الموت منطقه‌ای بکر و زیبا در شمال‌شرقی استان قزوین است که از جاذبه‌‌های گردشگری بسیار زیبا برخوردار است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، اگر مبدأ حرکت پایتخت باشد، فاصله تهران تا قزوین 135 کیلومتر است. از ورودی قزوین به سمت شمال منطقه الموت شروع می‌شود. جاده گردنه‌ای دارد که بسیار زیبا و در بسیاری از روز‌‌ها هنگام صبح مه‌آلود است. در مسیری که به سمت الموت حرکت می‌کنید چند استراحتگاه وجود دارد که می‌توانید جهت استراحت یا خوردن صبحانه یا ناهار در آنجا توقف کنید.

توصیه بسیار مهم این که حتماً در هنگام حرکت در سراشیبی‌‌های جاده از دنده سنگین استفاده کنید تا این که ترمز ماشین‌تان داغ نکند و خدای ناکرده مشکلی برایتان پیش نیاید. در طی مسیر با تابلو بسیاری از روستا‌های منطقه برمی‌خورید که تک‌تک این روستا‌‌ها به نوبه خود زیبا هستند و مردمانی مهربان و مهمان‌نواز دارند.



نخستین روستایی که از وسط آن رد می‌شوید و پمپ بنزین هم دارد، روستای رجایی‌دشت است که تقریباً در مرکز الموت پائین به مرکزیت رازمیان و الموت بالا به مرکزیت معلم کلایه قرار دارد. فاصله رجایی‌دشت تا قزوین حدوداً 50کیلومتر است. وقتی وارد رجایی‌دشت می‌شوید مسیر شما به دو قسمت تقسیم می‌شود. یکی به مسیر الموت پائین و دیگری به سمت الموت بالا. در مسیر الموت بالا پس از رد شدن از گردنه‌ای کوچک از روستای گرمارود سفلی و معدن نمک به روستای دیکین می‌رسید.

در ابتدای روستا باز جاده دو قسمت می‌شود یکی به سمت روستای زرآباد که درخت چنار خونبار در آن است و به روستا‌های دیگر همجوار زرآباد می‌رسد. در ادامه مسیر مستقیم به سمت الموت بالا پس از رد شدن از روستای دیکین باز به یک دوراهی می‌رسید که مسیر فرعی منشعب از راه اصلی شما را به وسیله تابلو‌های راهنما به سمت دریاچه زیبای اوان راهنمایی می‌کند. این دریاچه با مناظر بسیار زیبا در حدود 7 کیلومتری رجایی‌دشت قرار دارد.



در ادامه جاده به سمت الموت بالا بعد از روستای دیکین به روستای کوچکی می‌رسید که توسط 3 برادر آباد شده و خیلی زیباست و بعد به مرکز بخش الموت بالا یعنی معلم کلایه می‌رسید که آخرین پمپ بنزین، بانک و مراکز دیگری نظیر درمانگاه، هلال احمر، داروخانه و... در آنجا قرار دارد.

بعد از معلم کلایه با پشت سر گذاشتن روستا‌های شهرک، شریف‌آباد، محمودآباد و شترخان به دوراهی لامان می‌رسید که تابلو‌های راهنما شما را به سمت قلعه الموت راهنمایی می‌کنند. در مسیر انتخابی به سمت قلعه الموت یا همان قلعه حسن‌ صباح پس از رد شدن از مزارع سرسبز و باغ‌‌‌های گیلاس که از دور قلعه را با نمایی بسیار زیبا و دیدنی به شما نشان می‌دهد به روستای تاریخی گازرخان می‌رسید که پذیرای مهمانان قلعه حسن صباح است.

روستاي گازرخان با مردمانی بسیار مهربان همراه با انواع لبنیات و غذا‌های محلی، صنایع دستی، انواع میوه‌جات تازه فصلی، مناطق گردشگری، سوئیت‌‌های خانه معلم و ویلا‌های محلی در تمام فصل‌‌های سال آماده خدمت‌رسانی به گردشگران داخلی و خارجی است. در پائین قلعه جاده ادامه دارد. ادامه جاده به باغ‌‌‌های روستا‌های توان و خشکچال ختم می‌شود. بعد از روستای خشکچال راه مالرویی است که پس از رد شدن از کوه‌‌‌ها و مراتع سرسبز و واقعاً زیبای مشترک بین الموت و تنکابن به جنگل‌‌های دوهزار در تنکابن می‌رسید.

این مسیر کاملاً بکر است و انواع جانوران وحشی نظیر بز کوهی، کبک، روباه، خرس قهوه‌ای، گرگ و... در آن زیست می‌کنند.

اما از دوراهی لامان به سمت مسیر اصلي جاده بعد از پشت سر گذاشتن روستای لامان باز به مسیر انحرافی به سمت روستا‌های هرانک، آتان، کلایه و هنیز برمی‌خوریم که بسیار دیدنی هستند. این روستا‌‌ها بیشتر شبیه به ماسوله در استان گیلان هستند. خانه‌‌‌ها در دامن کوه به شکل پله‌ای ساخته شده‌اند و منظره بسیار زیبا و بکری را به نمایش گذاشته‌اند.



در مسیر اصلی پس از گذشتن از روستا‌های مدان، خوبان، زوارک، گرمارود و روستا‌های دیگر، مسیر جاده آسفالته که آخرش به گرمارود ختم می‌شود تمام شده، ولی جاده خاکی ادامه دارد و در انشعابات خود روستا‌های زیبای زیادی را پوشش می‌دهد. در ادامه مسیر با جاده خاکی که منطقه را از بن‌بست خارج کرده و از دل کوهستانی بکر با مناظر چشم‌نواز عبور می‌کند به روستای زیبای پیجه‌بن که در دامنه کوه است می‌رسیم.

راهداری منطقه قزوین- الموت همیشه در همه فصل‌‌‌ها به‌طور امداد جاده‌ای در منطقه هست. روستای پیجه‌بن به دلیل موقعیت کوهستانی و ارتفاع آن بسیار زیباست و دارای چشمه‌سار‌های زیبا و مزرعه‌‌های طبیعی بسیار دیدنی است بعد از پیجه‌بن و جاده قشنگش به آبشاری که از کوه‌‌های اطراف روستا جاری است و کمی از جاده دور است برمی‌خوریم. در ادامه به کاروانسرای پیجه‌بن می‌رسیم که با بازسازی از سوی میراث فرهنگی محلی است برای پناه مسافران جاده‌ای.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
سید امیر حسین موسوی اوانکی
۱۲:۲۷ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
سلام
منطقه الموت دارای بیش از هفتصد پارچه روستا میباشد.که به یقین میتوان به عنوان یکی از چند مناطق زیبای ایران از آن نام برد.ولی متاسفانه به دلیل زعف مدیریتی در سیستم گردشگری و حفظ منابع طبیعی از آن شناختی که لایقش است برخوردار نیست.الموت به تازگی مورد مطالعه سیستم جهنگردی و گردشگری قرار گرفته.بازدید از الموت را به همه پیشنهاد میکنم به عنوان یک خاطره زیبا و رویایی برایتان باقی میماند.
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
سید امیر حسین موسوی اوانکی
۱۲:۲۶ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
سلام
منطقه الموت دارای بیش از هفتصد پارچه روستا میباشد.که به یقین میتوان به عنوان یکی از چند مناطق زیبای ایران از آن نام برد.ولی متاسفانه به دلیل زعف مدیریتی در سیستم گردشگری و حفظ منابع طبیعی از آن شناختی که لایقش است برخوردار نیست.الموت به تازگی مورد مطالعه سیستم جهنگردی و گردشگری قرار گرفته.بازدید از الموت را به همه پیشنهاد میکنم به عنوان یک خاطره زیبا و رویایی برایتان باقی میماند.
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
بهروزمطلبي
۱۶:۰۲ ۰۲ مهر ۱۳۹۳
با سلام واحترام-از زحمات حضرتعالي ممنونم كه عكسهاي جالبي ومطالب زيبايي در مورد روستاي خوبان تهيه نموده ايد از شما سرور گرامي تقدير وتشكر مي كنم ارادتمند شما بهروز مطلبي
Iran (Islamic Republic of)
مهربانو
۱۵:۲۸ ۱۷ شهريور ۱۳۹۲
با سلام من یکی از اهالی این روستا هستم زادگاهم را دوست دارم و به آن عشق می ورزم روستای ما جاذبه توریستی فراوانی برای اروپاییان دارد و سالانه علاقه مندان فراوانی از اقصی نقاط دنیا به دیدن این آثار باستانی (قلعه حسن صباح) به روستای ما می آیند ولی از هموطنان ایرانی که به دیدن این روستای زیبا میآیند تقاضا دارم نظافت و بهداشت عمومی را رعایت کنند . با تشکر
Germany
شهاب
۱۴:۵۵ ۲۵ شهريور ۱۳۹۲
سلام ببخشین این منطقه ای که عکسشو تو این سایت زده که دریاچه داره و بعد دریاچه هم عکس کوه مشخصه دقیقا کدوم منطقه س خیلی زیباس روستای پیجه بن اسمشه خیلی دلم میخواد بیام اونجا واسه گردشگری مرسی لطفا جوابو به ایمیلم بفرستین بازم ممنونم
-
abbas
۰۷:۲۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۲
lotfan nam nevisandeh maghalat ra benevisid
Iran (Islamic Republic of)
مهدی اکبرشاهی
۰۱:۲۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۲
سلام راستی اولین روستایی ازاون میگذریدتابریدالموت روستای بسیارزیبای رزجردبامردمانی مهمان دوست وسخت کوش است؛این گردنه هم برای روستای رزجردراستی روستای ماهم سایت داره؛تو گوگل بنویسیدرزجرد؛منتظرشماهستیم
آخرین اخبار