباره تحولات سوریه به تهران سفر کرده است، با معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان دنیدار و گفتگو کرد.
 
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی نسبت به هرگونه اقدام نظامي در سوريه هشدار داد و گفت: قطعا هرگونه دخالت نظامی در سوریه عواقب خطرناکی خواهد داشت.

 

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های ناشناس غربی محورهای اصلی تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران را منتشر کرد.
 
 

وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان درباره تحولات جدید سوریه گفتگو و تبادل نظر کرد.

 

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران و نماینده ویژه رئیس جمهور و معاون وزیر امور خارجه روسیه، جنجال خبری مربوط به کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه و ادعای ارتباط آن با حکومت سوریه را سناریویی ساختگی و از پیش طراحی شده خواندند.
 

در چهارمین روز از هفته دولت وزیر امور خارجه کشورمان میهمان برنامه نگاه یک از شبکه اول سیما بود تا برنامه ها و اهداف خود در این وزارتخانه را تشریح کند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: سیاست ، خارجی ، هفته ، گذشته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار