عروس دزدي يكي از سنتهاي عجيب مردم "قرقيزستان" است،بيش از نيمي از همسران مردان قرقيز زناني هستند كه با سنت عروس دزدي با آنان ازدواج كرده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، عید نوروز در "قرقیزستان" تنها یک روز آن هم در روز اول یا دوم فروردین ماه است که به ۲۹ روز یا ۳۰ روز بودن اسفند بستگی دارد.

 اگر اسفند ۲۹ روز باشد اول فروردین و اگر ۳۰ روز باشد در روز دوم فروردین برگزار می‌شود.

 تا قبل از فروپاشی شوروی سابق این مراسم به دست فراموشی سپرده شده بود ولی پس از فروپاشی دوباره حیات یافت و هر ساله با شکوهتر از سال قبل برگزار می‌شود. 

مراسم جشن این روز را در شهرها دولت تدارک می‌بیند و در روستاها بزرگان و ریش سفیدان در برگزاری آن دخالت دارند. در شهرها در میادین بزرگ و در روستاها در بیابان‌های اطراف این جشن برگزار می‌شود.

 
در قرقیزستان در این روز پختن غذاهای معروف قرقیزی مثل (بش بارماق) مانته برسک و کاتما مرسوم است که به صورت رایگان بین حاضران در جشن پخش می‌شود.

 
در قرقیزستان در این روز افزون بر جشن برگزاری یکسری مسابقات از قبیل سوارکاری و غیره نیز مرسوم است و به گونه چشمگیری در این روز مسابقات دنبال می‌شود و جوایز ارزنده‌ای به نفرات برتر داده می‌شود.


عروس دزدي سنت عجيب ميان مردم "قرقيزستان"

بیش از نیمی از همسران مردان قرقیز زنانی هستند که با سنت عروس دزدی با آنان ازدواج کرده‌اند.

 این سنت به گونه‌ای جا افتاده که بیانگر غرور و مردانگی مردان قرقیز است. اغلب اوقات، نزدیکان داماد طی یک برنامه‌ریزی نسبت به ربودن دختری که برای همسری پسر خود در نظر گرفته‌اند اقدام ميكنند.
 
بیش از نیمی از همسران مردان قرقیز، زنانی هستند که با سنت عروس دزدی با آنان ازدواج کرده‌اند. این سنت به گونه‌ای جا افتاده که بیانگر غرور و مردانگی مردان قرقیز است.
 
اکثر اوقات روسری سفیدی به اجبار به نشان رضایت دختر بر سرش پوشانده میشود. خانواده دختر پس از ربوده شدن دختر، به دلیل ترس از نبود همسر دیگر برای وی، از او میخواهند تا شرایط را بپذیرد.
 
این سنت دور از انسانیت به دوران قبل از ورود اسلام، قبل از قرن ۱۲ برمیگردد. در آن دوره قبایلی زندگی میکردند که کارشان دزدی حیوانات و زنان یکدیگر بود.

در ادامه شما را به ديدن تصاوير  زير دعوت مي‌كنيم














برچسب ها: قرقیزستان ، آداب ، رسوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار