اراک/

جوانان ايران اسلامي از پرفسور حسابي الگو گيري كنند

نماينده مردم تفرش، فراهان و آشتيان در مجلس شوراي اسلامي گفت: جوانان ايران اسلامي از پرفسور حسابي الگو گيري كنند.

صلاحي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک افزود: آن مرحوم از موثرترين خدمتگزاران علم و فرهنگ ايران و از پيشگامان رواج دانش جديد و ايجاد نهادهاي علمي نوين در كشور به شمار مي رود كه خالصانه كمر به آباداني ايران بست.
وي گفت : پروفسور حسابي با فعاليت ها و تلاش هاي خستگي ناپذير چند نسل استاد و دانشجو تربيت كرد كه بسياري از آنان هم اينك از اساتيد نامور دانشگاه هاي ايران و پيشرفته ترين مراكز علمي جهان هستند.
صلاحي افزود : مرحوم پرفسور حسابي به دليل اعتقاد عميق به حفظ هويت ملي، بيش از 70 سال مطالعات گسترده اي در زمينه ريشه يابي و برابرسازي كلمات انجام داد تا كتاب هاي علمي روز ايران، به زبان فارسي ناب نگاشته شوند.
وی گفت : پرفسور حسابي با وجود اينكه بيشتر عمر خود را در خارج از كشور گذرانده بود اما قلبش براي وطنش مي تپيد و بعد از به پايان رساندن تحصيلات، به ايران بازگشت تا آموخته هاي خود را دركشورش به كار بندد.
وي گفت : تاسيس دارالمعلمين عالي در تهران و تدريس در آن، تاسيس دانش سراي عالي و تدريس فيزيك و مكانيك، ايجاد نخستين آزمايشگاه علوم پايه در كشور، آغاز واژه گزيني فارسي و برابرسازي علمي، ايجاد انجمن زبان فارسي و بنيان گذاري فرهنگستان زبان، رياست انجمن فيزيك ايران، طرح تاسيس دانشگاه تهران و تدوين اساس نامه آن، تاسيس دانشكده فني، تاييس دانشكده علوم، تاسيس اولين رصدخانه نوين در ايران، راه اندازي نخستين مركز زلزله شناسي كشور و پايه گذاري مدارس عشايري در ايران از مهمترين اقدامات پرفسور حسابي است./س
برچسب ها: جوانان ، پرفسور ، تفرش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.