دبير شانزدهمين كنگره شيمي ايران از برگزاري اين كنگره به ميزباني استان يزد و شركت بيش از هزار و 300 دانشجو، استاد و شيميدان كشور در اين كنگره خبر داد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد 

 

محمدعلي امراللهي در گفتگویی اختصاصی اظهار داشت: اين كنگره قرار است از 16 تا 18 شهريورماه جاري در دانشگاه يزد برگزار شود.

وي با بيان اينكه در مجموع دو هزار و 53 مقاله به دبيرخانه اين كنگره ارسال شد، افزود: از مجموع مقالات، ارائه هزار و 480 مقاله نهايي شد كه از اين تعداد 470 مقاله به صورت سخنراني و بقيه به شكل پوستر ارائه مي شود.

امراللهي بيان كرد: افتتاحيه اين كنگره ملي صبح شنبه، 16 شهريورماه در سالن غدير دانشگاه يزد خواهد بود و 16 سخنران مدعو و كليدي در اين كنگره سخنراني خواهند كرد.

امراللهي با اشاره به محورهاي كنگره خاطرنشان كرد: اين كنگره در گرايش‌هاي شيمي تجزيه، نانو شيمي، شيمي معدني، شيمي عالي، آموزش شيمي و شيمي تجربي اقدام به پذيرش مقاله كرده كه شيمي تجزيه و شيمي آلي بيشترين استقبال را داشته ‌اند.

وي همچنين با اشاره به برنامه هاي جنبي اين كنگره اظهار داشت: برگزاري كارگاه چهار ساعته اخلاق علمي، كارگاه چهار ساعته نقد علمي، تقدير از هشت شيميدان برجسته، تقدير از تعدادي از معلمان شيمي يزد، يزدگردي و ... از جمله برنامه هاي جنبي اين كنگره است.

رئيس پارك علم و فناوري يزد با اشاره به شركت دانشجويان و اساتيد يزدي در اين كنگره ملي اظهار داشت: حداقل 90 دانشجوي كارشناسي ارشد شيمي در اين كنگره شركت كرده اند.

وي همچنين با اشاره به پيشينه برگزاري اين كنگره يادآور شد: اولين دوره اين كنگره در سال 1365 با شركت 400 نفر و ارائه 50 مقاله كليد خورد و در سال 90 نيز آخرين و پانزدهمين آن در همدان برگزار شد و شانزدهمين كنگره نيز به ميزباني يزد برگزار مي شود.

امراللهي با بيان اينكه انجمن شيمي ايران، براي برگزاري دوره هاي بعد نيز برنامه ريزي كرده است، افزود: دوره هاي بعدي اين كنگره قرار است در دانشگاه رفسنجان و دانشگاه سمنان برگزار شود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به وضعيت علمي ايران در دنيا اظهار داشت: ايران هم اكنون رتبه 16 از لحاظ علمي را در دنيا دارد و اميدواريم بر اساس چشم اندازهاي ترسيم شده، تا سال 98 به توسعه علمي دست پيدا كنيم.

امراللهي با اشاره به روند رشد علم در دهه اول، دوم و سوم انقلاب اظهار داشت: در دهه چهارم انقلاب، رشد علم و توسعه آموزش عالي متوقف نشده است اما آنچه بيشتر مورد توجه قرار گرفته، تجاري سازي علم است كه اين موضوع مورد تاكيد مقام معظم رهبري نيز هست.

وي تصريح كرد: در كشور ما اكنون علم بسياري از كارها وجود دارد اما آنچه هنوز عملي نشده است، تبديل علم به ثروت و اجرايي شدن علم است.

امراللهي با اشاره به جايگاه يزد در اين زمينه اظهار داشت: يزد در سال 57 تنها 700 دانشجو در كل استان داشت اما اكنون حدود 90هزار دانشجو در سراسر استان يزد مشغول تحصيل هستند و در حال حاضر بيش از دو هزار دانشجوي تحصيلات تكميلي در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري مشغول تحصيل هستند.

وي تصريح كرد: توسعه آموزش عالي در استان يزد انجام شده و اكنون 560 مقاله در ISI به چاپ رسيده است.

امراللهي اظهار اميدواري كرد: برگزاري كنگره هايي نظير كنگره شيمي ايران بتواند در توليد و رشد علم به ويژه در علوم پايه تاثيرگذار باشد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.