توجه به عناصر بصري باعث ارتقاء سطح فرهنگ عمومي تئاتر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه‌ي تئاتر باشگاه خبرنگاران، شب گذشته برنامه‌ي مجله‌ي تئاتر با موضوع طراحي صحنه و با حضور ناصر كامكاري و منوچهر شجاع از طراحان صحنه و اجراي نيما دهقان از شبكه‌ي چهار سينما پخش شد.


ناصر كامكاري طراح صحنه در خصوص وضعيت تئاتر گفت: در برهه‌ي جديدي از تئاتر نسل جواني وارد عرصه‌ي تئاتر شدند و لحظه به لحظه تئاتر از لحاظ كيفي و كمي پيشرفت كرد.

وي ادامه داد: زماني كه اين نسل جديد با ايده‌هاي تازه و نو وارد تئاتر شدند همان وقت طراحي صحنه قالب تئاتر را شكل داد و طراحي صحنه در قالب اجرا قرار گرفت.

كامكاري با اشاره به پروسه‌ي خصوصي سازي تصريح كرد: حتي با آمدن بخش خصوصي دوباره نسل جديدي وارد عرصه‌ي تئاتر شد و باز هم اين نسل جديد با ايده‌هاي تازه وارد تئاتر شدند.

وي افزود: خصوصي سازي ايده بود كه خود تئاتري‌ها آن را مطرح كردند اما به نظر من خصوصي‌سازي به اين معنا نيست كه ديگر بخش دولتي هيچ گونه حمايتي نكند بلكه بخش دولتي بايد در كنار بخش خصوصي قرار بگيرد.

كامكاري ايده‌هاي اصلي در قالب تئاتر را باعث دگرگوني نگاه مديران خواند و عنوان كرد: با مطرح شدن ايده‌هاي اصلي در قالب تئاتر نگاه مديران دگرگون خواهد كرد و طراحان صحنه بايد به عنوان ركن سوم مولفه‌هاي كارگرداني و نمايشنامه نويسي يك نمايش قرار بگيرند.

وي اظهار داشت: اگر به دنبال ارتقاء تئاتر در عرصه‌ي فرهنگ عمومي هستيم چاره نداريم جز اينكه به عناصر بصري تئاتر توجه بيشتري كنيم.

 كامكاري خاطر نشان كرد: بزرگان تئاتر هميشه با ايده‌هاي نوآورانه وارد تئاتر شدند اگر بخواهيم آنها را ارزش گذاري كنيم بايد از تخصص آنها توجه داشته باشيم متاسفانه يكي از اشتباهات رايج در طراحي صحنه اين بوده كه طراحي صحنه را مرادف با دكور مي‌دانند در حالي كه طراحي فضاهاي دراماتيك يك نمايش با دكورسازي متفاوت است و همكاران من بايد به موضوع توجه كنند.

منوچهر شجاع طراح صحنه در ادامه گفتگو عنوان كرد: تئاتر در گذشته براي عامه مردم تنها به بخش كلام وابسته بود اما از يك تاريخي به بعد زبان نمايش در تئاتر بيشتر ديده شد و در همان سالها نسل جديدي آمد و وابسته به جريان تئاتر شد.

وي در خصوص خصوصي سازي تئاتر تصريح كرد: من با خصوصي سازي تئاتر مخالفم چرا كه تئاتر هنوز مديريت قوي و برنامه‌ريزي خاصي ندارد و در اين صورت نمي‌تواند وارد بخش خصوصي شود.

شجاع افزود: آنچه مستقيم بر روس تئاتر تاثير گذاشت تعطيلي كارگاههاي تئاتر و آرشيوهاي آن بود ما خيلي تلاش كرديم سالن تئاتر داراي كارگاههاي ساخت دكور و دوخت لباس باشد اما اينطور نشد و سالن تئاتري كه فاقد مولفه‌هاي طراحي صحن باشد ديگر نمي‌توان سالن تئاتر ناميد.

وي اظهار داشت: امروز نقد خيلي كمي در خصوص طراحي صحنه مي شود در حالي كه نقد مي‌تواند كمك بسياري براي طراحان صحنه باشد./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار