اینجا تاچشم کار می‌کند فقر پررنگ است و امنیت کم‌رنگ، بزهکاری زیاد است و دلخوشی‌ کم. در این حاشیه‌های پر حاشیه که انگار قرار نیست هیچ وقت به متن بپیوندند، تنها چیزی که دیده می‌شود آرزوهای بر دل مانده است و کودکانی که هر شب با فکر زندگی آرام و خانه‌های سقف دار به خواب می روند.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران نه روستا نشینند و نه شهرنشین سهم کپرنشینان که این روزها کسی به خاطرش نمانده وجود دارند ترس و دلهره بی‌پایانی است که هر روز برایشان رقم می خورد.

حاشیه‌نشینان شهرمان که می‌ترسند از پا گذاشتن به متن تنها سهم‌شان از زندگی نفس کشیدن است و اعتیاد، بیکاری، فقر و فساد رنج‌های بی‌پایانی است که انتظارشان را می‌کشد.

بیکاری اولین علت حاشیه‌نشینی

معاون عمرانی استاندار اصفهان در گفتگو با  اعلام اينكه اكثر مهاجرت‌هاى صورت گرفته در كلانشهر اصفهان براى استفاده از امكانات و بهره‌گيرى از بازاركار است اظهار داشت: اكثر كلانشهرها بـه دليـل توسعه‌هاى صورت گرفته پذيراى افراد مختلف از شهرهاى اطراف بوده و همین مسئله پديده حاشيه‌نشينى را دامن زده است.

مهدی جمالی‌نژاد ادامـه داد: مـنـاطق حاشيه‌نشينى در اصفهان به صورت پراكنده در سطح شهر جاى گرفته‌اند و عمدتا هم در شمال شهر اصفهان مشاهده مى‌شود.

وی گفت: هماهنگى و تعامل دستگاه‌هاى مختلف جهت جلوگيرى از توسعه بى‌رويه شهر و حفظ و حراست از اراضى پيرامون شهرها ضرورت دارد.

جمالى‌نژاد با ادامه داد: فرهنگ‌سازى و اجراى ضوابط قانونى در جلوگيرى از تجاوز به اراضى حريم، حفظ و حراست اراضى با ارزش پيرامون شهرها و جلوگيـرى از توسعه بى‌رويه شهر لازم و ضرورى است.

وى بـا تـاكيد بر پيگيرى رفع مشكلات و نـابـسامانـى‌هاى موجود در خطوط مرزى شهـردارى‌هـاى منـاطق اصفهان و شهرهاى همجوار از طريق حوزه معاونت امور عمرانى استاندارى اصفهان و اداره كل راه و شهرسازى افزود: با توجه به هم جوارى برخى از مناطق حاشيه‌اى اصفهان با شهرستان‌هاى اطراف مـشـكـلات مـخـتلفى همچون ساخت و ساز خـلاف، نظافت و غيره به وجود آمده است.

جمالی‌نژاد خاطر نشان ساخت: در حال حاضر حاشیه‌نشینی در اصفهان رو به افزایش است که پیشگیری از آن نیازمند برنامه ریزی اصولی است. ‌

نبود امکانات مهاجرت و حاشیه نشینی را رقم می زند

استاندار اصفهان نیز مدتی پیش با بیان اینکه حاشیه‌نشینی تنها مربوط به اصفهان نیست گفت: عواملی همچون خشکسالی، فقدان منابع کافی و امکانات مناسب برای زیست، درمان، آموزش، شغل، منابع حیاتی  روستاها و شهرهای کوچک موجب می‌شود افراد از این مناطق به شهرهای بزرگ کوچ کنند.

علیرضا ذاکر اصفهانی گفت: برای جلوگیری از حاشیه نشینی و مهاجرت به شهرها لازم است در روستاها و شهرهای کوچک امکاناتی که در مراکز شهرها همچون امکانات رفاهی، گردشکری، درمانی، تحصیلی وجود دارد، ایجاد شود.

وی با بیان اینکه باید مشکل اشتغال مناطق کوچک برطرف شود، گفت: اگر نتوانیم برای این مناطق اشتغال ایجاد کنیم این معضل همچنان ادامه پیدا می کند و معضلات بسیاری همچون بی هویت و ناامن کردن فضای اجتماعی، افزایش ارتکاب به جرایم، رواج فساد را به همراه دارد.

 مهاجرت های غیراصولی مهمتریت عامل حاشیه نشینی

شهـردار اصفهان نیز با بيان اينكه هم اكنون معدل شهرنشينى در كشور 70 درصد است كه اين معدل در اصفهان به بيش از 86 درصد رسيـده اسـت، گفـت: ايـن امر نشان از رشد مهاجرت از روستاها و شهرهاى حومه به داخل كلانشهر اصفهان است و در صورتى كه به شيوه صحيح با اين موضوع روبرو نشويم در آينده نمى‌توان از عهده‌ى آن برآمد.

مرتضی سقائیان‌نژاد معتقد است: حضـور تمـامـى ايـن نفـرات در شهر امكانات نياز دارد و قطعا مديريت شهر به تنهایی نمى‌تواند امكانات مورد نياز تمام اين افراد را برطرف کند و به دنبال آن گسترش بى‌رويه و نامتوازن شهر ایجاد می شود كه اين مسئله زيبنده شهرى كه پايتخت فرهنگى ايران است نخواهد بود.

وى افزود:متاسفانه در حال حاضر تعداد زيـادى از شهـرهاى اطراف اصفهان را براى زنـدگـى انتخـاب كـرده‌اند كه توانايى تامين هزينه‌ها را در مركز شهر نداشته و حاشيه‌ها را براى ساخت و ساز غير اصولى انتخاب مى‌كنند كه در آينده مشكل ساز است.

از ایجاد شهرک های مسکونی خلاف جلوگیری شود

رئـيـس كمـيـسـيـون عمران، معمارى و شهرسازى شوراى اسلامـى شهر اصفهان مـهم‌تـريـن عامل در توسعه حاشيه‌نشينى اصفهان را مهاجرت‌هاى صورت گرفته به اين كلانشهر اعلام كرد و اظهار داشت: اين افراد در حال حاضر به عنوان بخشى از جمعيت شهر اصـفهان هستند كه بايد ساماندهى شوند.

مـصطفى بهبهانى خواستار نظارت ويژه بر جلـوگـيرى از مهاجرت افراد و از روستاها و شهرهاى كوچك و حتى اتباع بيگانه به اصفهان شد و بيان داشت: اقدامات انجام شده در شهر توسط مسوولان بايد به گونه‌اى صورت گيرد كه گرايش به مهاجرت كمتر انجام شود.

وى بـا اشاره به اينكه اكثر مناطق حاشيه‌نـشين در اصفهان براساس خلاف‌سازى شكل گرفته‌اند، افزود: شهردارى با ممانعت از ايجاد شهـرك‌هاى مسكونى خلاف و غيرقانونى مى‌تواند مانع ايجاد گسترش حاشيه نشينى در اصـفـهـان شود و اما در صورتى كه مسايل محيطى، اجتماعى، منطقه‌‌اى اين افراد در شهرها و  روستاها حل نشود قطعا افراد به سـمـت شهرهاى بزرگ روى آورده و باعث گسترش مشکلات در این بخش می‌شوند./ش

برچسب ها: نبض حاش ، نشینان ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.