امنيت بر اساس تئوري هاي جامعه شناسان و روانشناسان معروف در هرم نيازها جزء اولين نيازهاي اساسي است، يعني بعد از نيازهاي فيزيولوژيکي نياز به امنيت است که در صدر قرار دارد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران قم، امنيت اصل همه چيز است وقتي امنيت در جامعه نباشد ،رفاه، توسعه ،پيشرفت و پويش نخواهد بود، از سويي ديگر تامين و احساس امنيت مهم ترين عامل به وجود آورنده سرمايه اجتماعي در جامعه است، اگر حس امنيت نباشد سرمايه هاي انساني ،‌اقتصادي و تکنولوژيکي نمي توانند کار کنند.
امروزه جامعه شناسان به جاي سه سطح سرمايه طبيعي ، سرمايه تکنولوژيکي، توليدي و سرمايه انساني ، سرمايه اجتماعي را مطرح مي کنند، زيرا اهميت بالايي دارد .
از طرفي براي بوجود آوردن انضباط اجتماعي و امنيت در جامعه شرايط متعددي لازم است. زمينه هاي فکري و ذهني بايد شکل بگيرد، با زور شايد بتوان در کوتاه مدت امنيت را برقرار کرد اما در بلند مدت اين نيرو به ضد خودش تبديل مي شود و نتيجه عکس در جامعه مي گذارد.
براي ايجاد انضباط اجتماعي بايد در جامعه فرهنگسازي صورت گيرد، چرا که لازم است افراد بصورت آزادانه تصميم بگيرند و انتخاب کنند، ضروري است فرهنگ سازي و تعليم و تربيت صورت گيرد اما با اجبار و استفاده از قوه قهريه و زور نمي توان نتيجه اي گرفت، چرا که در اين صورت اعتماد مردم که اساس پيشرفت در جامعه است از بين مي رود،جامعه اي که در آن مردم به يکديگر و به قول و سخن هم اعتماد ندارند نمي توانند پيشرفت کنند،زيرا امنيت يکي از مقوله هاي مهم سرمايه اجتماعي است.
سرمايه اجتماعي نيز مجموعه معيني از ارزشها و هنجارهاي غيررسمي است که اعضاي گروهي که همکاري در ميانشان مجاز است در آن سهيم هستند و يا مي توان گفت: سرمايه اجتماعي پديده اي حاصل از تاثير نهادهاي اجتماعي ، روابط انساني و هنجارها بر روي کميت و کيفيت تعاملات اجتماعي است.
سرمايه اجتماعي يکي از فاکتورهايي است که نقش بسيار مهمي در امنيت اجتماعي يک جامعه دارد و امروزه اين سرمايه نقشي بسيار مهم تر از سرمايه فيزيکي و انساني در جوامع ايجاد مي کند و در غياب سرمايه اجتماعي ساير سرمايه ها اثربخشي خود را از دست مي دهند.لذا بدون سرمايه اجتماعي پيمودن راه هاي توسعه و تکامل فرهنگي ، اقتصادي و امنيتي هموار و دشوار مي شود.
بدون شک فرسايش سرمايه اجتماعي يکي از دغدغه هاي اصلي در توليد امنيت اجتماعي خواهد بود، هر قدر در جامعه اي ارزشها، هنجارهاي اجتماعي و تعهدات متقابل ميان افراد استحکام يابد، انحرافات اجتماعي مثل طلاق، اعتياد،جرم و ...
کاهش خواهد يافت. در غير اين صورت و با فروپاشي سرمايه اجتماعي جامعه دچار ضعف ،‌ بي نظمي و در نهايت آنومي در سطح گسترده خواهد شد و امنيت اجتماعي آن به خطر خواهد افتاد.
سرمايه اجتماعي داراي سه رکن اساسي و بسيار مهم يعني اعتماد اجتماعي، مشارکت اجتماعي، ارزشهاي مشترک که تامين کننده امنيت اجتماعي اند، مي باشد. بنابراين فقدان يا کاهش سرمايه اجتماعي منجر به بروز معضلات،‌بحران ها و تعارضات متعدد اجتماعي مي شود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.