از ابتدای امسال تاکنون هیچ موردی از مرگ مادر باردار در استان قم به ثبت نرسیده است.








به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران منطقه قم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در سمینار آموزشی مراقبت‌های قبل و بعد از بارداری و پیشگیری از بارداری‌های پرخطر، با اشاره به اهمیت مقوله پیشگیری از مرگ مادران باردار به عنوان یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های توسعه هر کشور گفت: بنابر گزارشات موجود آمار مرگ ومیر مادران در کشور ما 23 مورد در هر 100 هزار تولد است.

دکتر سید شمس الدین حجازی با تاکید بر اهمیت مقوله آموزش و نظارت‌های کاربردی در کاهش آمار مرگ و میر مادران افزود: با همت بلند کادر بهداشتی و درمانی و پیگیری‌های ستادی در سال 90، میزان مرگ و میر مادران باردار در استان قم به 12 در 100 هزار تولد رسید که پایین‌تر از میانگین کشوری است.

وی آموزش را اولویت تراز اول در دانشگاه علوم پزشکی قم برای حفط جان و مادر و نوزاد دانست و گفت: با راه‌اندازی مرکز سطح سه زنان روند ارائه خدمات به مادران باردار و نوزادان افزایش می‌یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از کاهش میزان مرگ و میر مادران باردار در استان خبر داد و افزود: با اقدامات مثبت انجام شده در مراکز بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های لازم قبل و بعد از بارداری خوشبختانه در 8 ماه گذشته هیچ موردی از مرگ مادر باردار در استان قم به ثبت نرسیده است.

حجازی با اشاره به اینکه پرسنل حوزه بهداشت ودرمان این دانشگاه تنها در ایام عید امسال با تلاش و پیگیری‌های مداوم از وقوع 33 مورد مرگ مادر باردار جلوگیری کردند، گفت: برای کسب موفقیت‌های هرچه بیشتر در عرصه بهداشت و سلامت مادران باردار باید دوره‌های آموزشی برای گروه‌های مختلف مرتبط با مادران باردار برگزار شود.

وی مادر را یکی از ارکان مهم و تاثیر‌گذار در جامعه و موفقیت خانواده و فرزندان معرفی و خاطرنشان کرد: با فوت یک مادر روند فعالیت یک خانواده مختل و آینده و سلامت جسمی و روحی فرزندان دچار آسیب می‌شود.

در این سمینار یک روزه متخصصین رشته‌های زنان و زایمان، مغز و اعصاب، داخلی، گوارش، قلب و عروق و تغذیه ضمن بیان نکات آموزشی پیرامون حفظ بهداشت وسلامت مادران به بررسی برخی پرونده‌های مرگ و میر مادران در سال‌های گذشته پرداختند. /ش
برچسب ها: مرگ و میر ، مادران ، باردار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.