مخالفت مجلس عوام انگلیس بعد از بحث و جدل های فراوان با مشارکت دولت انگلیس در دخالت نظامی این کشور در جنگ ضد سوریه تاثیر بزرگی بر سناریوی دخالت در سوريه خواهد داشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از القدس، نتیجه رای گیری مجلس عوام انگليس نشان داد که انگلیسي ها چه تجربه تلخی از جنگ علیه عراق داشته اند. بنابراین چنین اجماعی در مجلس انگلیس بیانگر نوعی پشیمانی از دخالت این کشور در جنگ علیه عراق و همکاری با آمریکا است.

علاوه بر این، عوامل داخلی انگلیس مثل اوضاع اقتصادی نیز باعث شد نمایندگان چنین تصمیمی اتخاذ کنند.بعد از کاهش بودجه وزارت دفاع ، انگلیسی ها خود را در مقابل شرکت در جنگی دیدند که هزینه های زیادی برایش در پی دارد و اگر در جنگ عراق و لیبی کشورهای خلیج فارس حامی لندن بودند اما این بار خود انگلیس باید هزینه های ناشی از دخالت در جنگ دمشق  را تقبل می کرد.

از دیگر عوامل داخلی می توان به فرصت طلبی حزب کارگر برای اعاده محبوبیت خود اشاره کرد که تلاش می کند ناکارامدی های تونی بلر نخست وزیر سابق را در جنگ علیه عراق بپوشاند. شکست انگلیس در مشارکت علیه جنگ سوریه تاثیر عمده ای در نقش محوری آن در عرصه بین المللی خواهد داشت، به ویژه اینکه دیپلمات های انگلیس و خود نخست وزیر تلاش بسیاری کرده بودند تا اوباما را راضی به دخالت نظامی در سوریه کند.

این عقب نشینی بر دیگر کشورهای اروپایی نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت و شاخص ها نشان می دهد که تنها آمریکا و فرانسه و ترکیه و تعداد محدودی از کشورهای خلیج فارس در این جنگ شرکت می کنند. پاریس که سعی می کند از تنش میان واشنگتن و لندن، به نفع خود استفاده کند ، با پای لنگ، به تنهایی آمریکا را همراهی می کند زیرا رئیس جمهور فرانسه مجبور به کسب موافقت پارلمان نیست و خود می تواند تصمیم بگیرد که در این جنگ شرکت کند یا نه.

اما باید گفت که این هم به آسانی ممکن نیست و رسانه های فرانسه حملات شدیدی را آغاز کردند و می گویند: فرانسه برعکس دخالت در لیبی این بار بازی در دستش نیست و آمریکا است که تصمیم گیری ها و سناریوها و محل های مورد مداخله را مشخص می کند. به نظر نمی رسد که عدم مشارکت انگليس در دخالت نظامی باعث عدم شکل گیری چنین دخالتی یا مایه نجات بشار اسد شود اما ماموریت اوباما را دشوار می کند و ائتلاف بین المللی قوی را خدشه دار می سازد و آمریکا بیشتر در لاک خود فرو می برد و جدال های داخلی این کشور را افزایش می دهد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار