کم خونی نوعی اختلال شایع خونی که به کاهش بیش از حد طبیعی گلبول های قرمز خون اطلاق می شود


 

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد ، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت : کم خونی سرعت عملکرد بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و بسیاری از افراد مبتلا به کم خونی از افت عملکرد و کارآیی بدن به شدت رنج می برند که در صورت اقدام نکردن به درمان و تشدید این اختلال، زندگی روزمره آن ها مختل می شود.

جودت افزود: کم خونی دوران کودکی به رشد و تکامل مغزی کودکان صدمات غیر قابل جبرانی وارد می کند و اثرات آن به اشکال مختلف نه تنها از دوران کودکی به شکل تاخیر در تکامل و هماهنگ شدن حرکات دیده می شود ، بلکه با آثار سوء در کیفیت زندگی در دوره های بعدی باقی می ماند.

وی اظهارداشت: در زمان بلوغ به دلیل افزایش سرعت رشد نیاز به آهن افزایش می یابد و در مورد دختران این موضوع با اهمیت بیشتری نمود پیدا می کند و آن ها باید به شکل منظم و دوره ای از مکمل آهن در این دوران استفاده کنند.

جودت افزود :استفاده از منابع غذایی حاوی آهن و گنجاندن آن در برنامه غذایی در پیشگیری از بروز کم خونی بسیار موثر است.

وی گفت : گنجاندن مواد غذایی نظیر هویچ، سیب زمینی، چغندر، کدو تنبل، گوجه فرنگی، کلم پیچ و شلغم در رژیم غذایی به دلیل وجود اسید مالیک و اسید تارتاریک موجود در آن ها، برای افزایش جذب آهن ضروری است.

وی با بیان این که کم خونی باعث تشدید بسیاری از بیماری ها می شود، افزود: مصرف سبزیجات دارای برگ سبز تیره نظیر اسفناج و جعفری و جگر، تخم مرغ، پسته، حبوبات و غلات و به طور کلی مواد غذایی حاوی آهن و اسید فولیک در پیشگیری و درمان کم خونی تا حد زیادی موثر است.

وی خاطر نشان کرد : با آغاز کوچک ترین علایم مشکوک به کم خونی هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش وپیروی از دستورات پزشک از بروز بیماری های ناشی از این اختلال در امان بمانید./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.