عباس سلیمی نمین پژوهشگر تاریخی با حضور در جمع دانشجویان عضو اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور در چهاردهمین نشست آن اتحادیه شرکت کرد.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران؛ وی در خصوص علت حضورش در جمع دانشجویان گفت: با توجه به حضور احمدی نژاد در این نشست می‌خواهم بحث‌هایی را مطرح کنم تا آگاهانه سوال بپرسید و ای کاش آقای احمدی نژاد قبول می‌کردند بصورت مناظره حضور می‌یافتند چرا که با توحه به نحوه رفتار آقای احمدی نژاد ایشان سوال ها را به نحوی جواب بدهند که منظقی و مستند به نظر می‌آید.
 
وی در خصوص سر کار آمدن احمدی نژاد گفت: با توجه به تلاشی که در طی دوران هاشمی و خاتمی از سوی جریان اصول‌گرایی صورت گرفت جامعه به سمتی سوق یافت که اصول گرایی به بهترین وجه سعادت دنیوی و اخروی مردم به حساب می‌آمد.
 
 سلیمی نمین درباره راه و روش احمدی نژاد و شناخت وی گفت: ما در ابتدای امر احمدی نژاد را خوب نمی‌شناختیم و او خیلی شناخته شده نبود اما در میان همه نامزدها بیشتر از همه به اصول گرایی تاکید داشت و این وعده که سرباز رهبری خواهد بود وی را برای تفویض قدرت از جانب مردم مستعد ساخت.
 
سلیمی نمین در خصوص ویژگی های مثبت احمدی نژاد گفت: الحمدالله احمدی نژاد خصلت‌های مثبت زیادی داشت. مصمم بودن در ادامه راه یکی از ویژگی‌های مثبت احمدی نژاد بود اما وی دارای ضعف هایی بود که دیگران او را در مسیری قرار دهند که جامعه به 16 سال قبل از آقای احمدی نژاد برگشت.

وی در خصوص تغییراتی که احمدی نژاد در نظام مدیریت کشور ایجاد کرد گفت: ساختار مدیریت کشور دارای قدرت و ضعف هایی است. احمدی نژاد در قدم اول سازمان برنامه و بودجه را تعطیل کرد عده ای در همان زمان از این رفتار آقای دفاع کردند و انحلال این سازمان را به عنوان رفع مانع پیشرفت اقتصادی تلقی کردند. اما احمدی نژاد تنها به بستن این مرکز فکری دفاع نکرد ایشان 15 شورای عالی مانند شورای عالی پول و اعتبار را تعطیل کرد. در این مقطع عده ای دفاع کردند چرا که شاید احمدی نژاد می‌خواهد مراکزی را برای عمق بخشی بیشتر و افزایش سرعت بخشی به کارها راه بیندازد اما حقیقت این بود که احمدی نژاد می‌خواست با تعطیلی تمام این مراکز هرگونه مرجع و مرکزی برای نظارت بر خود را حذف کند.
 
 
وی در خصوص شعار عدالت طلبی که در دولت نهم و دهم مطرح شد افزود: رهبری اشاره کردند اگر عدالت طلبی با عمق همراه نباشد با مشکل مواجه می‌شویم البته پس از آن احمدی نژاد گام های بلندتری برای کارهای غیر اصولی برداشت و رهبری تذکر دادند که وزرا شرعا مسئول کارهای خود هستند ولی اندک تاملی نشان می‌دهد که احمدی نژاد به این رویه نظارتي نداشت.

احمدی نژاد هیئت دولت را آنقدر تنزل میداد که هیچکس جرات نکرد در مقابل تفکرات وی موضع گیری کند.
 
وی در خصوص فاصله گرفتن احمدی نژاد از مراکز فکری افزود کار به آنجایی رسید که تبعات شوراهای منحل شده نه تنها حل نشد بلکه تبعات خیلی بدتری نیز در پی داشت چرا که عمق و تدبر در امور از بین رفت و همه قربانی سرعت شدند. احمدی نژاد و همراهانش بدلیل خود محوری و عدم اعتقاد به کار جمعی کار را به جایی رساندند که شعارهایی همچون مبارزه با فساد نیز به فراموشی سپرده شدند.
 
سلیمی نمین در خصوص تعامل احمدی نژاد با هیئت دولت گفت: احمدی نژاد بویژه در دولت دهم دست به حذف دسته جمعی زد و این حذف دسته جمعی وزرا نه بخاطر ضعف در عملکرد بلکه مقاومت در برابر تصمیمات عاجل و غیر منطقی احمدی نژاد بود.
 
 
سلیمی نمین در خصوص بحث قانون گرایی و ضعف‌های احمدی نژاد در این خصوص گفت: در دوران احمدی نژاد هیچ دوره بودجه به وقت به مجلس تحویل داده نشد و همواره سعی داشت در این مسئله محل نزاعی با مجلس ایجاد کند و به مجلس بفهماند میتوانم قانون گریزی کنم. عدم اجرای قوانین مصوب در مجلس و بویژه بودجه با این بهانه که برای دولت دست و پا گیر است یکی از این راه کارها بود البته مجلس میتواند بر اساس حقوقی که برای خود قائل است تصمیم گیری کند اما نباید فراموش شود که برنامه بودجه دولت را به هم بریزد اما به شرطی که احمدی نژاد برنامه ای برای اصطحکاک با سایر قوا نداشته باشد احمدی نژاد در صدد طرح حاشیه به عنوان مسائل کلان جامعه بود.
 
سلیمی نمین در خصوص برداشت‌های غیرقانونی از صندوق‌های ملی توسط دولت احمدی نژاد گفت دیگر نمونه‌های قانون گریزی برداشت های غیرقانونی وی از صندوق هایی مانند صندوق بحران و صندوق ذخیره ارزی حتی حدادعادل نامه‌ای درباره کارهای غیرقانونی دولت به رهبر انقلاب نوشت و همین دلیلی شد تا احمدی نژاد کینه وی را به دل بگیرد و تمام تلاش خود را برای زمین زدن حدادعادل به کار بگیرد.
 
 وی در خصوص نوسانات رفتاری و گفتاری احمدی نژاد گفت: عده ای از دوستداران احمدی نژاد به هیچ وجه به این موضوع فکر نکردند که احمدی نژاد یک مهندس است و نه یک ایدئولوگ و تئورسین و لذا احمدی نژاد تا حدی که ممکن بود به اوج رسانید برای نمونه وی در ماه های اولیه ریاستش طرح نابودی اسرائیل به زودی را مطرح می‌کرد در حالی که بعد از مدتی زبان گویای آقای احمدی نژاد یعنی مشایی اعلام می‌کرد ما با مردم اسرائیل مشکلی نداریم.
 
وی در خصوص مواضع احمدی‌نژاد در قبال رابطه با آمریکا گفت: ایشان در ابتدای راه مواضع تند و به حقی علیه آمریکا داشت اما در دولت دهم تمام تلاششان برای این بود که افتخار رابطه با آمریکا برای دولت ایشان باشد. حتی بصورت طراحی شده در سفر به نیویورک در مصاحبه با خبرگزاری‌ها این ها را مطرح کرد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود احمدی نژاد را متهم به سوء استفاده از جامعه کرد و افزود: در دولت های آقایان هاشمی و خاتمی از مفاهیم ارزش‌مندی چون توسعه اقتصادی و سیاسی حرف به عمل آمد اما در زمان احمدی نژاد از مفاهیم دینی سوء استفاده شد برای مثال سی دی "ظهور بسیار نزدیک است" بصورت گسترده منتشر شد. اگر قبول کنیم این کار توسط دولت صورت نگرفته است چرا همچنان بر بازی گرفتن اعتقادات مردم تاکید دارند. چرا باید بگویند که پول یارانه را امام زمان می‌دهد و جامعه را با تحجر پیوند دهیم. در دورانی که باید اسلام واقعی را بدون خرافات به حامعه معرفی کنیم جامعه را آلوده به تحجر و ظاهر فریبی میکردند، مشایی تا دوربین روی صورتش میرفت ورد می‌خواند.
 
 
گفتنی است سلیمی نمین در پاسخ به این که چرا در دوران 8 ساله احمدی نژاد اینگونه حرف نزدید گفت: من در دور اول سال 84 به آقای احمدی نژاد رای ندادم و به آقای قالیباف رای دادم اما در دور دوم به احمدی نژاد رای دادم یکی از قدرت های احمدی نژاد شعارهای اولیه وی برای بازگشت به مبانی انقلاب است من معتقدم احمدی نژاد براساس اعتقاد و شعارهای انقلابی را مطرح کرد البته در این مورد دچار تزلزل‌های عمیق و شدید شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار