در صورت وقوع جنگ احتمالی و حمله غرب به سوریه، سوخوی 35 روسی و F-35 آمریکایی نقش بسزایی در تعیین برنده جنگ هوایی ایفا خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، نمایشگاه هوایی پاریس امسال 20 ژوئن 2013 در حالی برگزار شد که مانور جنگنده‌ای همه تماشاگران را به حیرت وا داشته بود. این جنگنده‌ای که باعث شده بود تا تماشاگران سر خود را  مدام به چپ و راست و بالا چرخش دهند، "بوئینگ"  "Boing"، ایرباس"  "Airbus"و یا "بمب‌افکن آمریکایی" نبود  بلکه  پدیده‌ای بنام "سوخوی 35"  "SU-35" روسی بود.

غرش سوخوی 35 (Sukhoi SU-35 ) با خلبانی "سرگئی بوگدان" که نشان شجاعت از رئیس‌جمهور اسبق روسیه "دیمتری مدودف" دریافت کرده و یکی از قهرمانان ارتش روسیه است در آسمان پاریس پیچید. نمایش بی‌نظیر نسل چهارم هواپیماهای سوخوي سرفصل روزنامه‌ها را به خود اختصاص داد.

رسانه‌های غربی نمایش‌های منحصر به فرد سوخوی 35 روسی را صحنه به یاد ماندنی نمایش هوایی 2013 پاریس معرفی کردند. ماشین جنگی روسی مانورهای آکروباتيکی را انجام داد که دیگر  جنگنده‌های حاضر در صحنه از انجام آن عاجز بودند. این حرکات نشان داد جنگنده‌های روسی قابليت‌های فوق‌العاده‌ای دارند.

 جنگنده روسی در رقابت با مشابه خارجی خود یعنی F22 آمریکایی طراحی و ساخته شد. در حالی که به نظر می‌رسد از پیشرفته‌ترین جنگنده آمریکا یعنی F-35 نیز برتر است. روسیه در این نمایش هوایی نشان داد در صنعت هوایی از آمریکا جلو زده است. ژنرال‌ هال‌هورنبرگ Hal Hornburg"فرمانده جنگ هوایی "نیروی هوایی ارتش آمریکا" در این خصوص با اعتراف به برتری جنگنده‌های روسی گفت "جنگنده‌های روسی در این مانور نشان دادند که از نمونه‌های آمریکایی بهتر عمل می‌کنند و این زنگ بیدارباشی برای آمریکا است".

او در ادامه گفت "فکر می‌کردیم تکنولوژی هوایی ما بسیار پیشرفته‌تر از دیگران است و ما پیشرو در این زمینه هستیم ولی اینطور نیست".

روزنامه "یو‌اس‌ای تودی" "USA Today"، به نقل از این خلبان آمریکایی نوشت "جنگنده‌های سوخوی 35I" از "جنگنده‌های "F-15C و "F22H" آمریکایی بهتر هستند. نیروی هوایی کشورهایی که از تکنولوژی‌های جنگنده‌های سوخو  بهره می‌برند مزیت‌های خاصی دارند و در آینده  تهدیدی بر برتری هوایی آمریکا به حساب می‌آیند".

 موتور قدرتمند سوخوی 35

قدرت مانور سوخوی 35 مدیون موتور و طراحی جنگنده است. به گفته یوگنی مارچکوفYevgeny Marchukov" ," مدیر تولید شرکت NPO Saturn "موتور جنگنده نوع پیشرفته موتورهای AL-3IF است که بر روی سوخوی 27 نصب شده است، اما با تغییراتی که بر روی موتور انجام شده قدرت پیشران آن از 12.5 تن به 14.5 تن رسیده و همچنین طول عمر مفید موتور بيشتر شده ضمن اینکه مصرف سوخت هم پایین آمده است." همین قدرت بالای پیشران موتور باعث می‌شود خلبان هواپیما در جنگ هوایی برتری داشته باشد.

در کابین خلبان SU-35 یک صفحه بزرگ نمایش LCD  وجود دارد که همانند تلویزیون‌های تصویر در تصویر اطلاعات لازم را نشان می‌دهد. همانند بازی‌های شبیه‌سازی شده رایانه‌ای، خلبان می‌تواند نمایش سه بعدی را برای شناسایی و شلیک به هدف انتخاب کند. برخی از اطلاعات نیز بصورت صوتی به هدفون خلبان منتقل و شنود می‌شود.

امکان اشتباه برای خلبان وجود ندارد

در این جنگنده بجای سیستم‌های کنترلی هیدرودینامیک از سیستم‌های الکترونیک استفاده شده است. به گفته طراحان هواپیما استفاده از سیستم‌های الکترونیکی امکان کنترل از راه دور و کنترل موازی را امکان‌پذیر می‌سازد. این بدین معنی است که نقش خلبان در هدایت جنگنده کمتر می‌شود. به عبارت دیگر کنترل از راه دور سرعت جنگنده، موقعیت و جهت آن را نسبت به اهداف دشمن تنظیم می‌کند و همچنین بهترین زمان برای استفاده از موشک‌ها و امکانات دفاعی جگنده برای انهدام جنگنده دشمن را تعیین می‌کند.

همچنین به گفته کارشناسان نظامی، پروازهای آزمایشی که بین F35  آمریکایی و نسل چهارم هواپیماهای سوخوی SU-35  در استرالیا برگزار شد معلوم شد که F35 آمریکایی به راحتی در مقابل سوخوی روسی آسیب‌پذیر است.

در نتيجه اين آزمايشات هوايي، کانادا  و ژاپن که از مشتریانF35  بودند دچار تردید شده‌اند. بر اساس یافته‌های مرکز تحقیقات نظامی راند (موسسه‌ای آمریکایی که تحقیقات استراتژیک نظامی انجام می‌دهد) "جنگنده  F35آمریکایی در مقایسه قدرت چرخش و جهش، اوج گیری و سرعت نسبت به سوخوی 35 SU ضعیف‌تر عمل می‌کند."

 این مرکز در تحلیل مشاهدات خود می‌افزاید "در جنگ هوایی، جنگنده F-35 مغلوب سوخوی روسی خواهد شد چرا که  که در دریافت  هشدارهای هوایی و واکنش متناسب کندتر عمل می‌کند و در سوخت‌گیری هوایی نیز از سرعت عمل پایین‌تری برخوردار است".

 بدون شک روسیه تنها رقیب سر سخت آمریکا در ساخت جنگنده‌های هوایی است. "هواپیمایPAK-FA" نسل پنجم جنگنده‌های سوخوی است که توسط "شرکت هواپیمایی متحد" در روسیه طراحی و ساخته می‌شود. هواپیمایPAK-FA"   T-50" روسی که پیشرفته‌تر از سوخوی SU-35 است در جنگ هوایی نسبت به  سوخوی 35 کمتر قابل مشاهده است و بسیار بی‌رحم‌تر از سوخوی 35 عمل می‌کند. در جنگنده PAK-FA   T-50 از سنسورهایی استفاده شد که باعث می‌شود توسط جنگنده دشمن به راحتی مشاهده نشود. همچنین این جنگنده به دلیل حمل زیاد موشک‌های هوا به هوا  قدرت مانور و جنگندگی بالایی در جنگ هوایی دارد.

رادار گریزی SU 35

برای اینکه یک جنگنده بتواند قابلیت رادار گریزی بالایی داشته باشد باید در بدنه آن از فلزات و رنگ‌هایی استفاده شود که امواج راداری دیگر به آن نفوذ نکند و در ضمن امواجی که از خود هواپیما به بیرون درز می‌کند نیز باید توسط بدنه هواچیما جذب شود تا هواپیما و پدافند هوایی دشمن قادر به شناسایی آن نباشد. رادارا لکترونیکی استفاده شده در سوخوی SU-35  از نوع "NIIP Iribs-E" است که گفته می‌شود بهترین سیستم راداری شناخته شده در جهان است. این سیستم راداری می‌تواند 30 هدف هوایی را ردیابی کند و همزمان با هشت هدف درگیر شود. این جنگنده از سیستم مسافت یاب و نشانه‌گیری لیزری نیز استفاده می‌كند.

یکی از قابلیت‌های این جنگنده قدرت کشف و ردیابی جنگنده‌ای دشمن در جنگ هوایی است. این جنگنده قادر است هواپیمای F35 آمریکایی را در فاصله 90 کیلومتری شناسایی کند. زمانی که جنگنده در تیررس موشک‌های هوا به هوا قرار می‌گیرد به سرعت تغییر جهت می‌دهد و با همین تغییر جهت می‌تواند از جهات مختلف به جنگنده دشمن شلیک کرده و آن را ساقط کند.

جنگنده F-35  از رادار "APG-81 AESA" که مدول آن 1200 است که جنگ افزار دشمن را در فاصله 150 کیلومتری شناسایی مي‌کند. ولی جنگنده سوخوی 35 روسی اهداف دشمن  را مسافت 260-300 کیلومتری شناسیایی می‌کند که این مزیت بزرگی نسبت به F-35 آمریکایی است.

این جنگنده مجهز به یك سیستم فوق‌العاده پیشرفته "KNIRTI L175M Khibiny-M" برای انجام جنگ‌های الكترونیك می‌باشد. اختلال و ایجاد پارازیت در امواج مورد استفاده دشمن ، ایجاد اختلال و مشكل در هدف‌گیری Su-35BM توسط دشمن ، اختلال در سیستم‌های هشدار دهنده دشمن زمانی كه "Su-35BM" آنها را هدف گرفته است و ... بخشی از و ظایف سیستم Khibiny-M است.

تحلیل‌گران جنگ هوایی در" ایر پاور استرالیا " همچنین گفته‌اند "F-35" آمریکایی توانایی مواجه با تهدیدات جدی را ندارند؛ و بهمین خاطر در صورت تحویل این هواپیما از طرف خریداران در واقع مدلی منسوخ و از رده خارج  را تحویل گرفته‌اند که ارزش خریداری و نگهداری ندارد".

برتری سرعت سوخوی 35 به F-35 آمریکایی

هواپیمای سوخو 35 تا  18  کیلومتر از زمین اوج می‌گیرد و با سرعت 2390  کیلومتر در ساعت پرواز می‌کند.  و برد پروازی آن  4500 کیلومتر است. در حالی که F-35 آمریکایی سرعتش 1728 کیلومتر در ساعت و برد پروازی آن 2200 کیلومتر است. وزن جنگنده SU-35  در حالت عادی  18 تن است وپس از بارگیری جنگ افزار می تواند با وزن 35 تن پرواز کند.

 نقطه ضعف مهم در F-35 آمریکایی

یکی دیگر از برتری‌های سوخوی SU-35 به F35 آمریکایی،سوپر کروز بودن آن است، یعنی می‌تواند مسافت زیادی را  با سرعت مافوق صوت بدون روشن کردن سیتم توربو جت حرکت کند و بدین ترتیب در مصرف سوخت هم صرفه‌جویی کند. بنابراین همین مسئله یکی از کاستی‌های جنگده آمریکایی F-35 بحساب می‌آید.

 هواپیمای F-35  به راحتی قابل شناسایی است

یکی دیگر از ضعف‌های جنگنده F-35  آمریکایی قابلیت رادارگریزی آن است. رادارگریزی F-35  از قسمت جلو  بسیار خوب است ولی این جنگنده از  قسمت‌های کناری و قسمت عقبی  به راحتی توسط جنگنده دشمن و یا سیستم‌های ضدهوایی موشکی قابل شناسایی  است.

گریگری گریشا مدود Grigoriy "Grisha” Medved، خلبان بازنشسته  نیروی هوایی روسیه می‌گوید " موتور جنگنده F-35 بیش از حد داغ می‌شود  و دمای آنکه به 160 درجه سیلسیوس می رسد و در اثر همین قدر داغ شدن  اگزوز آن در آسمان تاریک نوری از خود ساطع می‌کند  که به راحتی قابل تشخیص است. در سوخوی SU-35 از تکنولوژی استفاده شده است که می‌تواند حرارت گرمایی را در شعاع 50  کیلومتر شناسایی کرده و به سمت آن شلیک کند."

 او در ادامه می‌افزاید " قدرت رانش و تغییر جهت پرواز و سرعت چرخش  سوخوی 35 فوق‌العاده است و در واقع هیچ جنگنده‌ای در موش و گربه‌بازی به پای سوخوی روسی نمی‌رسد و به همین خاطر در جنگ هوایی  F-35 آمریکایی رقیب سوخوی روسی نخواهد بود."

 خلبان بازنشسته روسی در مورد PAK-FA مدل پیشرفته‌تر از سوخوی 35 نیز می‌گوید " بهتر است  تا زمانی که برادر بزرگتر ( سوخوی 35) در آسمان یکه تازی می‌کند،  PAK-FA در خانه بماند".    

 جنگ‌افزارهای  که سوخوی SU-35 با خود حمل می‌کند

 در قسمت بیرونی هواپیما دوازده قسمت برای حمل جنگ افزار تعبیه شده است. هر بال هواپیما می‌تواند چهار جنگ افزار موشکی در خود جای دهد دو نقطه هم در قسمت زیرین بدنه  جنگنده و یک جایگاه هم در زیر هر موتور قرار دارد.

جنگنده سوخوی SU-35  داراي هشت موشک R-27ER1 ، چهار موشک R-27EP1 و دوازده موشک  RVV-AE برد متوسط  است. موشک‌های قابل حمل که  بر روی جنگنده نصب شده است،می‌توانند پنج هدف سطح به سطح  را هدف‌گیری کند.جنگ افزارهای هوا به سطح  نصب شده بر روی این جنگنده  شامل شش "موشک تاکتیکی Kh-29TE" ،پنج موشک پیشرفته دور برد  ضد ناو"Kh-59MK" ، پنج موشک ضد رادار Kh-58USh ،سه موشک دوربرد از نسل" 3M-14AE " و یک موشک ضد ناو "یاخونت" می‌باشد. برد این موشک‌ها بین 110 تا 320 کیلومتر است.

 این در حالی است که F-35 آمریکایی فقط  توانایی حمل ده موشک در قسمت بیرونی هواپیما دارد.

 بمب های هدایت شونده 35-SU شامل هشت بمب KAB-500Kr ، هشت بمب هدایت شونده ماهوراه‌ای KAB-500 S-E و هشت بمب هدایت شونده لیزری "LGB-250" و همچنین سه "بمب لیزریKAB-1500KR "  است. بطور کلی این هواپیما در حالت عادی  هشت تن جنگ‌افزار بار‌گیری می‌کند.

سوخوی SU-35 روسی  از نظر سرعت، برد پروازی و سیستم راداری قدرت رانش و تغییر جهت بر F-35 آمریکایی برتری دارد . همین قابلیت‌ها باعث می‌شود که در جنگ هوایی به حریف خود یعنی F-35 آمریکایی غلبه کند.

بنظر می‌رسد برتری تکنولوژی هوایی از آمریکا به روسیه نقل مکان کرده و کشورهایی که از تکنولوژی دفاعی روسی بهرمند می‌گردند دست برتر را  در عرصه نظامی و قدرت باز داراندگی دارند.    

  با پیشرفت تکنو‌لوژی روسی در عرصه نظامی و انتقال آن به دیگر کشورها می‌توان گفت که تکنولوژی نظامی از انحصار آمریکا خارج شده و به تبع آن نوعی توازن قوا در جهان به وجود آمده است و دیگر دوران یکه تازی و سلطه‌طلبی آمریکا به پایان راه خود رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۶:۲۵ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
چقد مسخره دو سه جا به جای عکس سوخو 35 سوخو 57 رو گذاشتید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۲۳ دی ۱۴۰۰
شما فقط هواپیما را بررسی کردید . به نظر من موشکهای مورد استفاده در هواپیماهای آمریکایی قابلیتهای بالاتری نسبت به تسلیحات روسی دارن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۴۶ ۱۶ دی ۱۴۰۰
داداش داری اشتباه میزنی . رنج رادار اف 35 بیشتر از این سوخو ۳۵ است و اینکه رادار سوخو ۳۵ نمیتونه اف ۳۵ رو کشف کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
سیوخو ۵۷ رقیب اف ۲۲ ونمیشه میخواید سوخو ۳۵ رقیب اف ۳۵ شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
سوخو ۳۵ از نظر الکترونیک از اف35 بسیار پایین تر است و ضربه پذیر، اف35 از نظر هوا به زمین بسیار بهتر است
Iran (Islamic Republic of)
سید حسین موسوی
۱۱:۳۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
من همیشه می دونستم که f35از هم هی هواپیماهای دنیاوبهتر بزرگ که شدیم میخام بشم خلانهf35چون داداشم میخاسم بشه هم هی چیزهاش خوبید وقتی رفت که سوار f35بشه خلبانان متوجه شدن که چشم داداشم زیف هس و بخاتر این من میخام بشم خلبانه f35 تا جای داداشمو پر کنم ممنون از شما که با به نظرات من گوش دادید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۲۷ تير ۱۳۹۸
کافیه یه مطلب تخصصی یه جا نوشته بشه تا کارشناسان همیشه در صحنه بریزن اونجا و زور بزنن تا برعکس اون مقاله را اثبات کنن. درسته امریکا از نظر نظامی در سطح بسیار بالائیه ولی بی رقیب نیست . به عنوان مثال بعضی از کارشناسان محترم کامنت گذار از برتری امریکا در صنعت رادار گریزی دم میزنن در حالی که در عمل پهپاد رادار گریز فوق مدرن امریکائی با یک تیر موشک ایرانی سرنگون شد.
Japan
saeed
۲۰:۴۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
یک تحقیق بکنید متوجه میشید جنگنده نسل 4 روسی با جنگنده نسل 5 امریکا نمیتونه رقابت کنه
هروقت نت 3g تونست از4g بزنه بالا سوخوی هم از f35 میزنه بالا ضمنا f22 بسیار قویتر از f35 هستش و از فاصله 750 متری هدف رو میبینه سوخوی نوشته از فاصله 90 متری پس این یعنی سوخوی هیچی برای گفتن نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
مرگ بر امریکا
United States of America
بیرجندی
۱۶:۵۶ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
دوستان اول از سطح سواد و تخصص رشته تحصیلی خودشون توضیح بدن بعد نظر بدن ممنون میشم . من خودم چون دکتر هستم و در رشته پزشکی درس میخونم در این زمینه سواد کافی ندارم پس نظر نمیدم التماس تفکر
Iran (Islamic Republic of)
مبارز تنها
۱۷:۰۸ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
بین فضلا اختلاف و دعوا پیش اومده! آقایون کارشناس و خلبانان اصلا خودتون رو ناراحت نکنید تازمانی که موشک با قیمت خییییلییی کم تر از جنگنده کار می کنه پس چرا این همه خرج؟درضمن موشک رو روی هدف قفل کن از این سر دنیا بزن بره اون سردنیا رو هدف. خودتون رو ناراحت نکنید قندتون میوفته؛ چه اونایی که آمریکا پرستن و چه اونایی که روس پرستن.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۳۲ ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
من زیاد به مجازی اعتماد ندارم چون چرت زیاد مینویسن کجا سوخو میتونه بر اف غلبه کنه برتری با نیروی هوایی امریکاست میدونید چند برابر روسها بودجه خرج میکنه روسها بیشتر در قدرت موشکی و انمی تا حدودی خوب هستن ولی بازا از امریکا قویتر نیستن مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۷ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدمت دوستان کارشناس هواپیما عارضیم بنده نیز با نظر دوستمون موافقم واقعیت قابل انکار نیست ,پاک کردن صورت مساله هم ورودی دوا نمی کنه بلکه پیچیده تر میشه پس مساله باید حل بشه نه پاک وگرنه باید کمک گرفت,دقیقا همگی تجربیات من الجمله تجربه ۸ سال جنگ ایران و عراق منتج به برتری اف ها در مقابل سوخو ها دارد ,اف ۲۲ و اف ۳۵ طبق نظر کارشناسان جنگی برترین ها هستند ,یکی رهگیر پنهانکار فوق العاده تک منظوره یعنی اف ۲۲ ,اون یکی چند منظوره رهگیر پنهانکار عمد پرواز و...یعنی آف ۳۵ ,که البته رهگیری ,پنهانکاری و نبرد هوایی اف ۲۲ تخصص منحصر بفرد آن است ,آف ۳۵ علاوه بر رهگیری عالی اما کمتر از ۲۲ بازهم درفاصله ۲۵۰ کیلومتری سوخو ۳۵ را رهگیری میکند یعنی همون اتفاقی که در جنگ می افتاد و باوجود اف ۱۴ های آمریکایی در خدمت ارتشمون هواپیماهای روسی عراق شانسی نداشتند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
خدمت دوستان کارشناس هواپیما عارضیم بنده نیز با نظر دوستمون موافقم واقعیت قابل انکار نیست ,پاک کردن صورت مساله هم ورودی دوا نمی کنه بلکه پیچیده تر میشه پس مساله باید حل بشه نه پاک وگرنه باید کمک گرفت,دقیقا همگی تجربیات من الجمله تجربه ۸ سال جنگ ایران و عراق منتج به برتری اف ها در مقابل سوخو ها دارد ,اف ۲۲ و اف ۳۵ طبق نظر کارشناسان جنگی برترین ها هستند ,یکی رهگیر پنهانکار فوق العاده تک منظوره یعنی اف ۲۲ ,اون یکی چند منظوره رهگیر پنهانکار عمد پرواز و...یعنی آف ۳۵ ,که البته رهگیری ,پنهانکاری و نبرد هوایی اف ۲۲ تخصص منحصر بفرد آن است ,آف ۳۵ علاوه بر رهگیری عالی اما کمتر از ۲۲ بازهم درفاصله ۲۵۰ کیلومتری سوخو ۳۵ را رهگیری میکند یعنی همون اتفاقی که در جنگ می افتاد و باوجود اف ۱۴ های آمریکایی در خدمت ارتشمون هواپیماهای روسی عراق شانسی نداشتند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۹ فروردين ۱۳۹۷
نفرین بر صدام حسین کافر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
اینها همه اش حرف است باید در عرصه نبرد هوایی واقعی این هواپیماها را محک زد بطور مثال: اف 14 های آمریکایی در اختیار ایران در جنگ 160 فروند هواپیماهای عراقی را که عمدتا روسی بودند سرنگون کردند ولی هواپیماهای روسی عراق شاید کمتر از 5 فروند اف 14 را به زیر کشیدند این چه معنایی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
معنای آن این است: درود بر خلبانان رشید ایران اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۲۲ تير ۱۳۹۹
معنیش اینه یک اینکه آموزش خلبان مهمه دو اینکه نوع جت مهمه.
United States of America
ناشناس
۲۲:۳۶ ۲۰ اسفند ۱۳۹۶
ما باید در ساخت هواپیما و موشک خودکفا شویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
امریکا مرموز تر از این حرفهاست
Iran (Islamic Republic of)
کامران
۲۳:۰۱ ۱۰ آبان ۱۳۹۸
آمریکا فقط در فیلم های هالیودی برترین بوده و است.
وگرنه در کدام جنگ پیروز شده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
سوخوی روسیه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۳۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
در چندین مورد امریکا بوسیله همین اف ۳۵پروازهای شناسایی روی دریای سیاه و ناوگان دریایی روسیه و مناطق مرزی روسیه انجام داده بدون اینکه حتی قویترین و جدیدترین رادارهای اونها هم نتونسته متوجه بشه و باید بعد از این بیشتر مواظب باشند و گشتهای هوایی خود را بیشتر کنند و حتی در ازمایش رادار گریز بودن این جنگنده خود رادارهای امریکایی نیز متوجه ان نشده اند و مجبور شده اند برای شناسایی موقعیت هواپیما سیستم اشکار ساز ان را فعال کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۲۲ تير ۱۳۹۹
کی اینو گفته؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
سلام
فقط ارتش ایران
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۰۹:۳۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
باید با همین بزنه امریکا رو له کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۰۹ دی ۱۳۹۶
امریکا باید نابود بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۰۳ دی ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا ...ما از امریکا نفرت داریم . همه نفرت دارند از امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۰۳ دی ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا ...ما از امریکا نفرت داریم . همه نفرت دارند از امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۰۳ دی ۱۳۹۶
سلام
فقط ارتش ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۶ مهر ۱۳۹۷
درود بر ارتش
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۶:۱۸ ۰۳ دی ۱۳۹۶
جنگ ویتنام و جنگ داخلی 6 ساله سوریه و بحران اوکراین دیدیم که شکر خدا روسیه موفق شد و ناتو و امریکا از حمله به سوریه و اوکراین منصرف شد ( عقب نشست ) و تعداد جنگنده های سرنگون شده در 6 سال جنگ سوریه 10 الی 15 به تعداد انگشتان دست بود در خالی که امریکا در ویتنام حدود 1000 جنگده خود را ازدست داد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۶:۱۸ ۰۳ دی ۱۳۹۶
جنگ ویتنام و جنگ داخلی 6 ساله سوریه و بحران اوکراین دیدیم که شکر خدا روسیه موفق شد و ناتو و امریکا از حمله به سوریه و اوکراین منصرف شد ( عقب نشست ) و تعداد جنگنده های سرنگون شده در 6 سال جنگ سوریه 10 الی 15 به تعداد انگشتان دست بود در خالی که امریکا در ویتنام حدود 1000 جنگده خود را ازدست داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۲۷ آذر ۱۳۹۶
سلام
فقط ارتش ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۱ آذر ۱۳۹۶
سوخوی روسی از شکارچی آسمان ها, یعنی اف 22 رپتور بهتره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
با عرض سلام
شنیدم اف35 میتونه عمودی از زمین بلند شه در حالی که سوخو 35 اینطور نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۲۲ تير ۱۳۹۹
رواز عمودی هیچوقت باعث برتری در نبرد هوایی نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا ...ما از امریکا نفرت داریم . همه نفرت دارند از امریکا
Iran (Islamic Republic of)
یعقوب
۰۶:۱۶ ۲۲ مهر ۱۳۹۶
وقتی بوجه روسی با امریکا بخوای مقایسه کنی امریکا ۱۰برابر بیشتر حزینه میکنه ولی بازهم امریکا نمیطونه بهشون چیزی بگه امتیاز امریکا در پایگاه خودش است وگر نه موشک روسی چند برابر امریکا قدرت دارند
حتی متحدان امریکا از روسیه موشک S400 خرید میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۳ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
فقط رپتور
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۰۷:۵۲ ۱۴ مهر ۱۳۹۶
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۰۷:۵۲ ۱۴ مهر ۱۳۹۶
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۰۷:۵۲ ۱۴ مهر ۱۳۹۶
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۰۷:۵۲ ۱۴ مهر ۱۳۹۶
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۶
F22 هم از سوخو35 و هم از f35 از هر لحاظ سرتر هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۶
شنیدم اف35 میتونه عمودی از زمین بلند شه در حالی که سوخو 35 اینطور نیست
Germany
ناشناس
۱۶:۵۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
نگاه کنید امریکا ازلحاظ هوایی تجربه بسیار بهتری دارند تازه روسیه درصنعت رادار گریز یک تازه وار است نسبت به امریکا تازه هواپیماهای امریکایی به همین راحتیا زده نمیشه مخصوصا F22تازه تو مرز هم زده نشده وهیچ مشکلی نداره روسیه روهم نباید دسته کم گرفت ولی جت های امریکایی بهترن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۲۲ تير ۱۳۹۹
نسل چهار الان روسیه برتره از پکفا هم خبری نیست.و خلبان های روسی نسبت به خلبان های آمریکا اختیار زیادی ندارن و به افسر رادار زمینه متکی هستند بیشتر.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۴۱ ۲۴ شهريور ۱۳۹۶
ببینید هواپیماهای روسی همیشه از همه نظر بهتر از هواپیماهای امریکایی بودن چه از نظر سرعت چه مانورپذیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۲۲ تير ۱۳۹۹
از نظر الکترونیک چی؟وقتی آمریکا اف۱۴ داشت اونا اوج هنرشون میگ۲۵و۲۹بود
Germany
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
امریکا باید نابود بشه
Iran (Islamic Republic of)
su_t50
۲۰:۳۹ ۰۹ شهريور ۱۳۹۶
از هر نظر سوخو35 برتری داره ب اف 35...اصن قابل مقایسه نیستن ک....قدرت مانور پذیری سوخو ها رو هیچکدوم از جنگنده های امریکایی ندارن....این خودش یه برگ برندس تو جنک های هوایی..انقدر امریکا رو الکی گنده نکنید...اینا بیشتر رو تبلیغات کار میکنن...همین اف 22الان مشکل تامین اکسیژن دارن...تو مرز سوریه هم یکیشو زده پدافند هوایی....
Seychelles
گلدیاتور
۱۲:۰۴ ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
بهترین جنگنده هاروامریکامیسازه شک نکنید بهترین ومجهزترین ارتش دنیا امریکا داره
Iran (Islamic Republic of)
مبارز تنها
۱۷:۰۲ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
اشتباه نکن بهترین جنگنده رو فقط ایران می سازه ؛ شک داری برو صاعقه ؛ آذرخش رو ببین که فوقولاده عالین؛ درسته شبیه پشه هستن ولی پشه اش از نوع مالاریاست فوق خطرناکه!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۱۸ تير ۱۳۹۶
همش چرنده تو جنگندها دوارن هیتلر سرعت و مانور پذیری اهمیت داشت الان برتری جنگ الکترونیک ورادار گریزی مهمتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۱۸ تير ۱۳۹۶
همش چرنده تو جنگندها دوارن هیتلر سرعت و مانور پذیری اهمیت داشت الان برتری جنگ الکترونیک ورادار گریزی مهمتره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۳۶ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
انقدر که میلیارد میلیارد پول اختلاس میکننداگه داده بودند الان ما هم بهترین جنگنده روسیه را خریده بودیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
با سلام خدمت مدیریت سایت
عجب جنگنده خوبیه الکی که روسیه ابرقدرت فعلی جهان نیستش شما مجسم کنید پاکفا هم بیاد وای چه شود
اصن روسیه تو صنعت هم ابرقدرتی هستش
تو دمکراسی و مردم سالاری هم شده صاحب سبک
فکر کنم سوای از قدرت نظامی از نظر قدرت اقتصادی هم در اینده از امریکا المان وسایرمستکبران غربی پیشی میگیره
واین نوید خوبی برای کشورهای ستمدیده دنیاست
خصوصاجناب اقای پوتین که خداوند طول عمر همراه با عزت بهشون بده که فعلا یکی از پرچمداران مبارزه با استکبار هستش
و الحمدالله که با هوشمندی و تعامل سازنده مسولین ما از فواید دوستی و حسن همجواری و همچنین حمایتهای بین المللی این کشور دوست بهره مند شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
ولش کن سوخو موخو را فقط موشک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
فقطf35وf22رپتور می تونه پنجاه متر زیر زمین را شناسایی کنه از اون گذشته چهل تا هدف را به طور همزمان کشف و نابود کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
سوخو ۳۵ از پایه و اساس برای درگیری هوایی برنامه ریزی شده و قدرت حمل سلاح وسرعت مانوور بالاتری داره که اساس جنگ هوایی همینه, در ضمن سوخو از قدرت راداری بالاتری برخورداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۴ دی ۱۳۹۴
بعید بدونیدکه حریف سوخوبشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۲۸ آذر ۱۳۹۴
من اطلاعات زیادی در خصوص جنگنده ها ندارم اما میدانم جسارت و شهامت و شجاعت خلبان و یا خدمه هر وسیله جنگی عامل تعیین کننده در جنگ است.نمونه اش جنگ 33 روزه حزب الله که تانک های تا دندان مسلح مرکاوا را به سخره گرفتند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۲۲ تير ۱۳۹۹
۷۰درصد مهارت ۳۰ درصد جنگ افزار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۴
نه بابا من شنیدم میتونه عمدی تو زمین هم بره و از زیر آدمها دربیاد مواظب باش سوراخ نشی. زیاد تحت تاثیر فیلمهای هالیوودی قرار گرفتی فکر میکنی قدرت ارتش آمریکا اونیکه تو فیلمها نشون میدن. اونها همش تبلیغه واقعیت تو نبرد ویتنام و..... مشخص میشه والا تو فیلمهای هالیوودی رامبو یکنفره کل ارتش ویتنام رو نابود میکنه پس چرا اونهمه تلفات دادند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۲۰ آبان ۱۳۹۴
شنیدم اف35 میتونه عمودی از زمین بلند شه در حالی که سوخو 35 اینطور نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام دوستان .من میتونم ماشین پژوپارس را تبدیل به جت جنگی کنم که نمونه اش تو دنیا نداشته باشه ..فقط هزینه اش ندارم لطفا کمکم کنید تا
United States of America
امید
۱۳:۲۹ ۲۶ شهريور ۱۳۹۴
تی 50 بهتر از اف35 واف 22 هستش؟واقعا خنده داره این حرف.اولا تی 50 کپی شده از اف 22 هستش ثانبا هنوز به اون صورت عملیاتی نشده ثالثا خروجی تی 50 مثل نمونه های نمیتونه حرارت رو کم کنه که باعث آسیب پذیری در مقابل موشکای حرارتی میشه و.........
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۲۵ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
جنگنده اف22 بهتر از سوخو 35 است اما جنگنده جدید روس ها یعنی سوخو تی 50 بهتر از اف 22 و35 هست اگه این جنگنده تولید انبوه بشه روس ها نبرد هوایی رو راحت می تونند ببرند
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۰:۵۲ ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
دقیقا با نظر ناشناس 18:26 موافقم من هم اون مقاله رو خوندم این مقایسه یه مقایسه غیر علمی و فقط بر پایه حدس و گمانه اگر یه جنگنده نسل چهار میتونست به این راحتی یه جنگنده نسل پنج رو از پیش رو برداره اصلا چرا نسل پنج ها زاده شدند چرا خود روسیه روی نسل چهارهای ارزون سرمایه گذاری نکرد و خودش رفت سراغ نسل پنج های گرون قیمت؟؟!!
Germany
ناشناس
۱۸:۲۶ ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
ببخشید شما اگر مقاله آقای تارخ در ماه نامه جنگ افزاره رو می خوندید می فهمیدین که سوخو 35 هیچ شانسی در مقابل اف35 نداره مثلا در مورد گرمای زیاد تولیدی که گفتین خروجیهای اف35 با سرامیک مخصوصی برای کاهش اثر گرمایی پوشیده شده وهمچنین سکان وی شکلش به شکلی هست که کمترین دید رو به خروجی موتور میده وسطح مقعطش بصورت کلی 2000 بار کمتراز سوخو 35 می باشدوق4اعا چطوری به این نتیجه رسیدین که برتری با سوخو می باشد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۲۲ تير ۱۳۹۹
اف۳۵ در مانور و سرعت کمتره که چیز مهمی نیست تو این زمونه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۰۰ ۱۰ آذر ۱۳۹۳
مرگ بر آمریکا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۳
مرگ بر امریکا ...ما از امریکا نفرت داریم . همه نفرت دارند از امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۰ تير ۱۳۹۳
سلام
فقط ارتش ایران
Lithuania
mostafa
۱۶:۵۰ ۱۳ اسفند ۱۳۹۲
سلام
در مورد قاهر 35 هم گزارش تهیه کنید!!
Iran (Islamic Republic of)
javad
۱۳:۲۸ ۱۳ شهريور ۱۳۹۲
سلام در حال حاضر هر دو این جنگده بصورت قابل استفاده عملیاتی نشده اند اما آمریکا حدود 10 سال است که f22 را بصورت عملیاتی در پایگاه های خود دارد و در برتری f22نسبت به نمونه های روسی شکی نیست .
-
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۳ شهريور ۱۳۹۲
دوست عزیز بهتره که نه از غرب تعریف کنیم و نه پوز شرق رو بدیم.( نه شرقی نه غربی ، جمهوری اسلامی ).
آخرین اخبار