مخروبه‌های بافت قدیم یزد این روزها دل بسیاری از ساکنان این بافت را آزرده است و از مسئولان خواهان ساماندهی آن حداقل به صورت فضایی مسطح برای کاربری پارکینگ‌های درون محله‌ای هستند و از طرفی با کمبود مشکل پارکینگ در هسته مرکزی شهر، این خواسته بی‌جا به نظر نمی‌آید.





به گزارش گروه استانهاباشگاه خبرنگاران منطقه یزد، البته اقدامات موثری در سال‌های اخیر برای توسعه پارکینگهای درون محله‌ای در بافت تاریخی یزد رخ داده و مخروبه‌های زیادی از زباله دانی و نخاله دانی و سوء‌استفاده افراد نامناسب رهایی یافته و با تسطیح شدن در معرض استفاده ساکنان محلات قدیمی قرار گرفته‌اند اما این اقدامات هنوز کافی به نظر نمی‌رسد.

اما معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد از بهره‌برداری از 20 پارکینگ در تملک شهرداری در هسته مرکزی شهر خبر داد که هم معضل کمبود فضای پارکینگ در هسته مرکزی شهر را حل کند و هم ساختار مشخصی به مخروبه‌های بافت قدیمی ببخشد.

"سیدعباس میرشمسی"، در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه یزد، همچنین به بلااستفاده ماندن برخی از گاراژهای قدیمی شهر یزد اشاره کرد و از بهره‌برداری از 20 پارکینگ مسطح در هسته مرکزی در اطراف معابر پرتردد شهر خبر داد که با تغییر کاربری گاراژهای قدیمی شهر اتفاق می‌افتد که به مالکیت شهرداری درآمده است.

این مسئول گفت: شناسایی این اماکن از ابتدای سالجاری آغاز شده است و شهرداری به دنبال متولی نگهداری و مدیریت آنهاست تا از تمامی ظرفیت این فضاها به نحو مطلوب استفاده شود.

میرشمسی گفت: این پارکینگ‌های مسطح برای تعیین مدیریت به مزایده گذاشته خواهد شد تا یک مدیریت واحد، مسئولیت نگهداری و نظافت پارکینگ و نحوه مطلوب پارک شدن و امنیت خودروها را بر عهده داشته باشد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد افزود: به همین منظور، این فضاها که به عنوان پارکینگ از حصار نیز برخوردارند، تسطیح، آسفالت و خط‌ کشی می‌شوند.

وی مشکلات مربوط به پارکینگ را ریشه در شهرسازی دانست و افزود: تغییر کاربری‌های غیرمجاز ناشی از آراء کمیسیون ماده 100 یا ساخت و سازهای غیر مجاز شکل گرفته در اطراف این معابر، مشکل پارکینگ را در این مناطق از شهر دو چندان کرده است.

این مسئول در همین ارتباط به نمونه‌ای اشاره کرد و گفت: در طرح تفضیلی شهر یزد تمامی کاربری‌های اطراف خیابان کاشانی یزد مسکونی است، اما در حال حاضر این خیابان پر از واحدهای کوچک تجاری به صورت متراکم است که قطعاً در کنار کمبود پارکینگ، مشکلات ترافیکی زیادی را نیز ایجاد کرده است.

میرشمسی ادامه داد: علی رغم برخورداری معابر شهر یزد از عرض مناسب، عدم استفاده مردم از حمل و نقل عمومی باعث شده است که بر حجم تردد این معابر روز به روز افزوده شود، البته مردم برای تامین مایحتاج خود مجبور به تردد در این معابر هستند.

البته بیشترین پارک‌های حاشیه معابر شهر مربوط به مالکان و صاحبان مغازه‌های حاشیه خیابان است که امکان پارک را از دیگر شهروندان سلب می‌کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد با تایید این مشکل، افزود: اجرای طرح پارکومتر هوشمند برای تقسیم عادلانه پارک در بین شهروندان در یزد آغاز شده است.

میرشمسی خیابان‌های امام جنوبی، فرخی و دهم فروردین را پایلوت اجرای این طرح عنوان کرد و نتیجه اجرای آن را نیز مطلوب ارزیابی کرد.

او گفت: در این طرح هزینه پارک‌های حاشیه‌ معابر براساس زمان استفاده تعیین می‌شود و زمانی که پارک بیش از 3 ساعت به طول انجامد، خودرو توسط ماموران راهنمایی و رانندگی توقیف می‌شود و این می‌تواند عاملی بازدارنده برای کسانی باشد که از حاشیه خیابان برای پارک در طول روز استفاده می‌کنند.

جدیت در اعمال قانون این طرح از سوی راهنمایی و رانندگی باعث شده تا شهروندان با درک عزم جدی در اجرای طرح، از توقف‌های بی‌جا و طولانی مدت در حاشیه معابر هسته مرکزی شهر، پرهیز کنند. /ش
برچسب ها: هسته ، مرکزی ، شهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.