معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: فقدان شبکه منسجم در مساجد یکی از مشکلات مساجد است، در حال حاضر 35 هزار مرکز در کشور امام جماعت دارند ولی ارتباط مناسبی بین این ائمه جمعه برقرار نشده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی هنری باشگاه خبرنگاران، مسجد مهمترین پایگاهی است که در صدر اسلام توسط پیامبر اکرم بنا نهاده شده است در این مکان مقدس به تمام شئون مردم پاسخ داده می شد و هر اطلاع‌رسانی از طریق مسجد صورت می‌گرفت این پایگاه همچنان از اهمیت بالایی برخوردار است.

برنامه فصل نو از شبکه معارف در پی مطالبات مقام معظم رهبری موضوع مسجد را در اولویت کاری خود قرار داده و در سه برنامه اول خود به این موضوع پرداخته است.

حجت‌الاسلام حمید مشهدی‌آقایی معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در برنامه فصل نو با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری درباره مسجد اظهار داشت: در حال حاضر با 6 چالش در مساجد روبرو هستیم اولین چالش مربوط به ائمه جماعت می‌شود، بسیاری از مساجد از لحاظ کیفی و کمی در خصوص ائمه جماعت با مشکل مواجهند.


وی افزود: فقدان شبکه منسجم در مساجد مشکل دیگر است، در حال حاضر 35 هزار مرکز در کشور امام جماعت دارند ولی ارتباط مناسبی بین این ائمه جمعه برقرار نشده است.


حجت‌الاسلام مشهدی‌آقایی تصریح کرد: همچنین در مساجد باید الگو‌نمایی ایجاد شود تا مساجد را بتوان تراز‌بندی کرد.


معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد عدم وجود فرهنگ مطالبه را چالش دیگر مساجد دانست و گفت: مساجد باید نشاط‌بخش و جوان‌پسند باشند تا بتوانند افراد زیادی را به خود جذب کنند.


وی همچنین نبود هماهنگی در نهادهای متولی مساجد را چالش دیگر مساجد عنوان کرد و افزود: اکنون در تهران دو هزار و 600 مسجد داریم که کیفی‌سازی ائمه جماعت را در دستور کار قرار داده‌ایم.


حجت‌الاسلام مشهدی‌آقایی اضافه کرد: از آنجایی که ائمه جماعت با طیف‌ها و سلایق بسیاری برخورد می‌کنند آموزش آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.از سال گذشته برای 200 امام جماعت جدید‌الورود آموزش‌هایی را در خصوص بیان احکام، مخاطب‌شناسی و اصول پاسخگویی به سوالات را طراحی و اجرا کرده‌ایم.


وی همچنین درباره ائمه جماعت با‌سابقه تأکید کرد: این افراد در 5تا 6 گروه تقسیم‌بندی شده‌اند تا برای آنها دوره‌های تخصصی مناسب گذاشته شود.


همچنین حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب‌سلیمانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد درباره این کانون‌ها در برنامه فصل نو اظهار داشت: ارزیابی عملکرد کار کانون‌ها برعهده مردم است در حال حاضر فعالیت این کانون‌ها زیرنظر ائمه جماعت و هیئت امنای مساجد برگزار می‌شود و اگر مشکلی در روند کاری آنها بوجود آید معمولا خود مساجد مشکلات را برطرف می‌کند ولی در موارد خاص ستاد عالی نیز دخالت می‌کند.


انتهای پیام/

برچسب ها: مسجد ، مطالبه ، ائمه ، جمعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار