«فریدون جعفریتبریزی» در گفتوگو با گروه استانها باشگاه خبرنگاران منطقهی آذربایجانشرقی، با اعلام این مطلب، افزود: زیاد بودن درصد استهلاک قطعات خطوط تولید در این صنعت و وابستگی تکنولوژی ماشینآلات اغلب کارخانجات تولیدکنندهی لوله و پروفیل به کشورهای سازنده و همکاری ضعیف اتاق مبادلات ارزی با تولیدکنندگان، تامین قطعات یدکی و ماشینآلات مورد نیاز را به شدت زمانبر کرده و هزینههای زیادی را به این واحدها تحمیل میکند.
وی ادامه داد: ضعف مدیریت و نیز نبود تشکّلهای کارفرمایی قوی برای حمایت از تولیدکنندگان بهعنوان اصلیترین مشکل نه تنها در این صنعت بلکه در صنایع دیگر است.
رییس هیئت مدیرهی انجمن سازندگان ماشین، قطعه و مجموعههای صنعتی و خودروی تبریز با اشاره به راهکارهای عملی برای برطرف کردن این قبیل مشکلات در این صنعت افزود: میتوان با افزایش ظرفیت کارخانجات تولید ورق فولادی و با سرمایهگذاری بخش خصوصی و دولتی و با حمایت سیستم بانکی، کاهش تعرفهی واردات و تخصیص ارز به قیمت منطقی برای واردات مواد اولیه با تسهیل در مقررات گمرکی و تقویت تشکّلهای صنفی درجهت ارتقاء توانمندیهای اعضا در حوزههای مختلف به موفقیتهایی در زمینهی برطرف کردن مشکلات فرآروی این صنف دست یافت.
جعفری با بیان اینکه با اغلب دانشگاههای منطقه اعلام آمادگی شرکت برای بازدید هیئت علمی و دانشجویان از کارخانه ارتباط برقرار کردیم، افزود: برگزاری دوره های کارورزی و کارآموزی و نیز برگزاری سمینار و کنفرانس مشترک، عقد تفاهمنامه همکاری آموزشی و پژوهشی با دانشگاههای شهید مدنی و صنعتی سهند، حمایت از تالیف کتاب در رابطه با ارتباط صنعت و دانشگاه، اخذ مجوز آموزشگاه فنی و حرفهای در زمینهی تولیدات شرکت از سازمان آموزشهای فنی و حرفهای استان و استقرار دفتر ارتباط با دانشگاه در محل کارخانه(برای نخستین بار در سطح استان) از اقدامات شرکت برای ایجاد ارتباط با مراکز علمی در جهت ارتقای محصولات است.
وی یادآور شد: بیشک مسیر توسعهی سیاسی و اقتصادی همچنین برطرف کردن معضلات اجتماعی از میان صنعت بوده و خصوصاً با حمایت از حضور بخش خصوصی در عرصههای اقتصادی میسر میشود.
رییس هیئت مدیرهی انجمن سازندگان ماشین، قطعه و مجموعههای صنعتی و خودروی تبریز گفت: دولت جدید با ارائهی برنامههای راهبردی همچنین اظهارنظرهای خود نسبت به اوضاع اقتصادی، نشان داد که درک صحیحی از مشکلات و چالشها داشته و برای برطرف کردن آن نیز برنامهی عملی دارد.
جعفری افزود: در این میان آنچه باید مدنظر همهی اقشار جامعه و خصوصاً فعالان حوزۀ کسب و کار باشد همکاری و تعامل دو جانبه میان دولت و آنان است.
وی یادآور شد: هیچ دولتی بدون کمک و همراهی مردم نمیتواند به اهداف خود برسد و همه باید با عمل بهموقع به وظایف خود و احساس مسوولیت در قبال جامعه و اولویتدار کردن نفع عمومی بر نفع خصوصی گامهای اساسی در جهت برطرف کردن مشکلات نفسگیر جامعه بردارند.
رییس هیئت مدیرهی انجمن سازندگان ماشین، قطعه و مجموعههای صنعتی و خودروی تبریز اظهار امیدواری کرد با عمل به شعار شایستهسالاری و نگاه تدبیرانه به امور، شاهد شکوفائی صنعت، تولید و برطرف کردن تحریمهای تحمیلی بر کشور باشیم.
جعفری گفت: شرکت فولاد مهر سهند در سال87 از محل طرح بنگاههای زودبازده ایجاد شد، کارخانهی تولید لوله و پروفیل این شرکت به مساحت 5.3 هکتار با سالنهای متعدد برای تولید سالیانه 160 هزار تن انواع مقاطع فولادی در شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز واقع شده است.
وی ادامه داد: اگر چه وجود بازار بالقوه مصرف در سطح منطقه از علل اصلی سرمایهگذاری از طرف سهامداران شرکت بوده است، اما ایجاد ارزش افزوده و مشارکت در اشتغالزائی نیز از علل دیگر آنان است.
رییس هیئت مدیرهی انجمن سازندگان ماشین، قطعه و مجموعههای صنعتی و خودروی تبریز یادآور شد: این شرکت در حوزهی اشتغال علاوه بر پیشبینی اولیه طرح بهصورت مستقیم برای 300 نفر و برای بیش از 1000 نفر بهصورت غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است.
جعفری با اشاره به انواع محصولات تولیدی شرکت، گفت: پروفیلهای قوطی مربع صنعتی و ساختمانی، پروفیلهای قوطی مستطیل صنعتی و ساختمانی، پروفیلهای درب و پنجره، لولههای صنعتی و ساختمانی، پروفیل زد(Z) و ورق شیت از محصولات تولیدی این شرکت است.
وی عدم توانایی تامین ورق مورد نیاز این صنعت از طریق کارخانجات داخلی و وابستگی بیش از 80 درصدی به واردات و یا بازار سیاه داخلی را از مهمترین مشکلات فرآروی تولیدکنندگان محصولات فولادی(خصوصاً نورد سرد) دانست.
رییس هیئت مدیرهی انجمن سازندگان ماشین، قطعه و مجموعههای صنعتی و خودروی تبریز یادآور شد: تحریمهای خارجی و نیز افزایش نرخ ارز از دیگر مشکلات این صنعت است که تامین مواد اولیه از منابع خارجی را به شدت غیراقتصادی کرده است. /ش