با توجه به اینکه 60 درصد تولید علم پزشکی مربوط به مراکز تحقیقاتی است به منظور افزایش تولید علم 400 مرکز تحقیقاتی غیر دولتی به کمک تولید علم پزشکی آمدند.

دکتر مصطفی قانعی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: بیش از 60 درصد تولید علم پزشکی مربوط به مراکز تحقیقاتی است که کارهای بزرگی با موضوعات خاص انجام می دهند.

وی با بیان اینکه با توجه به نقش علمی سلامت 900 مرکز تحقیقاتی باید داشته باشیم گفت: برای افزایش تولیدات علم پزشکی تصمیم به تاسیس 400 مرکز تحقیقاتی بین دولتی گرفتیم تا بخش خصوصی وارد این تحقیقات شود و سهم خوبی را در تولید علم کشور داشته باشد در همین راستا آئین نامه تاسیس این مراکز را همانند مراکز تحقیقاتی دولتی تدوین کردیم در واقع آئین نامه تاسیس مراکز تحقیقاتی دولتی به این شکل تعریف شده که افراد موسس این مراکز دارای سه مقاله علمی و پژوهشی در مجلات معتبر داخلی یا خارجی باشند و از 5 عضو آن دو نفر حتما باید هیئت علمی دانشگاه باشند.

قانعی با تاکید بر اینکه هم شکل بودن آئین نامه های مراکز تحقیقاتی دولتی و غیر دولتی باعث شده که تاسیس این مراکز کاهش یابد عنوان کرد: به همین دلیل آئین نامه این مراکز را تسهیل کردیم یعنی به طوریکه داشتن تخصص برای کسب مجوز اصولی کفایت می کند ولی وقتی بخواهد موافقت اصولی را به قطعی تبدیل کند باید قطعا تولید علم به نام آن مرکز در مجلات معتبر داشته باشد.

وی ادامه داد: از اهداف دیگر تاسیس مراکز تحقیقاتی غیر دولتی گسترش تحقیقات علوم پایه است و برای این منظور بسیاری از آزمایشگاه های پیشرفته و مراکز تحقیقاتی شرکت های دارویی می توانند وارد این حوزه شوند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار کرد: باید توجه داشت که مراکز علمی به تعداد مقالات علمی منتشر شده شناخته می شوند و بسیاری از شرکت های خصوصی ما با اینکه فعالیت های خوبی دارند و محصولات خوبی هم تولید می کنند ولی در دنیا شناخته شده نیستند چراکه از لحاظ مدارک علمی قابل رویت نیستند در واقع اماکن معرفی آنها در سطح بین الملل فراهم نشده است که ما با حمایت از آنها می توانیم این شرکت ها را در سطح بین الملل در دنیا معرفی کنیم./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.