تیس روستایی باستانی از توابع شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان ایران است که در منطقه کوهپایه‌ای در ۵ کیلومتری شمال غربی چابهار واقع شده‌است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران تیس روستایی باستانی از توابع شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان ایران است که در منطقه کوهپایه‌ای در ۵ کیلومتری شمال غربی چابهار واقع شده‌است.

پیشینهٔ باستانی این بندر به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد و آثار تاریخی بسیاری در این روستا وجود دارد.بندر قدیمى تیس سابقه‏ اى چندین هزارساله دارد.وجود آثارتاریخی کهن ازقبیل قلعه ها،قبوروحاکی ازوجودتمدنی بسیار قدیمی دراین محل است که بسیاری ازاین آثار موردشناسایی قرارگرفته اند.

**تاريخ تیس

پرتغالیها نخستین کشور استعمارى بودند که در سال 912 ه.ق (1506م) به دریاى مکران حمله کردند و به فرماندهى آلبوکرک بر چابهار و تیس تسلط یافتند و تا سال 1031 ه.ق چیرگى خود را حفظ کردند. انگلیسى‏ها بعد از پرتغالى‏ها در قرن 17 میلادى و در سال 1616م. (1026ه.ق) به این منطقه وارد شدند.

**امروز تیس

اما امروزه تیس روستایی بیش نیست که در محدوده منطقه آزاد چابهار قرارگرفته ودرمسیرارتباطی جابهار-کنارک توجه هرمسافری رابه خودجلب می کند.

**اهميت تیس

در نزدیکی تیس بندرچابهارقراردارد که با اینکه شهری نوپا وجدید است با پیروزى انقلاب اسلامى و بروز جنگ تحمیلى به دلیل اهمیت استراتژیکى خاص خود مورد توجه قرار گرفته است .اين بندر تجاري نقش مهمي در اقتصاد روستا دارد . اين منطقه از زماني که در زمره مناطق آزاد تجارى - صنعتى قرار گرفته از پیشرفت چشمگیرى برخوردار شده است.

**مردم تیس

اغلب ساکنان این شهر در گذشته سیاه‏پوستان بومى آفریقا بوده ‏اند که در قرون گذشته به این منطقه آمده و از طریق صیادى امرار معاش مى‏کرده ‏اند.اما امروزه شاهدمهاجرت گسترده مردم ازسایرنقاط استان وکشوربه این بندرهستیم.

**دیدنی‌های تیس

قلعه پرتغالی‌ها ، آرامگاه سید غلام رسول ،قلعه بلوچ گت ،قلعه پیروز گت ،غارهای بان مسیتی ،قلعه انوشیروان ، قلعه باتل ،فیل‌بند، سدهای تیس، مسجد جامع تیس از اثار باستاني اين روستاست .

برچسب ها: تیس ، روستا ، آثار تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار