دبیر کانون ملی هماهنگی دانش و صنعت سنگ‌های قیمتی کشور گفت: اکنون 60 درصد طلافروشان، آموزش استاندارد برلیان را در آزمایشگاه تعیین استاندارد مشهد، دیده‌اند. البته سه سال پیش هیچ استانداردی در کشور برای سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی وجود نداشت.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، نخستین آزمایشگاه تعیین استاندارد برلیان کشور در حالی در مشهد برپا شد که صنعت سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در ایران رو به پیشرفت است.

«محمدجواد پیش‌بین»، با اشاره به این‌که چهار مورد استاندارد برای سنگ‌های قیمتی تدوین شده است، افزود: در این آزمایشگاه، استانداردسازی، درجه‌بندی و شناخت سنگ‌های رنگی، الماس، برلیان و مروارید انجام می‌شود. این سنگ‌ها پس از آزمایش صاحب استاندارد رسمی می‌شوند و کد ملی دریافت می‌کنند.

وی با بیان این‌که تولید و بهسازی سنگ‌های مصنوعی و سنگ‌های جایگزین در دنیای جواهرات کار را پیچیده کرده است، تا جایی که حتی افراد با تجربه هم در تشخیص سنگ‌ها دچار اشتباه می‌شوند، اظهار کرد: نخستین مرکز استانداردسازی سنگ‌های قیمتی، در خوشه‌ی صنعتی جواهرات مشهد افتتاح و حدود 300 میلیون تومان برای تجهیزات آزمایشگاهی سرمایه‌گذاری شده است.

پیش‌بین درخصوص تاثیر استانداردسازی سنگ‌های موجود در بازار، تصریح کرد: اگر استانداردسازی روی سنگ‌های یاقوت و زمرد انجام شود، سبب اطمینان بهتری در بازار می‌شود.

عامل توسعه‌ی خوشه‌ی جواهرات مشهد ادامه داد: استانداردسازی سنگ‌ها در داخل کشور، سبب می‌شود سنگ‌ها با یک استاندارد خاص مراوده شوند و این موضوع در صادرات و واردات نیز یاری‌دهنده است.

وی در خصوص میزان اشتغال‌زایی نخستین آزمایشگاه تعیین استاندارد سنگ‌های قیمتی اظهار کرد: 7 نفر در آزمایشگاه استانداردسازی سنگ‌های قیمتی فعالیت می‌کنند که چهار نفر از آنان، کارشناس فنی حاضر در آزمایشگاه هستند.

برگزاری دوره‌های آموزشی چهار مرحله‌یی گوهرشناسی

پیش‌بین خاطرنشان کرد: رشته‌ی تحصیلی گوهرشناسی در دانشگاه وجود ندارد و امید می‌رود که به‌زودی گوهرشناسی به‌صورت یک رشته در دانشگاه تدریس شود.

این مدرس سنگ‌های قیمتی در دانشگاه، از برگزاری کلاس‌های آموزش گوهرشناسی در نخستین مرکز استانداردسازی سنگ‌های قیمتی خبرداد و تصریح کرد: نخستین مرکز استانداردسازی سنگ‌های قیمتی با حداقل مدرک دیپلم، کارآموز می‌پذیرد.

وی افزود: برگزاری این کلاس‌ها برای دانشجویان زمین‌شناسی نیز مناسب است، چون گوهرشناسی سنگ را بدون تخریب آن شناسایی می‌کند، اما زمین‌شناسان از طریق تخریب سنگ، آن‌ها را شناسایی می‌کنند.

 پیش‌بین ادامه داد: دوره‌ی کامل کلاس‌های آموزشی پنج ماه است. در دوره‌ی اول کلاس، شناخت سنگ‌های رنگی آموزش داده می‌شود، در دوره‌ی دوم تشخیص سنگ‌های طبیعی از مصنوعی، در دوره‌ی سوم درجه‌بندی سنگ‌های رنگی و در دوره‌ی چهارم شناخت و درجه‌بندی الماس انجام می‌شود.

وی گفت: کارآموزانی که دوره‌ی کامل کلاس‌ها را می‌گذرانند، مدرک فنی و حرفه‌یی دریافت می‌کنند.

بررسی چهار فاکتور مهم برای تعیین استاندارد سنگ‌های قیمتی

دبیر کانون ملی هماهنگی دانش و صنعت سنگ‌های قیمتی کشور اظهار کرد: استانداردسازی سنگ‌های قیمتی، چهار تا پنج ساعت و در برخی موارد به علت انجام تست‌های مختلف یک تا دو روز زمان می‌برد.

پیش‌بین درخصوص مشخصه‌ی سنگ‌های قیمتی افزود: چهار فاکتور مهم رنگ، درجه‌ی پاکی، وزن براساس قیراط و کیفیت باید برای استانداردسازی در سنگ‌ها بررسی شود.

وی ادامه داد: الماس به رنگ‌های قهوه‌یی، سبز، آبی، صورتی، سیاه، سفید و زرد وجود دارد. 5 تا 10 درصد سنگ‌هایی که در آزمایشگاه درجه‌بندی می‌شوند به رنگ‌های سفید تا زرد تعلق دارد. هر چه سنگ به سمت سفید تمایل داشته باشد، الماس کیفیت بهتری دارد.

عامل توسعه‌ی خوشه‌ی جواهرات مشهد در خصوص برلیان توضیح داد: زمانی که تراش برلیانت‌کات بر روی انواع الماس انجام شود، به آن برلیان می‌گویند و اگر این تراش بر روی الماس‌های رنگی انجام شود، به آن برلیان سبز، آبی، صورتی و یا زرد می‌گویند.

پیش‌بین گفت: وزن و برش در قیمت الماس بسیار تاثیر دارد، اما کارشناسان استانداردسازی سنگ‌های قیمتیٰ، قیمت‌گذاری سنگ‌ها را انجام نمی‌دهند.

وی یادآور شد: گوهرشناسی، حدود یک‌سال در پژوهشکده‌ی سنگ، انجام می‌شد، اما اکنون حدود دو ماه است که این آزمایشگاه به عنوان نخستین مرکز شناسنامه‌دار کردن سنگ‌های قیمتی با مجوز رسمی در کشور فعالیت می‌کند.
منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.