لرستان/

مراکز سنتی فروش شیر و لبنیات استان مورد تأیید ما نیستند

مدیرکل دامپزشکی لرستان، گفت: مراکز سنتی فروش شیر و لبنیات استان مورد تأیید ما نیستند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران "جواد گودرزی"، با بیان این مطلب افزود: بارها در جلسات متعدد اعلام کرده‎ایم که مراکز سنتی مورد تأیید ما نیستند و ما هیچ مسوولیتی در قبال آن‎ها نداریم.

وی اضافه کرد: در کشورهای توسعه‎یافته صددرصد شیر و گوشت و فرآورده‎های آنها تحت نظارت دامپزشکی بوده اما در کشور ما فقط زمانی که خام هستند می‎توانیم دخالت کنیم و وقتی به فرآورده و محصولات ثانوی تبدیل می‎شود به ورارت بهداشت مربوط می‎شود.

دکتر گودرزی ادامه داد: شیر خارج شده از بدن دام یک درجه از دمای بدن گرم‎تر بوده و 38 درجه است که بهترین شرایط برای رشد میکروب‎ها و عوامل بیماری‎زاست.

این مقام مسوول، تصریح کرد: این شیر باید بار میکروبی آن اندازه‎گیری و طی یک شرایط خاص پاستوریزه و هموژنیزه شود که در عین حفظ املاح و ویتامین‎های موجود در شیر عوامل بیماری‎زای آن هم از بین برود.

مدیرکل دامپزشکی لرستان، اضافه کرد: سالم‎سازی دمای خاصی لازم است که در کارخانه‎های شیر با تعبیه تانکرها و مخزن‎های دو جداره که بین دو جدار آب با دمای هزار درجه قرار دارد وطی 15 ثانیه این عملیات انجام می‎شود.

گودرزی اظهار کرد: در روش‎های سنتی و در منازل تنها دمایی تا حدود 100 درجه تولید می‎شود که زمان زیادی را برای گرم کردن آن صرف می‎کنند و خواص شیر را از بین می‎برند.

وی متذکر شد: پیشنهاد می‎کنیم مردم از کارخانجات شیر معتبر که مورد تأیید خریداری صورت گیرد چراکه اکثر شیرهای مراکز عرضه لبنیات تأیید نشده و یا برگشت داده شده از کارخانه‎هاست.

این مقام مسوول یادآور شد: تمام بیماری‎های مشترک بین انسان و دام از طریق شیر و گوشت منتقل می‎شود و انواع پاتوژن‎ها و بماری‎ها به صورت مستقیم وارد شیر می‎شود.

مدیرکل دامپزشکی لرستان اذعان کرد: از جمله این بیماری‎ها می‎توان به تب مالت و سل اشاره کرد که مستقیماً از طریق شیر منتقل می‎شوند و درمان سختی دارند و شاید هم هیچ‎گاه مداوا نشوند.

گودرزی با اشاره به بستنی فروشی‎ها هم اشاره کرد: این مکان‎ها هم از ما مجوزی ندارند و باید دانشگاه علوم پزشکی به کار آنها نظارت کند.

وی تصریح کرد: مجوزی که مراکز توزیع لبنیات دارند را صنف خوار و بار فروشی‎ها صادر کرده و تأیید مکان آنهاست اما برای پخش و فروش لبنیات آنها مجوزی صادر نشده که باید وزارت بهداشت با آنها برخورد کند.

این مقام مسوول ادامه داد: هر جا که شیر به صورت خام توزیع شود دامپزشکی آن را معدوم می‎کند اما اگر فرآورده شود ما نمی‎توانیم کاری انجام دهیم و مسوولیت برخورد شامل وزارت بهداشت می‎شود.
منبع: ایسنا
برچسب ها: لرستان ، لبنیات ، دامپزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.